Behöver tips på bra kustspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på bra kustspö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips på bra kustspö!

Hej!

I jakten på (främst) havsöring skulle jag behöva hjälp av någon som har koll på kustfisket.

Idag har jag ett 8' spö som är bra, men lite kort och nu har jag tänkt handla ett längre kustspö, dels för att kunna kasta längre men också kunna använda mig mer av bombarda-fisket.

Jag behöver helt enkelt tips på bra kustspön som fungerar finfint med en Penn Conflict haspelrulle.

Det jag vill ha är;
    - inte för kort handtag (bakom rullen)
    - Summan jag tänkt lägga för detta är runt 1500kr

Har tittat på dessa tre;
    Fenwick AETOS - 10 fot - 8/32 g
    http://www.fiskeutrustning-online.se...on-10465p.html

Greys Rod X Flite spin - 10 fot - 15/35 g
    http://www.fiskeutrustning-online.se...on-10227p.html

EDGE Dynamic Spin G.C - 10 fot - 7/30 g
    http://www.fiskeutrustning-online.se...pon-9537p.html

Har i princip inte hittat några recensioner av spöna på nätet. Vet någon här om dom är nått att ha?

- Finns det nackdelar med 4-delade spön? Vilka är de i så fall?

- Vilken längd skulle ni rekommendera? (funderar på ett spö på 10', tror ni det räcker? kortare? Känns som att längre spön är jobbiga att stå med? och jag står oftast i vadare vid kusten)

- Kastvikt? (ska fungera både till drag och bombarda)

En annan sak jag undrat över är hur ni ser på att handla online? Har aldrig handlat fiskeutrustning på nätet och det känns som det kan krångla vid ev. reklamationer osv?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av balboa; 2014-05-11, 05:26.

Vet någon här om dom är nått att ha?
    3 riktigt bra spö, du kan välja vilket som helst av dom och ändå bli nöjd.

Fenwick är ganska otestat men precis som andra Fenwick är det säkerligen ett helaktionsspö som kastar riktigt bra och känns som det aldrig bottnar ( går att överbelasta lite )

Dom andra 2 har snabbare klingor om du föredrar det, ganska svårt att välja mellan dom men jag tycker bättre om Greys spöet en Edge, känns lite bättre att kasta med och du får lite bättre balans med deras rullfäste som gör att rullen hamnar lite olika på spöet beroende på rullfotens storlek.

Du borde gå in i en butik och känna på dom så du får en aning om viket du personligen föredrar.

Jag ser inga nackdelar med flerdelade spön dom kastar lika bra som 2 delade och med samma känsla, tiden när delningarna inverkade negativt är borta sen många år.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-05-11, 05:52.

Kommentera

Kika på det här berkleyspöet också, tiofotaren för 8-32 g. Det har, enligt min uppfattning, en bra aktion för bombardafiske, dvs inte för snabb, men kastar även generellt väldigt bra. Kinetic Godspeed 10 fot för upp till 40 gram är en kastkanon och ett skönt vapen att ha i arsenalen när man står på öppen kust och det börjat blåsa men knappast ett bombaraspö.

För rent bombardafiske föredrar jag längre spön,12-14 fot. Kinetic Godspeed UL eller Scierra, tex.
      Senast ändrad av lausvik; 2014-05-11, 07:01.

Kommentera

Kolla in detta 10,6"

grymt mycket spö för pengarna !

Kommentera

Även om alla spöna ovan är riktigt bra kommer här ett tips på ett grymt bra spö till ett ännu grymmare pris:

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det 8 fots-spö jag har är precis ett sådant Daiwa Riktigt skönt!

Kommentera

Vet inte hur detta är men jädrigt bra pris

Kommentera

Nu var ju kravspecen att spöet skulle funka till bombarda. Här kan man naturligtvis tänka och tycka olika och visst finns det lätta bombardaflöten och visst går det, till nöds, att svepa iväg en bombarda med ett kort spö men OM man nu ska köpa nytt med bombardafunktionalitet så innebär det, som jag ser det, att längden bör vara minst 10 fot och att spöet bör klara kastvikter på 30 gram. Gäller det "bara" kustspinn efter havsöring så finns det oerhört många läckra spön runt 9 fot och för betesvikter upp till 20-25 gram.

Kommentera

Hej!
                  Jag har ett Fenwick 9foots Aetos 4-delat spö 6-24gr,
                  Jag fiskar med 15-20gr bombardaflöte eller med beten ca 12-20gr, spöet är lätt och jag använder en Penn Conflict 3000.
                  Svårt att säga om jag kastar långt uppskattningsvis ca 40-50m med berkley fireline crystal minns inte exakt vilken tjocklek de spolade på ca. 0,10-0,15mm.
                  Jag märker ingen skillnad mellan 2dels- och detta 4dels-spö
                  Det är ett toppkvalitetsspö, jag har inte hittat någon nackdel med det ännu.
                  Jag tror att du inte blir besviken om du köper 9 eller 10 foots spöet

Kommentera

Jag är då av att uppfattningen att ett bra "vanligt" havsöringsspö funkar alldeles utmärkt för bombarda. Kan vara 9 fot men gärna 10 i mitt tycke. Separata spön för bombarda känns mest som ett lustigt påhitt av tillverkarna för att tjäna mer pengar. Fenwick Aetos verker jäkligt lovande, men även Greys är nog ett riktigt najs spö skulle jag gissa.

Aetos finns väl i en variant klassad 12-48 gram, vilket är samma som det Ironfeather jag använder mig av. Personligen gillar jag generellt lite kralligare spö, och där jag fiskar kan man ibland behöva gå upp till beten på 30-40 gram. Så fundera även på vilken klassning du ska ha (såg att du bor i Malmö så du kanske du också fiskar en del vid den lite djupare och mer strömsatta kusten?).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 947 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13