Behöver tips på bra kustspö! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på bra kustspö!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Va och kände på det innan idag och,
    Sportfiskegiganten verkar ha både Edge och Fenwick hemma så åk dit och kläm på dom innan du köper.
    Skulle dom inte ha fått hem Aertos så känn på ett Quadrant dom är rätt likvärdiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyEkstrand Visa inlägg
      Jag har fiskat med ett Aetos 10' 8-32g nu under våren och spöt rekommenderas varmt, underbar klinga. Det enda jag personligen inte gillade på spöt var i mitt tycke det extremt långa bakre handtaget så jag kapade det lite för att passa mig bättre. Du skriver dock att du inte vill ha för kort bakre handtag så det kanske passar dig bättre. Spöt rekommenderas oavsett, perfekt till både drag och bombarda.

[ATTACH]68001[/ATTACH]
      Är ute efter ett.nytt kustspö.för.havsöringafisket sen mitt gamla Fenwick If Quadrant knäcktes förra veckan. Är intresserad av Aetos serien 10 fots 8-32g men tyvärr har dem den inte i Malmö så att man kan känna på den. Då jag älskade den mjuka paraboliska men ändå hyfsat snabba aktionen hos Quadranten undrar jag om Aetos har du ungefär samma egenskaper.
      Tacksam för svar

Kommentera

Ursprungligen postat av Sydkustaren Visa inlägg
        Är ute efter ett.nytt kustspö.för.havsöringafisket sen mitt gamla Fenwick If Quadrant knäcktes förra veckan. Är intresserad av Aetos serien 10 fots 8-32g men tyvärr har dem den inte i Malmö så att man kan känna på den. Då jag älskade den mjuka paraboliska men ändå hyfsat snabba aktionen hos Quadranten undrar jag om Aetos har du ungefär samma egenskaper.
        Tacksam för svar
        Jag vet inte om jag vill kalla klingan för parabolisk, den är lite för hård/styv i botten för det. Snarare en progressiv 3/4 dels mediumsnabb (med betoning på snabb) aktion. I mitt tycke en lagom mjuk topdel för att skona ryck och knyck men med gott om kraft i botten till att trötta ut tunga firrar. Kastar långt med vikter runt 15-25g, börjar vekna lite i toppen när man närmar sig 30g. I mitt tycke ett fint spö till havsöring utan att sticka ut på på något sätt.
        Jag älskar att syssla med struntsaker,
        påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
        komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
        och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Snarare en progressiv 3/4 dels mediumsnabb (med betoning på snabb) aktion.
          Håller med dig i din beskrivning, lite mer åt samma håll som det gamla 4 delade IFII.

Jag trivs bättre med det en Quadrant/Momentum som var lite i mjukaste laget för min smak.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Håller med dig i din beskrivning, lite mer åt samma håll som det gamla 4 delade IFII.

Jag trivs bättre med det en Quadrant/Momentum som var lite i mjukaste laget för min smak.

Ser enligt tidigare inlägg att du känt på en Greys Rod x flite. Ser nämligen att man säljer den för 899 kr på fiskeutrustning-online för 10 fotaren 15-35g. Hur upplevde du klingan och rent allmänt finishen på spöet. Hittade en engelsk review på 8 fotaren upp till 15 g där den fick gott omdöme, kanske inte den känsligaste klingan, snabb, kastade hyfsat långt och med helaktion/parabolisk så som jag gillar men det behöver ju naturligtvis inte gälla 10 fotaren..

Kommentera

jag gillar men det behöver ju naturligtvis inte gälla 10 fotaren..
              Den engelska testen stämmer bra med min uppfattning.

Aktionen påminner om Fenwick Momentum/Quadrant det bottnar liksom aldrig.

Kvalitén på Greys spö behöver du inte oroa dig för dom gör bra prylar till trevliga priser.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Den engelska testen stämmer bra med min uppfattning.

Aktionen påminner om Fenwick Momentum/Quadrant det bottnar liksom aldrig.

Kvalitén på Greys spö behöver du inte oroa dig för dom gör bra prylar till trevliga priser.
                Tack för infot!! Ser nu att Effektlageret.dk i Danmark kör kampanj med 20% om man använder rabattkupong Sverige, och då kan man få tex edge dynamic spin för dryga 1000 kr eller en shimano aspire dx ( en annan liga väl men den har jag känt på och är jädrans skön) för ca 2100 svkr men det är klart 899 kr för Greys spöet känns som ett fynd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                272 526 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13