St croix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St croix

Ska ha ett 8f spinn (lite längre eller kortare) till ca 25gr. Tänkt att användas lite allround, abborre, regnbåge (väldigt sällan), asp, öring.
    Beten: spinnare, små wobblers, lättare jiggar ev mindre ytbeten till borren.
    Känslan är viktigast samt ska vara 2delat

Kollat in st croix spöna alla pratar gott om dom.

Triumph, premier, avid. Vilken ska man satsa på?
    Svider lite om man köper avid men är skillnaden så stor att det är värt det så satsar jag på avid, Priset är ju dubbelt upp om man jämnför med triumph.
    Senast ändrad av Storborre; 2014-06-17, 12:22.

Ring Söders sportfiske de kan St Croix.
    // Didde

Kommentera

Nu framgår ju inte om du är ute efter haspel eller spinn.
      Jag kikade lite på St croix Legend tournament bass TBC71MHXF (Swim Jig Finesse) till samma fiske. Tror det skulle vara hur bra som helst. Dock skulle jag inte hinna få hem det till min fjällenresa så jag slog till på ett
      Dragon guide select bandit 5-25gram och är supernöjd med spöt. Hunnit fånga ett 40tal harrar och öringar. Skönt och lätt att kasta med, fina egenskaper även med lätta beten. Fint att drilla fisk på.

Kommentera

Lundgrens Fiskredskap har lite mer att välja på när det gäller St croix

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
          Ska ha ett 8f spinn (lite längre eller kortare) till ca 25gr. Tänkt att användas lite allround, abborre, regnbåge (väldigt sällan), asp, öring.
          Beten: spinnare, små wobblers, lättare jiggar ev mindre ytbeten till borren.
          Känslan är viktigast samt ska vara 2delat

Kollat in st croix spöna alla pratar gott om dom.

Triumph, premier, avid. Vilken ska man satsa på?
          Svider lite om man köper avid men är skillnaden så stor att det är värt det så satsar jag på avid, Priset är ju dubbelt upp om man jämnför med triumph.
          Vad du ska satsa på beror på plånboken! Premier är mkt spö för pengarna om man gillar st croix. Personligen så tycker jag att dom upplevs lite pinnigt och något underklassade. Avid serien är en mer raffinerad serie och klassad mer "rätt" 8,6 1oz är ett grymt allrondspö för lite lättare fiske, har fiskat med det några ggr. Jag hade själv 2oz modellen till lättare gäddfiske.

Ett annat alternativ är såklart legend tuornament men då finns det inte 2-delat.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag har recenserat mitt St croix Legend tournament bass TBC71MHXF (Swim Jig Finesse) i Entusiasttråden. Spöt är som byggt för mig, så enkelt kan jag beskriva det. Nackdelen är att om du gillar att drilla snipor och borrar med halva spöt, då ska ni titta åt ett annat håll.

Priset man betalar för skillnaden mellan Premier/Avid/Legend är "rättvist". Det är svårt att inte motivera prisskillnaden med tanke på hur spönas egenskaper och komponenter förändras så fort man kliver upp i klasserna. Om man däremot kliver upp i betesstorlek, dvs från 50g och uppåt, då får man inte valuta för pengarna på samma sätt. I de lättaste klasserna typ under 50g, avid och legend spöna är värda varenda krona man betalar för dom och det finns många att välja bland med en stor variation av taperingar, aktioner , osv.

Det är klart att det finns många fler spötillverkare som är riktig duktiga för att bygga spön för det lättare fiske, men vi pratar inte om dom just nu, för att det står bara st croix i "ämnet"

Och som grynning skriver ett avid på 8,6 fot och -1 oz är ett grymt allroundspö, om man vill inte satsa på ett mer specifikt spö för en viss fisketeknik i fösta hand.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-06-17, 22:27.

Kommentera

Har nu kommit fram till avid 8,6f men vet inte vilken som skulle funka bäst, 3/4oz 21gr eller 1oz 28gr. Hur stor är skillnaden mellan dom?
              Kommer nog mest att fiska upp till 20gr men jiggarna kan nog bli över 20gr ibland.
              Om jag väljer 28gr kommer den då att kännas påkig/okänslig med 10gr och under det?
              I så fall väljer jag nog 3/4 för det kommer att bli mest under 20gr.
              Vad är nedre gränsen/gr för spöna?
              Hur funkar det att köra drop shot?

Kommentera

Fiskar själv med Legend bass Slop N Frog och dropshot för dessa fisken. Slop n Frog är ett oslagbart abborrspö, rekommenderas starkt.

Kommentera

Har nu kommit fram till avid 8,6f men vet inte vilken som skulle funka bäst, 3/4oz 21gr eller 1oz 28gr. Hur stor är skillnaden mellan dom?
                  Kommer nog mest att fiska upp till 20gr men jiggarna kan nog bli över 20gr ibland.
                  Om jag väljer 28gr kommer den då att kännas påkig/okänslig med 10gr och under det?
                  I så fall väljer jag nog 3/4 för det kommer att bli mest under 20gr.
                  Vad är nedre gränsen/gr för spöna?
                  Hur funkar det att köra drop shot?

Kommentera

Hmm dessa st croix spön är inte underklassade som många andra muskie spön från st croix men att kasta typ 25g med 3/4oz spöt borde inte vara något bekymmer, jag har 9,6" 3/4oz spöt och tycker det presterar bra upp till ca 25g. Sen är det ju lite personligt hur man vill ha sina spön men jag tror att båda spöna kastar 10g ungefär lika bra.
                    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 364 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist