Ambassadeur sm 1600/3600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur sm 1600/3600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ice-hacker
    Tack för svaret.
    Tråkigt att det inte går att fixa. Som du nämner, konstigt att inte konstruktörer fiskar med grejerna INNAN man släpper en rulle på marknaden och på så vis upptäcker ev små eller större fel.

jag har en SM3000c (som jag köpte av FRB, bild finns under "alq´s bilder") och den är sjuuuukt skön att fiska med. faktiskt en av dom skönare rullarna jag har. i rangordning skulle jag säga att den och min UT-moddade 2500 delar andraplatsen efter shimano chronarch. så har du möjlighet att skaffa en så är det bara att slå till. enligt UT så är just SM3000c en av dom mest långkastande "standardrullarna" som finns.

citat från hippo:
    "om man ska kommentea SM3000 vidare så är det en supergedigen liten rulle. Helt i Aluminium, till skillnad mot Törnon. Spolen snurrar fint o lätt, enkelt justerbar magnetbroms. Samt bajonettfattning för spolbyte, spolaccess. Vidare har den tre kastbromssystem, ovan nämnda mag, vanlig certifugal samt mekanisk. Rullen brukar levereras med centrifugalklossarna borttagna eftersom det är tänkt att magbromsen ska sköta detta. Det fina i kråksången är att du kan peta i en lätt centrbromsvikt och sedan köra finliret med magneterna. Då har man det bästa från tre världar så att säga..."

//achilles
    Senast ändrad av ALQ; 2005-10-14, 08:41.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Jag fiskar med en SM 1600 och har i år uppgraderat den med en lättad spole via Sportfiskeboden.

Tycker att rullen är helskön till det lättare fisket, får väl inte till några riktigt långa kastlängder men den har verkligen blivit lättkastad sedan jag bytte spole. Man bara vispar till så flyger betet iväg och tack vare den uppgraderade spolen så är startmotståndet i praktiken borta och de lättare dragen har slutat att landa för långt åt vänster.

Min rulle har en hackig slirbroms men det är nog mitt eget fel då jag troligen glömt att lätta bromsen innan en längre förvaring.

Jag tycker att det är en trevlig liten rulle som verkligen har blivit lättkastad med sin lättare spole.

Kommentera

Ursprungligen postat av bjork52
        Jag fiskar med en SM 1600 och har i år uppgraderat den med en lättad spole via Sportfiskeboden.

Tycker att rullen är helskön till det lättare fisket, får väl inte till några riktigt långa kastlängder men den har verkligen blivit lättkastad sedan jag bytte spole. Man bara vispar till så flyger betet iväg och tack vare den uppgraderade spolen så är startmotståndet i praktiken borta och de lättare dragen har slutat att landa för långt åt vänster.

Min rulle har en hackig slirbroms men det är nog mitt eget fel då jag troligen glömt att lätta bromsen innan en längre förvaring.

Jag tycker att det är en trevlig liten rulle som verkligen har blivit lättkastad med sin lättare spole.
        Spolaxellagren är en starkt begränsande del på de små sm rullarna. Om Du byter ut de som sitter där mot keramhybrider som är ordentlgt urtvättade och magert inoljade med Rocket, då är det bara Du själv som begränsar kasten.

Slirbromsen är enkel att fixa, slå isär rullen och gör rent. Antagligen har Du fått smörja på lamellerna och det tvättas bort med diksmedel.
        Skulle lamellerna vara slut så skaffa nya, men inte från ABU. Xtreme smooth eller kolfiber där den senare möjligen är bättre (men dyrare).

Du har en bra rulle så det är vart att uppgradera den.
        www.utreel.com

Kommentera

Tack, jag funderar faktiskt på att byta lagren. Har du något tips om var jag får tag på nya?

Jo en rengörning är nog inte fel då det är några års smörja som säkert har samlats på lite olämpliga ställen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 367 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13