Lämpliga poppers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpliga poppers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämpliga poppers

Tjena,
    Såg en film på "tuben" med en kille som fiskade med poppers och blev nyfiken.
    Tänkte prova lite när jag kommer ner till stugan, men skulle behöva ha lite tips och råd.
    Ska främst fiska abborre, men kommer väl antagligen få en och annan snipa då det finns fler av dessa än tusenbröder i sjön

1. Kan jag använda mitt vanliga "all-around" spö med haspelrulle eller måste jag ha ett UL spö?

2. Vad är lämpliga färger att börja med?
    Jag har tänkt köpa max 3 Rapala Skitter Pop.
    Det är en ganska liten sjö med mörkt, grumligt hummusvatten med mycket sjögräs

3. Ska jag satsa på 5 cm eller 7 cm storlek på poppers

Tycker 7cm är perfekt för borre, passar nog ditt allround spö lite bättre, med tanke på att den väger några gram mer.
    Man behöver ju inte UL-spö för att kasta poppers, bör funka med ditt allroundspö (om det inte är för grovt dvs., jag tycker dock det är roligare att fiska med utrustning anpassad för ändamålet).

Skitter Pop är ett mycket bra val (även om det kan bli lite dyrt om gäddorna är i stöten...) Vad gäller färger tycker jag inte det är så noga på poppers, vissa dagar går någon lite bättre dock, men satsa på något ljust och något mörkt iaf. och testa vad som gäller för dagen.

Vid inspinningen tycker jag att ex. 3 snabba ryck och sedan vänta ca 1-2 sekunder funkar bra (och så återupprepa detta hela vägen in)

Kör hårt

Kommentera

Tycker du även ska kolla in super spook, galet bra walk-the-dog bete
      Angående skitter pop så verkar "alla" ha den som favorit.
      Hos mig har den hamnat på avbytarbänken till förmån för salmo pop som blivit min favvo-popper.
      Vet inte varför men den passar väl just min teknik bättre.

Kommentera

Min favorit är Sebile bonga minnow 7,2 cm, speciellt när det är väldigt lite vind. Då funkar den bättre än både Skitter pop 7 cm och Heddon spook jr som också är favoriter.
        Jag försöker att göra så små knyck som möjligt med största möjliga skvätt. Pausar två tre gånger per kast.
        Mitt popperfiske är som bäst när det blåser mycket. Då tycker jag att Skitter pop:en funkar skitbra.
        Vad gäller färger så har jag inte heller märkt så stor skillnad. Sebilen brukar jag köra abborrfärgad (PV)och skitter pop:en blå (SB).
        Lycka till.

Kommentera

Grymt!
          Tack för tipsen..
          Blir nog till att prova med mitt vanliga spö först, och tycker jag att det är riktigt kul kanske jag investerar i något UL.
          Ska kanske ta och prova lite olika märken av poppers också..

Kommentera

Lätt roligaste fisket!
            Man blir lika rädd varje gång gäddorna bryter vattnet och hoppar som vithajar, skriker som en kärring i båten varje gång

Abu rocket popper har levererat bäst för mig.

Ang ul-spö till detta så tänker jag njeaaa, jag vill ha lite spänst i spöt så man får till skvätten utan att behöva jobba så förbannat.
            Senast ändrad av NiklasF; 2014-06-13, 13:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
              Ang ul-spö till detta så tänker jag njeaaa, jag vill ha lite spänst i spöt så man får till skvätten utan att behöva jobba så förbannat.
              Just så! Ett rätt styvt spö, fast ändå lätt så slipper man värk i handleden

Kommentera

Och flätlina ett måste! (enligt mig) Jag har kört med 10cm 0.26 ståwire tafs utan problem och flera gånger varit nöjd över det då gäddorna blir som tokig och svalt hela skiten.
                Tafs har bara gått på poppers av balsaträ,Tex skitter pop, för dom andra har blir det för tungt.

Kommentera

Lätt roligaste fisket!
                  Man blir lika rädd varje gång gäddorna bryter vattnet och hoppar som vithajar, skriker som en kärring i båten varje gång

Hahaha.. Gillar ditt svar skarpt!
                  Jag har ett spö som jag använder till DropShot. Ganska styv rygg och mjuk topp.. ska nog prova med det innan jag går och köper ett spö till. Sambon blir tokig när jag kommer hem med nya fiskegrejer. Några nya drag kan man ju enkelt smuggla ner i väskan, men ett nytt spö är svårare att snacka bort
                  Ska nog lägga pengarna på några extra poppers istället..

På mitt DS-spö har jag 0.10 flätlina.
                  Vad ska jag använda som tafs? (tafs är ett måste då sjön kryllar av gädda)
                  Kan jag köra en tunnare ståltafs eller bör jag knyta på typ 0.34 flour carbon?

Kommentera

Lätt roligaste fisket!

Haha!
                    Ditt svar gör så att jag måste prova detta!!
                    Jag vill också skrika som en livrädd fnittrig flicka!

Edit: Har nu beställt två uppsättningar poppers av blandade storlekar. Ska bli spännande!

Är annars ingen stor wobblerfiskare men detta lär ju vara skitkul på gädda.

Fick två gäddor ist för gös på jigg igår. Det var mer tråkigt.
                    Senast ändrad av joens; 2014-06-15, 08:49.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    278 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist