Ambassadeur sm 1600/3600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur sm 1600/3600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur sm 1600/3600

Är det någon som fiskar eller har erfarenhet av sm rullarna.
    Dom ser reko ut men skenet kan bedra.

Ursprungligen postat av Wobblersnidarn
    Är det någon som fiskar eller har erfarenhet av sm rullarna.
    Dom ser reko ut men skenet kan bedra.
    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att fiska med SM-rullarna men har sett några som varit med några år.
    De är utrustade med en massa kullager vilket alltid är fallet med "top-of-the-line"-modeller. Dock har de en tendens att rosta med tiden och därför bör man känna till detta, speciellt om man köper en begagnad rulle. De två kullagren i linspridaren är direkt utbytbara mot glidlager av acetalplast som ABU har i de billigare modellerna. Dessa kostar 10 kr/st och håller hela rullens livslängd. Kullagret som sitter fastnitat i bromsgaveln kan ställa till större problem just eftersom det inte är utbytbart. En ny bromsgavel med samma dåliga kullager kostar 170 kr, men är man noggrann med att fetta detta lager så håller det bra. Man kan också om man vill köpa en bromsgavel utan kullager och kommer då undan en 50-lapp billigare.

Om du lyckas få tag i en sprillans ny rulle så gäller det att sköta den omsorgsfullt. Då kan man hålla problemen borta.

Kommentera

Ambassadeur sm 1600/3600

Hej FRB
      Vad menas med top of the line modeller.
      Är dom så känsliga,då är det inget för mig.Jag såg dom till försäljning på tradera.Det har skrivits mycket om 2500c rullarna,fins det reservdelar till dom modellerna,även från 70 talet.

Kommentera

Hej FRB
        Vad menas med top of the line modeller.
        Är dom så känsliga,då är det inget för mig.Jag såg dom till försäljning på tradera.Det har skrivits mycket om 2500c rullarna,fins det reservdelar till dom modellerna,även från 70 talet.
        Top-of-the-line = dyraste/exklusivaste/bästa rullen i tillverkarens sortiment.
        Som jag sa så är det bara dessa punkter som är känsliga. I övrigt är rullarna gedigna och håller hög kvalitet. Som med allt annat så får självklart priset avgöra om det är prisvärt eller inte att köpa en rulle.

Reservdelar till 25'orna finns fortfarande att tillgå, men jag tror ABU har upphört att tilvlerka nya delar så när det börjar sina i lagren så är det slutgiltigt... Dock är dessa rullar av god kvalitet och jag kan endast tänka mig att det är ett fåtal delar som kan vara värt att köpa på sig medans de finns kvar. UT här på forumet kan säkert ge besked om vilka delar som är lämpliga att köpa in (om det över huvud taget är nödvändigt?).

Kommentera

Ambassadeur sm 1600/3600

Ursprungligen postat av FRB
          Top-of-the-line = dyraste/exklusivaste/bästa rullen i tillverkarens sortiment.
          Som jag sa så är det bara dessa punkter som är känsliga. I övrigt är rullarna gedigna och håller hög kvalitet. Som med allt annat så får självklart priset avgöra om det är prisvärt eller inte att köpa en rulle.

Reservdelar till 25'orna finns fortfarande att tillgå, men jag tror ABU har upphört att tilvlerka nya delar så när det börjar sina i lagren så är det slutgiltigt... Dock är dessa rullar av god kvalitet och jag kan endast tänka mig att det är ett fåtal delar som kan vara värt att köpa på sig medans de finns kvar. UT här på forumet kan säkert ge besked om vilka delar som är lämpliga att köpa in (om det över huvud taget är nödvändigt?).
          Vilen av rullarna skulle du köpa en ny sm 1600 eller beg 2500c.
          om priset är detsamma?

Kanske en fråga som inte ska ställas så personligt.
          Tack för snabbt o bra svar på frågan om sm rullen.

Kommentera

om priset är detsamma?

Oj, det var en svår fråga. Förmodligen skulle jag svara SM den ena veckan och 2500 den andra
            Men just den här veckan blir svaret ändå SM. En modern rulle som är bra direkt ur kartongen men som mycket enkelt kan uppgraderas t.ex. med ABUs senaste bromslameller, eller en vev med de allra skönaste vevgreppen. Kullagren som jag tidigare dissat helt och hållet kan även bytas mot hybridlager om man vill det, men eftersom linspridaren står still vid kast så är det egentligen helt onödigt.

Begagnade rullar avstår jag helst från att köpa om jag inte har fått inspektera dom grundligt. En ny rulle däremot känns ganska tryggt att köpa även osedd.

Kommentera

om priset är detsamma?

2500C är klart den robustare av de två och mkt lätt skött. Sen tycker jag den är snyggare, men det är en smaksak. Vevarna från modernare rullar passar rätt på så det är inget problem heller.
              Kastegenskaperna är överlägsna de andra trots att de modernare kontruktionerna frikopplar linspridaren, men kastegenskaperna är helt beroende på spollagren, där det vanligaste misstaget är att stoppa dit för tighta lager.
              Rullens svagaste punkt är slirbromsen, förövrigt identisk med 70talets 6000c, men med nya lameller från smooth eller i andra moderna material kan man få den betydligt bättre än en modern C3a direkt från fabrik.
              Jag lät tillverka kolfiberlameller som jag hårdtestat i drygt två månader nu, och helt slutat bekymra mig om bromsen.
              Jag brukar förövrigt alltid ha synpunkter på rullarnas slirbroms, även på helt nya rullar.

Mitt råd är att köpa en 25a, begad eller "ny". Mina erfarenheter är att är de risiga utanpå är de risiga inuti. När det gäller reservdelar har ABU har lagt ner hela 15/25 serien för gott men vissa delar går fortfarande att få fram. Jag kommer att hålla mina rullar vid liv så länge jag lever och jag har en hel del prylar i lådorna och när det inte räcker finns en verkstad.
              Jag har hittils inte sett någonting slitas ut på en 25a.

/UT
              www.utreel.com

Kommentera

Eftersom FRB och UT är rullproffs (andra får naturligtvis också gärna svara)så snor jag tråden (det verkar ju ändå som om Frågeställaren fått svar )

Det är ju inte helt off topic eftersom min fråga gäller en Mörrum 5600c

Jag använder min rulle till Jerkfiske med flätlina och upplever det som om kastlängderna snarare minskas och risken för trassel ökar i och med att linspridaren står stilla vid utkast.
                Jag fick ett tips att ställa revspridaren i mitten som utgångspunkt. Visst inga problem men efter ett fåtal kast har spridaren flyttat sig i förhållande till utgångsläget och kan likaväl ligga mot höger eller vänster kant. Detta gör att det alltid "morrar om rullen när linan tvärar över spolen.
                Invevningen fungerar felfritt och linspridaren gör sitt jobb.
                Ska det vara så här?
                Finns det något man kan åtgärda eller någonting jag gör galet?
                Vill inte gärna byta rulle då jag i övrigt tycker den är störtskön och den klart skönaste ambisen jag haft, Alla tips mottages tacksamt.
                Buster L och jag är polare!

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
                  Eftersom FRB och UT är rullproffs (andra får naturligtvis också gärna svara)så snor jag tråden (det verkar ju ändå som om Frågeställaren fått svar )

Det är ju inte helt off topic eftersom min fråga gäller en Mörrum 5600c

Jag använder min rulle till Jerkfiske med flätlina och upplever det som om kastlängderna snarare minskas och risken för trassel ökar i och med att linspridaren står stilla vid utkast.
                  Jag fick ett tips att ställa revspridaren i mitten som utgångspunkt. Visst inga problem men efter ett fåtal kast har spridaren flyttat sig i förhållande till utgångsläget och kan likaväl ligga mot höger eller vänster kant. Detta gör att det alltid "morrar om rullen när linan tvärar över spolen.
                  Invevningen fungerar felfritt och linspridaren gör sitt jobb.
                  Ska det vara så här?
                  Finns det något man kan åtgärda eller någonting jag gör galet?
                  Vill inte gärna byta rulle då jag i övrigt tycker den är störtskön och den klart skönaste ambisen jag haft, Alla tips mottages tacksamt.
                  Tyvärr är det ett problem du får leva med. Och ju större (bredare) rulle man har, desto sämre är det med stillastående linspridare. En sak som faktiskt är bättre på gamla SM-rullar och andra äldre modeller med stillastående spridare är att man kan centrera linspridaren med veven samtidigt som man håller ner frikopplingstangenten. Denna funktion togs bort när man gjorde Mörrumserien och jag antar att det helt enkelt berodde på att konstruktörerna i fråga inte själva fiskar med såna rullar... Som de flesta idémakare på ABU verkar det som att de är duktiga ingenjörer och ena hejare på att rita rullar i datorerna, men det skulle inte skada om de började fiska med multirullar också, och då menar jag inte med modeller som AntiBacklash eller D-serien som verkar var det enda de kan hantera i dagsläget

Kommentera

Tack för svaret.
                    Tråkigt att det inte går att fixa. Som du nämner, konstigt att inte konstruktörer fiskar med grejerna INNAN man släpper en rulle på marknaden och på så vis upptäcker ev små eller större fel.
                    Buster L och jag är polare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist