Tafsmaterial till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial till jerkbait?

Hej! Har tänkt att börja göra egna tafsar till jerkbaitfisket eftersom jag har hört att dom både blir bättre och billigare!
    Jag undrar då vilken styrka på wire man ska ha? Jag har läst att många klagar på BFTs Titanium tafsar som är på 60 lb så jag är lite osäker!
    Vilken storlek på beteslås och lekande ska man ha?

Tacksam för svar!

titanium tooth proof

välj 34 kg dvs 75 ibs .

50 ,60 ibs går av 75 håller .

Cwc har nåt motsvarande men det är dyrare .

/Fredrik

Kommentera

Släng allt va jä.. titan och sånt dyrt h#lv som ändå inte håller. Fluorcarbon eller Nylon 0,9-1,2 mm. Billigt, enkelt, bästa materialet helt enkelt. för det grunda och långsamma, svävande fisket är det helt outstanding.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för snabbt svar!

Kommentera

Om man då ska göra stingers, är 60 lb för tunt för det också?

Kommentera

Ursprungligen postat av victtorrr Visa inlägg
            Tack för snabbt svar!
            Sorry om jag förvirrade dig. Jag vet att du frågade efter wire. så Jerklimpans svar va ett bra och korrekt svar . Men många tänker inte ens på de material jag nämnde. Jag köpte 100m nylon på rea fär 50 :-. Det blir under 1 kr/m för en bra tafs, man kan byta ofta. Det har även en del fördelar som du inte kan uppnå med andra material.

Beteslås: kör jag med cross-lock strl 5 eller 7 alternativt BFTstay-lock strl. 4 pike eller 3 zander efter smak.
            Lekande: super rolling är bra strl 8 alternativt 6

Men det finns naturligtvis 100 andra alternativ, hitta det du är bekväm med och tror på.

Angående stingers pratar du titanium så gå på det jerklimpan sa. 60lb räcker gott om du kör andra typer. Nylon är för stelt för att jobba med som stingers. Själv kör jag mest knytbar stålklädd flätlina 45 kg, dyrt men jä.. smidigt och enkelt.
            Senast ändrad av Exxet; 2014-06-05, 17:18.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

jag kör med någon 7trådig wire 40lb som har hållt otroligt bra. har inte behövt byta en enda gång i år

Kommentera

Okay ska nog köpa hem lite olika och se vad jag blir mest förtjust i!
                Tack för snabba svar återigen

Kommentera

Fluorocarbon eller nylon på ca 1 mm skarvad med flätlinan och med ett rejält beteslås i andra änden. Har svårt att förstå varför man skulle vilja använda något annat.

Kommentera

Använder nylon/flourocarbon till spinnfiske och trolling. Men kan inte hålla med Barramundi och exet att det är riktigt bra till just jerk som du frågade om. Tycker att nylonen har en förmåga att liksom båga sig när man använder side to side beten, många gånger jag fått hugg när jerken visar sin bredsida, och när en stor gädda smackar på har det hänt att tafsen hamnar bland gäddans tänder.
                    Har aldrig hänt med titan 1mm eller annan stelare vajer. Ytterligare ett plus med titan är att du kan ha en tafs en halv säsong eller mer.
                    flourocarbon och nylon är annars perfekt till gummi och övrig spinn, billigt och lätt att knyta eller med crimps och lite eld.

Kör du på flourocarbon eller nylon ändå till jerk, så inspektera tafsen noga, flera ggr per fiskepass.
                    Sprickor eller skav gör att de försvagas enormt. Har tappat fina madamer pga det, och även mina teamkamrater.

Mvh Pelle B

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 053 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist