centrifigualbroms revo toro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

centrifigualbroms revo toro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• centrifigualbroms revo toro

Hej,

Hur många centrifigualvikter har ni aktiva på era rullar? I sitt standardutförande hade min tre stycken aktiva och jag undrar om man bör minska antalet sakta men säkert?

Tacksam för råd!

Jag kör med 2 st aktiverade. Funderar på att stänga av dom helt och hållet och testa!
    Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Tänker jag rätt i att jag skulle kunna minska antalet vikter som är aktiverade och höja den mekaniska bromsen initialt för att sedan sakta sänka den med?

Kommentera

jag bytte från standard som var tre till två iår, jag kör en nacl 61'a till laxfisket (30-150g) och efter att den pajjade mitt i säsongen och jag tog fram min rocket 6501 och en bg7001hs så insåg jag hur gimpad den var i kastlängderna i hela viktspektrumet.

Det vart faktiskt en märkbar skillnad att byta från 3 till 2 efter att jag lagat den, nu behöver jag inte ta i från tårna längre.

Kommentera

Har egentligen ingen aning om just den rullen, men generellt är min erfarenhet att det är bättre med centrifugal- eller magnetbroms än mekanisk broms. På tre runda ambor, en promax och en BFT Strike 6000 har jag ingen mekanbroms, spolen går att vicka i sidled på samtliga (lite!!!) Och så reglerar jag vartefter med den andra bromsen. Brukar bli en vandring neråt på di runne, medan det ju är lättare att anpassa med magnetbromsen... Så trots brist på erfarenhet av din rulle vill jag nog rekommendera att så länge som möjligt skita i mekbromsen. Tycker den har en tendens att stoppa upp betets naturliga pendelrörelse i utkastet och därmed förkorta kastbanan på ett sätt som ofelbart leder till unprofessional overrun... Med förbehåll för mina eventuella brister i tekniken.
          Skitfiske!
          Gösta

Kommentera

Det är "Pitch" vikterna som ni har aktiverade antar jag? Dessa bromsar väl bara i start och slutskedet av kastet så som jag förstått det, har det sådan stor påverkan på kastlängden?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 870 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04