St. Croix vs RST / LF vs BFT bandit. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St. Croix vs RST / LF vs BFT bandit.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St. Croix vs RST / LF vs BFT bandit.

Har nu tröttnat på att släpa med mig flera spön när jag ska ut, så nu är jag på jakt efter ett spö som skall funka att både jerka och kasta gummi/tailbeten med.
    Det skall helst vara 7,2fot (eller längre) och klara av (samt vara bekvämt) att kasta allt mellan 60 - 170gram, ex buster jerk, big bandit, Mctail, ticsaren, jonnys tail, mcrubber, pig shad, the wolf, Azkikr super shallow, real eel etc.
    Jag fiskar väldigt mycket ifrån land så det får inte vara för långt för att jerkas.

Gillar i vanliga fall lite kraftigare spön, fiskar idag med Okuma evx musky 8,6" extra heavy eller Svartzonker 8,6" till spinn och Bft bandit 6,6" 180gr eller strike pro capture 6,10" 200gr.
    Jag gillar verkligen Capture spöt och det funkar nästa till både spinn och jerk, känner bara att det skulle kunnat få vara lite längre.

Dom spön som jag själv tror är dom bästa alternativen är:
    St. Croix mojo musky 7,2" Extra heavy 3-8oz
    RST / LF Shadow 7' 4'' 50 - 180 gr.
    Bft Bandit 7,3 -180gr.
    Möjligtvis även St. Croix mojo musky 7,6" Heavy 2-6oz, kan nog vara så att det blir lite för långt.

Så nu behöver jag lite tips och hjälp att bestämma mig för vilket jag skall köpa.
    Funkar alla dom spöna till ändamålet eller är något av dom bättre lämpad än något annat?
    Eller har ni några tips på spön som skulle kunna funka ännu bättre?
    Skulle även vilja veta hur långa bakhandtag det är på Shadow och Bandit spöna, är väldigt tacksam om någon kunde svara på det.

Tackar på förhand för tips och hjälp./// Danne.

Hej!
    Jag har ett Bft Bandit 7,3 -180gr och det funkar att kasta med tex 60gr Toby jag tycker nog att det är nog där omkring den lägsta vikten är för det spöet. Och det är inga problem att kasta tunga gummibeten heller känns som man skulle kunna kasta tyngre beten än 180gr går ju till och med dra en 4.5m båt vid bottennapp utan problem ;-)

16cm kork vid änden av spöet sedan klinga ca 17cm till nästa kork vid rullfästet, båda korkhandtagen vid rullfästet är ca 9cm.
    Senast ändrad av albatrossen; 2014-07-22, 15:01.

Kommentera

Ett annat alternativ är BFT Roots 7'9 -170 gram. Beror väl på smak, teknik, båt mm hur man tycker att det funkar att jerka med ett så pass långt spö, men det är i alla fall tillräckligt styvt för att kunna styra även lite tyngre jerkbaits. Bakhandtaget är någon centimeter kortare än på Bandit tror jag, men fortfarande en bra bit längre än på jenkarspöna. Ett suveränt allroundspö för tyngre gäddfiske i mitt tycke.

Kommentera

Jag hade ett RST/LF Shadow 74 som jag både spinnfiskade och jerkade med utan problem men då är jag 194cm lång. Bakhandtaget på spöt är 40cm inkl. ändbutt.

Jag har funderat ett antal gånger på varför jag sålde det...

Skön, rapp aktion som har mycket ryggrad utan att kännas påkigt.

Kan inte uttala mig om övriga spön tyvärr men vad jag har hört ska även Shadow 69 fungera kanon till båda.

Kommentera

Nu vet jag inte vad du tycker om ditt Svartzonker spö, men kör själv med jerkspöt i samma serie och det funkar utmärkt tycker jag. Har inte fiskat med spinn versionen speciellt mycket, men tycker dom upplevs hyfsat lika. Så kan vara ett alternativ för dig att kolla på.

Kommentera

Banditen kastar i alla fall med lätthet beten från 50g-200, enligt min erfarenhet

Kommentera

Tackar för alla svar!

Då är banditen med i matchen, var lite tveksam eftersom jag har 6,6fots spöet och tycket att det känns lite för klent för beten på 125+.

Barramundi: Tror att 7,9 blir för långt när jag skall kunna fiska ifrån land oxå, men tack för tipset.

Testis: Jag har kikat på Svartzonker 7" men det känns inte riktigt som det jag är ute efter.

dr00l: Jag är 186cm själv så det borde funka för mig oxå. Stämmer kastvikten -180gr bra på shadow spöet? Vad är ideal vikten på det?

Är det ingen som har eller har testat St. croix spöna? Är nyfiken på om 7,6:an skulle funka att jerka med?

Kommentera

Tycker du ska ta en titt på st croix premier 7,6fot 2-6 oz alternativt Legend tournament the Jerk.
                Du har ett mycket fint spö I TI 7,6fot -8oz med

Kommentera

Simbha: Jag har som mest kastat 160g med spöt så jag kan inte garantera svingandet med 180g, men det jag kan säga att generellt är Lundgrens Fiske (LF) spön väldigt rättvist klassade! Det är absolut inte ett fladdrigt spö i alla fall, samtidigt som det inte är allt för påkigt heller. Svårt att beskriva när man inte kan slänga sig med fancy spöbyggartermer. Åk och känn/klämm och gärna provkasta alla spön du är intresserad av är väl bästa tipset någon kan ge!

Kommentera

Jag kör Bandit 7,3", funkar klockrent för både jerk och tunga gummin. Billigt är det också! 👍

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 554 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13