Bushwhacker vs. Fishmaker? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bushwhacker vs. Fishmaker?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bushwhacker vs. Fishmaker?

Hej! Är ute efter ett jiggspö 3-18g och runt 7-8fot för abborre och undrar om ngn har erfarenhet av ngt eller båda av dessa? Är Fishmaker mer "jiggspö" än Bushwhacker och hur "snabba" är deras aktion? All info av intresse......

Ta fishmaker. Skulle valt det hundra gånger av hundra! Jag har visserligen 8,6 fot, 4-21 g men det är ett riktigt skönt jiggspö. Det är snabb aktion i fishmaker (som är utvecklat som just jiggspö). Lätt att känna smånafs, väldigt lätt spö och dessutom rätt behagligt med färgade toppen även fast jag själv föredrar att kolla på linan för att registrera huggen så fort som möjligt. Finns billigt på sportfiskeborsen.se som dessutom har fri frakt och alltid otroligt snabb leverans.

Kommentera

Är det helaktion i Fishmaker? Har hört ngn som tyckte att spöt var aningen "mjukt" och saknade lite ryggrad.

Kommentera

Det är lite mjukare än vad jag själv är van vid. Har själv jiggat mycket med det vita Yasei drop shot. Det har lite mer ryggrad.
        Fishmaker beskrivs som Medium Action: X-Fast. Jag själv hade velat kombinera dessa två spön till ett då jag gillar ryggrads bättre med Yasei vid drillning men samtidigt tycker jag själva jiggningen blir bättre med fishmaker.

Kommentera

Har du möjlighet så bör du åtminstone "torrvifta" med dem innan du bestämmer dig.

Rent generellt så tycker jag Bushwackerserien är riktigt sköna spön och de är riktigt prisvärda.
          Har inte själv fiskat med den lättare modellen som du söker men de något kraftigare har jag testat och de är mycket rappa och sköna ! Säkerligen är modellen du söker likadan.
          Fishmaker har jag aldrig fått chansen att testa men många verkar vara grymt nöjda.

Personligen så tycker jag du ska ta med Yasei White 8" i beräkningen åxå.
          Det är grymt skönt och med rejält med ryggrad om det skulle behövas !
          Dock med väldigt känslig topp

Kommentera

Jag var inne hos Wojtek på Pro guideshop/sportfiskeborsen och torrviftade ett fishmaker....hade i princip bestämt mig för att köpa ett innan jag kom dit.....dissade dock spöt pga av det korta bakhantaget

Hade han haft ett 7,6-fots Pro Selection -25 g hemma hade jag tagit det på studs...mycket bättre balanserat än fishmakern....

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Personligen så tycker jag du ska ta med Yasei White 8" i beräkningen åxå.
              Det är grymt skönt och med rejält med ryggrad om det skulle behövas !
              Dock med väldigt känslig topp
              Toppen är känslig men om vi med känslig menar mjuk så upplever jag fishmaker som mjukare.

Kommentera

Hur är Fishmaker att fiska med om man sätter på ett 15grams huvud?

Kommentera

Jag har bara testat upp till 10 gram på 3" jigg och det har fungerat hur bra som helst.

Till 4-21 grams modellen rekommenderar tillverkaren själva 5-10 cm jiggar med 5-15g huvud så det ska nog inte vara några konstigheter att gå upp till 15g. Det känns på intet sätt som att jag maxat spöt när jag fiskat med 10g huvud.

På 3-18 grams modellen rekommenderar de 5-8,5cm jiggar med 3-10g huvud.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Jag var inne hos Wojtek på Pro guideshop/sportfiskeborsen och torrviftade ett fishmaker....hade i princip bestämt mig för att köpa ett innan jag kom dit.....dissade dock spöt pga av det korta bakhantaget
                    Håller med dig om att det är kort bakhandtag men när rullen kom på var det inget jag tänkte på rent balansmässigt vid fiskandet. Dock gillar jag lite längre bakhandtag för att ha något att hålla tag i när jag kastar.

Hade jag torrviftat i butik hade jag inte köpt det. Nu beställde jag på sportfiskeborsen.se när de hade så bra pris och det har jag inte ångrat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13