Pimp my amba! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimp my amba!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimp my amba!

Hallåå!
    Många av er yngre här på fiskesnack har säkert sätt på Mtv "pimp ma ride" men kanske inte ni gammla fiske gubbar:p.
    Nu har jag tänkt göra samma sak fast med en Ambassadeur.
    Jag funderar på att skaffa en halv gammal Ambassadeur och "pimpa" upp den.
    Köpa ny vev, nya kullager, och ny spole. Vad mer behövs?
    Har funderat på nån mindre rulle, kanske 2500 ner till 1000 i storlek. Vilken rulle tycker ni passar bäst och lättast att börja med? Annars får man väll hålla koll på tradera.. Har inte räknat att lägga ner mer än 500 kr på själva inköpet av rulle.
    Skulle nog också behöva "läsa" lite om ämnet. Vart kan man hitta infomartion?
    Spräng-skissar?
    Det kanske redan finns trådar om de här, men det skiter jag i för jag vill ha en egen

Mvh gurra
    bf

UT är mannen du ska prata med.

Idag har han även tillkännagjort att han har färdiga pimping-paket, med detta får du det värsta...pm:a han gärna, han är mycket trevlig och utförlig.

Kommentera

Innan du skaffar en rulle att jobba på bör du veta vilket jobb den ska klara när den är färdig.

UT:s trimpaket är avsett för vad jag skulle vilja kalla svensk standard för multirullar. 5000, 6000 storleken. Rullar i den dimensionen tål det mesta man gör med en eller två händer. Men inte allt!

Vidare har ABU fipplat lite fram och tillbaka med var lagren till spolen ska sitta. Min äldsta rulle med kupad gavel har spole med fast axel och glidlagren placerade vid gavlarna. Det är en 5600AL från 19882. Tror inte hans trimkit funkar till den rullen men annars hade det varit skoj att skrämma upp gammeln lite.

Nåväl, när du skaffar ditt råmaterial så bör du alltså satsa en rulle från senare tid vilket kan räknas från ca 1990 och framåt. Det kan bli tajt att på Tradera få hem en sån rulle för 500:-
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Just när det gäller spolen går det att få den att passa rullar som är ända från 1984. Det är inte särskilt många delar som behövs till detta. Däremot blir det problem med huvuddrevet då det inte passar på huvuddrevsbussningen förrän på modeller från 1992 (OK det går att fixa men då behövs det även en ny bromsgavel och ny huvuddrevsbussning). Bromslamellerna är av en modell som passar rullar från 1991.

/FRB

Ursprungligen postat av BeBest
        Innan du skaffar en rulle att jobba på bör du veta vilket jobb den ska klara när den är färdig.

UT:s trimpaket är avsett för vad jag skulle vilja kalla svensk standard för multirullar. 5000, 6000 storleken. Rullar i den dimensionen tål det mesta man gör med en eller två händer. Men inte allt!

Vidare har ABU fipplat lite fram och tillbaka med var lagren till spolen ska sitta. Min äldsta rulle med kupad gavel har spole med fast axel och glidlagren placerade vid gavlarna. Det är en 5600AL från 19882. Tror inte hans trimkit funkar till den rullen men annars hade det varit skoj att skrämma upp gammeln lite.

Nåväl, när du skaffar ditt råmaterial så bör du alltså satsa en rulle från senare tid vilket kan räknas från ca 1990 och framåt. Det kan bli tajt att på Tradera få hem en sån rulle för 500:-
        Senast ändrad av FRB; 2005-09-22, 20:48.

Kommentera

Färdigpimpad;http://www.japantackle.com/ABU/ZPI_AE74.htm

//Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Ruda
            Synd att de förstört gaveln med en massa hål och därtill klantigt upptagna! Usch!
            Resten var inte så pjåkigt men en flugrulleliknande gavel på en Mörrum!!! Nej! Nej! Och åter NEJ!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Synd att de förstört gaveln med en massa hål och därtill klantigt upptagna! Usch!
              Resten var inte så pjåkigt men en flugrulleliknande gavel på en Mörrum!!! Nej! Nej! Och åter NEJ!

A ZPI upgraded Mörrum Ultra Mag S2 SX1601C or a Mörrum 1601 Forell are one of the best small baitcaster reels money can buy and are capable of handling very, very lightweight baits.

The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.

Personally, when I did it I preferred to super tune the Forell 1601 version because of its unique two-tone finish – it simply looks stunning.

You can buy the ZPI MG spool, ZPI carbon handle, Daiwa cork knobs suitable for the ZPI handle and the bearings needed for the levelwind from Japan Tackle - Jun is a great guy to deal with.

Senast ändrad av Vidar6; 2005-09-23, 17:02.

Kommentera

Jun Sonoda är en känd "reel pimper" med en hel del riktigt bra grejor.
                Var dock förberedda på kulturkrockar för han som alla andra japaner är dock minst lika mycket intresserade av "korvkiosk-faktorn" i trimmandet än själva prestandan. Jag känner stor sympati för Herr BeBest's tankar.

Spolarna, magnetbromsarna och 4stifts kopplingsbrickan är samtliga riktigt bra. Sen har han en en del svenska prylar i sitt sortiment också, som Ni skall köpa bara för att (i sann japansk anda) bräcka omgivningen med flerfaldigt interkontinentalt beresta komponenter i rullen...
                www.utreel.com

Kommentera

Jag tog tre, för säkerhetsskull, om någon får en repa:-)

Ursprungligen postat av Ruda
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                    Jun Sonoda är en känd "reel pimper" med en hel del riktigt bra grejor.
                    Var dock förberedda på kulturkrockar för han som alla andra japaner är dock minst lika mycket intresserade av "korvkiosk-faktorn" i trimmandet än själva prestandan. Jag känner stor sympati för Herr BeBest's tankar.

Spolarna, magnetbromsarna och 4stifts kopplingsbrickan är samtliga riktigt bra. Sen har han en en del svenska prylar i sitt sortiment också, som Ni skall köpa bara för att (i sann japansk anda) bräcka omgivningen med flerfaldigt interkontinentalt beresta komponenter i rullen...
                    I agree, some of the Japanese tuning stuff is indeed over the top visually, including the perforated side plate on the ZPI AE74 reel.

However, the ZPI Mag brake, MG spool, carbon handle and the Daiwa 4 bearing cork knobs takes the Morrum from being a very good to an absolutely amazing reel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 752 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13