Vilken tafs till lättare spinnspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken tafs till lättare spinnspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken tafs till lättare spinnspö?

Har ett sg xlnt 3-18g spö som jag använder ett par köpta tafsar till just nu. Tafsarna är omkring 10-15cm och fungerar väl hyfsat, problemet är att när ja gfick en större gädda igår så bet den av linan en bit in i fighten..

Så frågan är, vilka tafsar ska man använda som är relativt långa, starka, hållbara och billiga.. Har till mitt större spö gjort egna wiretafsar men de kommer ju förmodligen väga för mycket...

Tack på förhand!

Låter kanske som ett lite väl klent spö för riktat gäddfiske, men du kanske främst fiskar efter annat? När det gäller tafsar kör jag själv nästan enbart med fluorocarbon i olika dimensioner beroende på fiskesätt, tänkt fångst mm. Med en 0,30 mm får du riktigt bra presentation av t.ex. små abborrjiggar men stor risk att tafsen går av om en gädda hugger på. Med en 0,45 mm klarar man oftast gäddtänderna, men inte garanterat. Går du upp till 0,70 mm ska det mycket till för att gäddan ska bita av tafsen, men då får du å andra sidan en rätt kraftig tafs som inte är optimal för lätta beten och om din primära fångst är t.ex. abborre. Så ja, det handlar om en avvägning utifrån förutsättningar.

Kommentera

Jag kör wolframtafsar från proguideshop/sportfiskebörsen till lättare fiske och är jättenöjd. Håller för många gäddor och förstör inte gången på små abborrdrag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
        Jag kör wolframtafsar från proguideshop/sportfiskebörsen till lättare fiske och är jättenöjd. Håller för många gäddor och förstör inte gången på små abborrdrag.
        Jag kör wolframtafsarna från samma märke, dock köpt på annat ställe. Men jag har just någon 9 kg, minns ej längden, på lilla spöt, och det har klarat gäddor utan problem. Har inte märkt att det påverkat betets gång någonting alls, kör blandat mellan små wobbler/cranks, jigg, spinnare, etc.
        Senast ändrad av Soldat; 2014-06-02, 12:58.

Kommentera

Jag kör med darts carboncoated wire i 20lbs lr om de va 30lbs som jag tvinnar o smälter ihop. Funkar utmärkt o har inte varit med om att en tafs gått av än. O matrialet är ju riktigt billigt oxå.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag kör också med darts 20lbs 19 trådiga wire. jag kör 0.8mm hylsor. 10m tafsmatrial för 89:- är riktigt trevligt. dock så kör jag ganska långa tafsar då jag tycker det e skönare.

Kommentera

Kör riktat mot abborre och mindre gäddor. Men finns större gäddor som i det här fallet föll för min 2.5" jigg... Har också darts wire men större dimension, kanske ska prova den!
              Blir så jäkla dyrt att köpa färdiga jiggar!

Kommentera

Tycker frågan är konstig fiskar man med så klena grejer så fiskar du väll inte i vassen. Vinkla om kasten så slipper du gäddorna.Köper man tunna tafsar är dom bara dyra och går av i bottennapp. Tunn flourcarbon om man ska använda nåt alls.

/Fredrik

Kommentera

Tycker frågan är konstig fiskar man med så klena grejer så fiskar du väll inte i vassen. Vinkla om kasten så slipper du gäddorna.Köper man tunna tafsar är dom bara dyra och går av i bottennapp. Tunn flourcarbon om man ska använda nåt alls.

/Fredrik

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 950 visningar
                    0 gillar