Spolat på lina åt fel håll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spolat på lina åt fel håll?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spolat på lina åt fel håll?

Hej!

Var in till den lokala fiskebutiken igår för att köpa lite drag och spola på ny lina på rullen.

For sedan ut på årets premiärtur och väl ute i båten så märker jag att linan kommer ut på "fel sida" av rullen, vilket gör att den inte går att få genom bygeln på rätt sätt.

Ska detta verkligen vara möjligt, eller är det jag som är trög på något sätt?
    Måste man spola om allt eller går det att vända bygeln på något vis?

Jag hade gått tillbaka till lokala handlaren och snällt påpekat gör om gör rätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
      Jag hade gått tillbaka till lokala handlaren och snällt påpekat gör om gör rätt
      Ska jag absolut göra! Men det är alltså möjligt att spola på linan åt fel håll? Tänker så det inte är jag själv som är trög

Kommentera

Har du en tom spole kan du själv med hjälp av en skruvdragare snabbt spola av spolen för att sedan veva på allt igen .
        Tar inte många minuter att göra & man slipper ta sig till butiken ,

Kommentera

Handlaren har förmodligen haft motorn åt fel håll när han lagt på lina vilket kan hända om han/hon spolat på en multirulle innan och sen inte tänkt sig för. Om du inte lyckas göra det själv hemma kan du säkert utan problem få det fixat av handlaren som säkert skäms lite när du kommer in med den

Kommentera

handlaren som säkert skäms lite när du kommer in med den
            Jag hade helt klart gått tillbaka till handlaren och visat honom vad han gjort fel bara för nöjet att se reaktionen

Kommentera

Hmm... Förstår det som att det är en haspelrulle vi snackar om. Och då borde det väl bara vara att kasta ut så långt du kan och sedan veva in, så hamnar i alla fall den lina du kommer att använda under fisket på rätt håll. För att få mer eller hela spolen rättvänd, släpp ut löslina efter båten och veva in.

Eller så är det jag som är korkad nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Hmm... Förstår det som att det är en haspelrulle vi snackar om. Och då borde det väl bara vara att kasta ut så långt du kan och sedan veva in, så hamnar i alla fall den lina du kommer att använda under fisket på rätt håll. För att få mer eller hela spolen rättvänd, släpp ut löslina efter båten och veva in.

Eller så är det jag som är korkad nu?
                Problemet om linan ligger åt fel håll är att så fort du börjar veva kommer rullen haspla av lina istället för på så du vevar ut linan istället för in. Köra efter båten lär funka, men roligare att se deras miner i butiken när du berättar om ett bortkastat fiskepass.

Kommentera

Eller så öppnar du spolen, släpper all lina efter båten (hoppas det finns en spolknut därinne någonstans), när hela linan är ute så fäller du bygeln och vevar in. Inte bara har du nu fått linan påspolad på rätt håll, utan också bättre upplagd än någon butik fixar.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag hade helt klart gått tillbaka till handlaren och visat honom vad han gjort fel bara för nöjet att se reaktionen
                    Hade inte själv möjlighet att åka in till butiken då jag jobbar samma tider som butiken har öppet. Dock åkte farsan in och dom spolade av linan för att sedan spola på den igen.

MEN, jäkligt kul idag då man ska ut på en heldags fiske när det visar sig att dom har gjort exakt samma fel IGEN!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 681 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13