Spinnutrustning för gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnutrustning för gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnutrustning för gädda.

Jag har tänkt börja fiska lite tyngre, typ gädda med premiär i Blekinge om några veckor. Tidigare mest aborrefiskat med lätt haspelspö och havsöring med fluga.

För detta behöver jag utrustning och hjälp med vilken... Efter många timmars googling blir jag inte klokare om val av utrustning.

1. Jag har inte kört med multirulle sedan jag var liten men vill testa. Tänkte mig ngt i stil med Abu nacl rullen. Klokt val? Hur mkt övning krävs för en normalbegåvad fiskare innan man känner sig stabil med en sådan? Eller ska man hålla sig till haspel?

2. Jag hade gärna velat testa Jerk... Men är rädd att kastlängden blir kort o spöna stenstumma. Men å andra sidan tänker jag om spö på 8fot+ kommer kännas klumpigare i båt? Jag vill nog ha lite av båda världarna, är det kombinerbart?

3. På det jag löst känns som alternativen är bft roots eller Abu Svartzonker. Längd beroende av fråga 2. Tar gärna emot tips på val. Tänker mig vikter upp till ca 100-150g

Tjena har själv revo toro nacl, och svartzonker 8.6 , rekommenderar dig å köra multi med så tunga beten annars kmr du få ont i fingrarna den rulle ligger riktigt bra i handen och den är väldigt lättkastad, jag är fantastiskt nöjd med mitt set och jag tror dom har sjyssta combo erbjudanden att få rag i typ 3000 :- kastlängden blir ju inte samma med jerkspö , jag skulle inte vilja jerka med 8" max 7 för min del, du kanske kan hitta nått bra beg jerk spö å komplettera det andra med. Ursäkta om detta blev rörigt men summan av kardemumman revo toro nacl 50 + svartzonker spö är underbart att fiska med

Kommentera

Tack för hjälpen! Ja det blir nog en Revo Toro NaCl... Den känns bra i butiken och vad jag läst verkar den vara bra och mångsidig...

Jag lutar väl egentligen efter ännu mer funderande åt ett 7 Fot spö, typ Svartzonker. Dels för att kunna testa jerk men även för att det känns smidigare i båt mm.? Jag är bara lite orolig att man kommer tycka att det är lite väl kort, stumt och kastar för kort??
      Det är inte någon som har båda som kan synpunkta?

Kommentera

Jag kör med Svartzonker 8´6 och en Daiwa Lexa. Suverän kombo för fiske med shadar, tailbeten och spinnerbaits. Går även att vevjerka med för den som vill. Tycker personligen inte alls att 8´6:an är för lång för båtfiske utan fungerar utmärkt.

Den blir en omställning när man går från haspel till multi men man lär sig snabbt och det är få som ångrar sitt byte.
        www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Jag har ett sz 8,6 med en Lexa 300 som jag kombinerar med ett Roots 6,7 med en JB. Roots-spöet ger en betydligt högre kvalitetskänsla.

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...63-Grymma-spön!

Detta spö, (Daiwa luna 7,6) & en NaCl om du vill ha en allround-utrustning. Som alternativ till NaCl kan du lika gärna välja Daiwa Lexa eller Shimano Curado i 300 strl.

Kommentera

Det finns ju relativt lätta jerkbeten och ett spö behöver inte vara styvt som en telefonstolpe bara för att det är kort. Vill man ha en utrustning som är allround så måste man kompromissa, tex kanske välja ett något längre och mjukare spö än vad som vore optimalt för renodlat jerkfiske med beten på 100 gram eller tyngre.

Kommentera

Jag håller med Nils-Jonas vad gäller rullar, har både en Lexa 300 och numera mest en Curado 300 DSV, den senare kastar tystare men båda kastar ungefär lika, men litet plus för den senare, båda två i vart fall tillräckligt. När jag i huvudsak spinnfiskar tyngre används ett Broman Esox Lucius -150g, en snabb och stum 8:a fotare, lite amerikansk skola där tror jag och stumheten gör att det kan användas OK till jerkande. Nu finns inte det spöt mer, men leta efter något liknande med en inte alltför mjuk topp så har du en hyfsad kompromiss i ett spö. Jag har klarat mig från rejäla skatbon, peppar, peppar, kolla in lite gäddfilmer där de kastar med multirulle så får du lite mer hum om hur du bör göra med spöföringen, jag laddar lite mer i början än slutet av kastet s a s, lycka till!

Kommentera

Har Daiwa Luna 7,6 spöt själv måste säga att de e ett riktigt gott spö har en jb på mitt använder de mest till tailar wobbler och jiggar men de funkar utmärkt om man vill jerka lite med. rekomenderas varmt

Kommentera

Ett 7,6 fots Tackle Industries upp till 4oz och du har ett spö som kastar och fiskar dom flesta beten i "normal" storlek väldigt fint allt från jerk till tailar och lite större gummi.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04