Jag har fiskat med ett Aetos 10' 8-32g nu under våren och spöt rekommenderas varmt, underbar klinga. Det enda jag personligen inte gillade på spöt var i mitt tycke det extremt långa bakre handtaget så jag kapade det lite för att passa mig bättre. Du skriver dock att du inte vill ha för kort bakre handtag så det kanske passar dig bättre. Spöt rekommenderas oavsett, perfekt till både drag och bombarda.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Behöver tips på bra kustspö!
Collapse
X
-
Jag både håller med och håller inte med dig. Många spön idag har en snabb eller till och med extremt snabb aktion och det passar, enligt min uppfattning, dåligt till bombardafiske. Går att kasta bombarda med ett sådant spö gör det men optimalt är det inte. Sedan kan man, naturligtvis, kasta såväl drag som kustwobblers med ett spö som det står bombarda på. Det man bör kunna räkna med (kräva) är att det spöet ska vara optimerat för just bombardafiske. Ska man använda samma spö till allt så får man kompromissa. Själv trivs jes dessbättre med långsam aktion även när jag spinnfiskar.Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggJag är då av att uppfattningen att ett bra "vanligt" havsöringsspö funkar alldeles utmärkt för bombarda. Kan vara 9 fot men gärna 10 i mitt tycke. Separata spön för bombarda känns mest som ett lustigt påhitt av tillverkarna för att tjäna mer pengar.
Kommentera
-
Det missade jag, om det ska fiskas från Malmö bör precis som du säger Ts gå upp ett snäpp och köra spö som tar minst 40 gr dom vikterna kommer behövas.såg att du bor i Malmö
Jag håller även med om att det där med bombarda spö är ett smått komiskt påhitt från tillverkarna, ett vanligt spö i vettig längd och viktklass gör jobbet minst lika bra.
Kommentera
-
Om dom är som IF II 4 delat och Momentum/Quadrant börjar det leverera vid 40 gr.Aetos finns även i klass 16-54gr 10foot
Ska man tro på reklamen säger den att Momentum och Quadrant är grymma don till Bombardafiske och lika utmärkta till spinn så visst funkar vanliga haspel/triggerspö utmärkt till bombarda fiske
Kommentera
-
Det låter ju riktigt bra. Men jag funderar på hur handtaget på Aetos spöt är? ser jättekort ut på alla bilder jag sett. Hur långt skulle du säga det är fram till rullen på ditt 9' spö?Ursprungligen postat av albatrossen Visa inläggHej!
Jag har ett Fenwick 9foots Aetos 4-delat spö 6-24gr,
Jag fiskar med 15-20gr bombardaflöte eller med beten ca 12-20gr, spöet är lätt och jag använder en Penn Conflict 3000.
Svårt att säga om jag kastar långt uppskattningsvis ca 40-50m med berkley fireline crystal minns inte exakt vilken tjocklek de spolade på ca. 0,10-0,15mm.
Jag märker ingen skillnad mellan 2dels- och detta 4dels-spö
Det är ett toppkvalitetsspö, jag har inte hittat någon nackdel med det ännu.
Jag tror att du inte blir besviken om du köper 9 eller 10 foots spöet
Kommentera
-
Bakre handtag ca 12cm, 24cm klinga, 11cm handtag vid rulle (varav 7,5cm kork) totalt 47cm + några cm till mitten av rullens fäste.Ursprungligen postat av balboa Visa inläggDet låter ju riktigt bra. Men jag funderar på hur handtaget på Aetos spöt är? ser jättekort ut på alla bilder jag sett. Hur långt skulle du säga det är fram till rullen på ditt 9' spö?
Kommentera
-
För min del funkar det alldeles utmärkt att fiska med bombarda på vanligt haspelspö Aetos, jag skulle inte lägga pengar på ett så kallat bombardaspö för bombardaflötets skull, den får allt stå ut med vanligt haspel OUrsprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggOm dom är som IF II 4 delat och Momentum/Quadrant börjar det leverera vid 40 gr.
Ska man tro på reklamen säger den att Momentum och Quadrant är grymma don till Bombardafiske och lika utmärkta till spinn så visst funkar vanliga haspel/triggerspö utmärkt till bombarda fiske
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 630 visningar