Ambassadeur TP 3000C LW - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur TP 3000C LW

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur TP 3000C LW

Någon som har erfarenhet av rullen? Är det något att trimma?
    Har fått tag på en som tydligen inte har orkat med användning i saltvatten. Metallen har ärgat och färgen har släppt, men rullen fungerar i mitt tycke väldigt bra.
    Så igår kväll tänkte jag att nu skall den få sig en "uppsnyggning", plockade fram slip-/polerutrustning och började.
    //JEZ

Shimsbrickor???

Skulle det fungera med shimsbrickor istället för ett kapat plaströr. Har tidigare använt den metoden för att få bort, "spel". Annars förutsätter jag att röret skall ha en innerdiameter strax över spolaxelns och vara mycket kort (runt en till två mm)
    Har jag fattat?

Har gjort litet smygtester under lunchen vilket verkar ge en rejäl förbättring på spolens frigång.

Tackar så mycket för hjälpen!
    //Jez

Ursprungligen postat av FRB
    Din rulle är tämligen trimvänlig. Ett par bra kullager i spolen oljade med Rocket-oil är en bra utgångspunkt.

Jag rekommenderar dig att använda centrifugalbromsen tillsammans med magnetbromsen. De lättaste blå bromsklossarna och en lågt ställd magnetbroms brukar ge fina kast.

Är du lite om dig och kring dig så tycker jag att du ska ta bort så mycket friktion i systemet som möjligt. Den plastbricka som är placerad utanför det vänstra spollagret kan bytas ut mot en plasttub eller liknande som kapas i precis rätt längd så att spolen blir centrerad. På så sätt blir det riktigt fin fart på spolen. Viktigt dock att mekbromsratten inte ansätts så att tryck på kullagren uppstår. För att kunna justera in mekbromsratten rätt så bör fjäderbrickan under det högra lagret tas bort. Därefter justeras mekbromsratten så att spolen roterar helt fritt utan att för den skull glappa i sidled.

TP 3000 är en riktigt bra rulle ur kastsynpunkt trots att den har stillastående spridare. Den utdragna designen gör att linföraren hamnar relativt långt från spolen vilket gör att vinkeln som uppstår på linan när den rullar av spolen blir mindre än hos andra rullar med stillastående linspridare.

/FRB (frb@telia.com)

Kommentera

Ja då tror jag att jag är redo för en provkörning!
      Urtvättade orginallager med rocketolja, fjäderbricka borta, plastbricka borta och en liten rörstump på plats.
      Och det snurrar mycket lättare!!!

Tackar för hjälpen!
      //Jez

Kommentera

Rullens sista skepnad med keramhybrider och trimmning i övrigt vad FRB föreslagit har givit en underbar kastmaskin. Lugnt och mjukt kastar man 10 grams beten hur fint som helst.
        Tillsammans med en uppgraderad slirbroms går jag nu och väntar på den 1:a januari.

Då...
        Senast ändrad av JEZ; 2006-03-24, 10:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 823 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04