Sk jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sk jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sk jerkspön

En av alla de saker jag brukar gnälla över (för jag har fått påskrivet att jag är en gnällig gammal tjurgubbe med trist attityd...) är att man börjat ange att spön är avsedda för särskilda typer av fiske. Det ena spinnspöt kallas för vertikalspö, det andra haspelspöet för dropshotspö osv osv.

Vid båtburet spinnfiske efter gädda har jag alltid föredragit korta (runt sex fot) och relativt styva spön. Gärna odelade. Jerkfiske ägnar jag mig inte åt. Jag spinnfiskar. Men nu gör jag det ofta med spön som tydligen inte är avsedda för vanligt spinnfiske utan för sk jerkfiske. Det fungerar precis lika bra som när jag använder sk vertikalspön till det lättare spinnfisket. Vanliga korta spinnspön verkar knappt finnas att få tag på längre. Tur att de här specialspöna fungerar precis lika bra...

Men herregud, så får du ju inte tänka! Hur skall vi då bli pålurade ännu fler specialutrustningar som vi kanske inte behöver? Nej nej nej......

Kommentera

Självklart funkar ett spö för flera typer av fiske. Jag har aldrig haft ett renodlat jerkspö (det är dessutom butikerna som sätter den stämpeln) utan har jerkfiskat med ett 7-fots spö "gjort" (eller snarare optimerat) för fiske med stora crankbaits. Det man kan nämna är att aktionen skiljer sig mellan olika "typer" av spö, där jerkspö urskiljer sig för att ha väldigt styv och rapp aktion för att kunna styra betet.

Kommentera

Vilken tur då att en klinga inte vet att det ska bli ett specialspö förrän någon byggt ett spö av det med ett speciellt syfte och sedan använder det enfaldigt.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          (för jag har fått påskrivet att jag är en gnällig gammal tjurgubbe med trist attityd...)
          Jag tycker inte det Herman, tycker det är bra me folk som öppnar munnen o lägger fram fötterna om det är nått man vill ha sagt eller framfört.
          Man ska veta när man kan o inte kan bara när vissa är så känsliga annars får man ta den kritiken bara.

Kommentera

Väl skrivet där lausvik!!! blir fan förbannad av att folk alltid ska knöla in en i olika fack av fiske bara för att en själv kanske gillar å slänga runt med t ex ett kort hårt spö...

tycker det är konstigt att man i sverige oftast väljer att "typa" ett spö för att vara för det ena eller det andra sorts fisket, oftast enda infon man kan få i svenska butiker och på spön avsedda för vår marknad är ju typ:
            JERKSPÖ (eller annan liknande stämpel)
            KASTVIKT
            LÄNGD
            smartare och mer informativt vore ju i mitt tycke att mer och mer (och, ja, det håller ju redan på ändras till det bättre helt klart) gå åt hållet amerikanarna oftast kör på.
            Att man ger lite mer info om spöet mer än att välja att klassificera spöet som varandes för nån specifik "delgren" inom fisket liksom (även om det ju såklart är rätt så jääävla mycket sånt som görs även dära med deras "punching-sticks", "frog-rods" etc etc etc).
            Alltså istället för att säga att spöet är ett jerkspö med en rek.kastvikt som typ de enda utgångspunkterna för oss konsumenter så hade det ju varit betydligt med hjälpsamt att ge oss nåt i stil med t ex:
            Length: 7′7″
            Lure weight: 1/2- * 2.0oz
            Line weight: 15-25lb
            Power: Extra Heavy
            Action: Fast

Handle: 1
            (plockat från en amerikanska sida som säjer spön etc)

visst, nu äre ju kanske ändå väldigt luddigt/subjektivt/flummigt (men ändå egentligen inte) med liknande benämningar.
            men, ändå jääävligt mycket mer informativt än typ;
            "jäkligt trevligt jerkspö, stenhårt å fullt av testosprutande kraft men ändå mjukt å mysigt som en silkesvante när det behövs, kastvikt ->180g, 6'"

mvh
            /peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
              Jag tycker inte det Herman, tycker det är bra me folk som öppnar munnen o lägger fram fötterna om det är nått man vill ha sagt eller framfört.
              Man ska veta när man kan o inte kan bara när vissa är så känsliga annars får man ta den kritiken bara.
              Men jag ÄR faktiskt en gammal tjurgubbe. Faktum är att jag trivs alldeles förträffligt med att äntligen ha blivit en gubbstrutt. En som varit med ett tag (växt upp utan mobiltelefon och internet eller ens dator och färg-TV på den tid då bilarna saknade avgasrening och vi hade vänstertrafik och ABU-grejor var kvalitetsprylar made in Sweden) och som i nästan alla lägen vet bäst, som tycker att somligt - till exempel fisket! - faktiskt var bättre förr och som dessutom är rätt tjockhudad.

Kommentera

Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
                Väl skrivet där lausvik!!! blir fan förbannad av att folk alltid ska knöla in en i olika fack av fiske bara för att en själv kanske gillar å slänga runt med t ex ett kort hårt spö...

tycker det är konstigt att man i sverige oftast väljer att "typa" ett spö för att vara för det ena eller det andra sorts fisket, oftast enda infon man kan få i svenska butiker och på spön avsedda för vår marknad är ju typ:
                JERKSPÖ (eller annan liknande stämpel)
                KASTVIKT
                LÄNGD
                smartare och mer informativt vore ju i mitt tycke att mer och mer (och, ja, det håller ju redan på ändras till det bättre helt klart) gå åt hållet amerikanarna oftast kör på.
                Att man ger lite mer info om spöet mer än att välja att klassificera spöet som varandes för nån specifik "delgren" inom fisket liksom (även om det ju såklart är rätt så jääävla mycket sånt som görs även dära med deras "punching-sticks", "frog-rods" etc etc etc).
                Alltså istället för att säga att spöet är ett jerkspö med en rek.kastvikt som typ de enda utgångspunkterna för oss konsumenter så hade det ju varit betydligt med hjälpsamt att ge oss nåt i stil med t ex:
                Length: 7′7″
                Lure weight: 1/2- * 2.0oz
                Line weight: 15-25lb
                Power: Extra Heavy
                Action: Fast

Handle: 1
                (plockat från en amerikanska sida som säjer spön etc)

visst, nu äre ju kanske ändå väldigt luddigt/subjektivt/flummigt (men ändå egentligen inte) med liknande benämningar.
                men, ändå jääävligt mycket mer informativt än typ;
                "jäkligt trevligt jerkspö, stenhårt å fullt av testosprutande kraft men ändå mjukt å mysigt som en silkesvante när det behövs, kastvikt ->180g, 6'"

mvh
                /peter
                Håller helt med dig! Nu hör jag ju till dem som nästan alltid handlar mina spön i riktiga (fysiska) butiker där man kan klämma och känna på grejorna och det underlättar ju men att de som kränger grejor via nätet oftast inte ens försöker lämna vettig och relevant information om sina produkter är beklämmande.

Kommentera

Grumpy old men......

Tycker väl med viss rätt att jag kan räknas till den kategorin ibland....inte minst när jag tycker att det kveruleras lite väl mycket över redskapshandelns och tillverkarnas ibland överambitiösa, ibland bristfälliga och ibland missvisande försök att guida förvirrade konsumenter när de skall välja fiskeredskap....

Å ena sidan kveruleras det över att man blir irriterad över försöken att hjälpa konsumenten till rätta genom att klassificera vilken typ av fiske utrustningen är lämplig för......

Å andra sidan är man inte tillräckligt tydlig när det gäller att räkna upp exakta kastvikter, lingrovlekar, aktioner etc (vilket det för övrigt enligt min uppfattning är ganska vanligt att man gör både hos tillverkare och hos såväl fysiska som virtuella återförsäljare.....)

Som sur gammal gubbe undrar man ju då om denna kluvna irritation över såväl för mycket som för lite vägledning beror på bristande egen förmåga att tänka själv och fatta egna beslut? Vill man att någon annan skall servera den optimala utrustningen på silverfat, eller vad? Vågar man inte använda utrustningen till något annat än den var klassificerad till? Vågar man inte kasta ett bete på 30 g om det stod att det var klassificerat till -25 g. Osv. Osv.

Skulle ha större förståelse om kverulansen kom från förvirrade nybörjare som skulle skaffa sin första utrustning och som hade lite problem med sitt första utrustningsval och då upplevde det svårt att hitta rätt i redskapsdjungeln (..även om några snabba googlingar på nätet gör att det idag går relativt lätt att blixtsnabbt gaffla in den fakta parat med subjektivt tyckande som krävs för att fatta ett någorlunda välgrundat inköpsbeslut)...

....men men, nu tycks det ju handla om relativt erfarna kverulanter som tycks ha en någorlunda välgrundad uppfattning om vad de själva trivs med ....då undra en sur gammal gubbe som jag varför man gnäller...(....men men....det är väl bara jag som är lite känslig för sånt...)

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av silverbågen Visa inlägg
                    grumpy old men......

Tycker väl med viss rätt att jag kan räknas till den kategorin ibland....inte minst när jag tycker att det kveruleras lite väl mycket över redskapshandelns och tillverkarnas ibland överambitiösa, ibland bristfälliga och ibland missvisande försök att guida förvirrade konsumenter när de skall välja fiskeredskap....

å ena sidan kveruleras det över att man blir irriterad över försöken att hjälpa konsumenten till rätta genom att klassificera vilken typ av fiske utrustningen är lämplig för......

å andra sidan är man inte tillräckligt tydlig när det gäller att räkna upp exakta kastvikter, lingrovlekar, aktioner etc (vilket det för övrigt enligt min uppfattning är ganska vanligt att man gör både hos tillverkare och hos såväl fysiska som virtuella återförsäljare.....)

som sur gammal gubbe undrar man ju då om denna kluvna irritation över såväl för mycket som för lite vägledning beror på bristande egen förmåga att tänka själv och fatta egna beslut? Vill man att någon annan skall servera den optimala utrustningen på silverfat, eller vad? Vågar man inte använda utrustningen till något annat än den var klassificerad till? Vågar man inte kasta ett bete på 30 g om det stod att det var klassificerat till -25 g. Osv. Osv.

Skulle ha större förståelse om kverulansen kom från förvirrade nybörjare som skulle skaffa sin första utrustning och som hade lite problem med sitt första utrustningsval och då upplevde det svårt att hitta rätt i redskapsdjungeln (..även om några snabba googlingar på nätet gör att det idag går relativt lätt att blixtsnabbt gaffla in den fakta parat med subjektivt tyckande som krävs för att fatta ett någorlunda välgrundat inköpsbeslut)...

....men men, nu tycks det ju handla om relativt erfarna kverulanter som tycks ha en någorlunda välgrundad uppfattning om vad de själva trivs med ....då undra en sur gammal gubbe som jag varför man gnäller...(....men men....det är väl bara jag som är lite känslig för sånt...)

/s
                    [font=century gothic]a.m.e.n[/font]

Till er som inte förstår varför amen. Amen är ett gammalt hebreiskt ord som betyder "fast", "trovärdig", "sann", mm. i det religiösa språket har ordet använts som ett instämmande, bekräftande, "svar" från församlingen eller den som lyssnar.
                    Senast ändrad av Exxet; 2014-09-05, 12:36.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13