Teknik Skeddrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik Skeddrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknik Skeddrag

Vilken teknik ska man använda när man fiskar gädda/abborre med skeddrag?

Jag tror seriöst att jag ALDRIG har fått någonting med skeddrag, sen har jag fiskat betyligt mera med jerk, wobblers och gäddmete. Men det känns mycket svårare att få gäddorna/abborrarna att hugga på skeddrag

"Ska" är ett ord man bör akta sig för i fiskesammanhang. Ibland är det väldigt effektivt att göra "fel". Skeddrag kan ha väldigt olika egenskaper men om vi håller oss till "typiska" gäddrag som Atom eller Utö så kan de tas hem på några olika sätt. Ett ofta effektivt sätt är att veva in draget en kort bit - någon meter - rätt snabbt och sedan göra ett spinnstopp så att det får singla ned mot bottnen och upprepa detta tills draget är hemma (eller en gädda huggit). Ett annat sätt är att spinna in det långsamt, i jämmn takt, alldeles över bottnen. Funkar bättre än vad man kan tro. Slutligen kan ibland en relativt hetsig hemtagning vara det enda rätta (och på grunt vatten kan det vara det enda möjliga).

Kommentera

Skedar är grymt effektiva. I år har jag nästan bara kört sked på gädda.
      Du fiskar dem som du fiskar alla dina andra beten. Olika!
      Ibland så är bara monotom intagning bäst. Ibland funkar det bäst att jerka eller jigga hem dem.
      Det är bara prova sig fram.

Kommentera

Långsam invevning med korta spinnstopp och någon knyck emellanåt. Funkar med bäriga tunna drag som Professor, Atom, Utö, Räsänen mfl.

Kommentera

Jag kör ungefär som lausvik beskrev. Inte fiskat mycket med sked på många år, men grävt fram det igen i våras - och i min drag-topp-lista 2014 så har en silverblank Atom 20g dragit näst mest gädda hitintills. (I topp ligger Wolftail Jr)

Gillar att låta draget sjunka ner nära botten, sedan kör jag varierat snabb invev/vevstop, ibland en liten handledsrörelse. Det är en otrolig skillnad på hur olika olika skeddrag går, och beroende på vattentemp/vattendjup så styr det nästan mer hur du fiskar än någonting annat. Rekommenderar iaf att rotera snabb invevning med vevstopp om du vill fiska av en yta snabbt (eller har en massa bottenvegetation som stör). Annars är det riktigt kul att veva nästan plågsamt långsamt, om du inte överdimensionerar så kommer du känna i spöt hur draget rör sig. Grym känsla när du sedan får hugg.

Skeddrag är en bortglömd skatt. De fiskar oerhört väl, fortfarande, och på klassiker som 20g Abu-skedar får du allt från Gädda och Abborre till Öring och Gös.. Jag börjar med andra drag, men får jag inget kör jag en solfjäder med silverblank Atom 20g eller Mörrum-spinnare 18g. Säkra kort. Än idag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 823 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04