VC pike vs Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VC pike vs Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• VC pike vs Predator

Tjena!
    Ska köpa mig en ny rulle som ska användas till jerkbait och gummibeten. Har kommit fram till att jag vill ha en ambassadeur men vet inte om jag ska köpa vc pike eller ambassadeur predator. Har försökt att hitta info om vc pike men hittar inte så mycket. Det jag undrar är vad det är för utväxling på vc pike, har den dubbel backspärr och ungefär hur mycket den väger. Predatorn har ju bra utväxling enligt mitt tycke och enligt det jag läst så ska den också kasta bättre än t.ex. Ambassadeur jb, men hur är kastlängderna med vc pike? Är också medveten om att både predatorn och vc pike har stativ och bottenplatta i kromad mässing vilket är en stor anledning till varför det är dessa två rullar som ligger högst på listan.
    Vilken av dessa tycker ni att jag ska välja?
    Tacksam för svar!

Hej, ring Sportfiskeboden i täby så får du höra varför. De vet allt om Ambassadeurer!
    // Didde

Kommentera

Jag gillar Predatorn...

Men vc n är också en bra rulle.Men färgen.....��

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_20140917_173151.jpg
Views:	1
Size:	570,9 KB
ID:	1775438

Den har en backspärrshake förutom IAR-lagret. Utväxlingen är enkel att byta om du inte är nöjd med 5,3:1, kostar ett par hundralappar eller så för drev och pinjong.

Min första Ambassadeur var en Predator och den var jag nöjd med ända tills jag råkade tappa vevgaveln i sjön och den nybeställda gaveln käkade kastvikter till frukost p.g.a feltillverkad bromsbana... Efter den blev det en VC Pike och nu ingår även en JB i sortimentet och jag måste nog ändå säga att det är den mest prisvärda rullen av de tre...

Den har förvisso bottenplatta av aluminium men skulle den ge vika går det ju alltid att byta till en i kromad mässing. Köpte dessutom på mig "budget"-trim i form av en svart lättad linspridare, keramisk knivbult, lättare grund Record-spole samt lättat linspridardrev och det blev en MYCKET trevlig rulle för en ganska liten summa pengar! Kan starkt rekommendera...

Kommentera

Tack för svaren! Nu kan jag nog säga att det står mellan en jb och vc pike.. Men om man bortser från priset och jämför jbn med vc pike, så är det väl bättre kastegenskaper med vc pike? eller är det så lite skillnad så att man knappt märker skillnad?

Kommentera

Är bara en bottenplatta som skiljer vc mot jb så det är nästan samma rulle fast i en ful färg. En platta kostar 300 på sportfiskeboden. Så dem kastar precis lika bra.

Kommentera

Jaha, bottenplattan är väl inte överdrivet svår att byta heller? Men om det bara är bottenplattan som skiljer jbn från vc pike så är det ju mycket värdare att köpa en jb. Tror att de blir en JB med något "budget trim" Länka gärna delar som behövs för att man ska få bättre kastegenskaper men som inte kostar skjortan

Kommentera

Har haft Predator, men idag har jag både en trimmad VC och vanlig JB.
                Predator rulle är en bra rulle med snabb utväxling men den är byggd på ett helt annat sätt än JB och VC och kan rasa lättare, samt att det inte går att trimma den.
                En trimmad VC är ju absolut en drömrulle men den kostar ju därefter också.
                Enda som skiljer VC och JB åt är bottenplattan och färgen som nämns ovan.
                Men om du tänker ekonomiskt så är en JB allra bästa valet, och köper en mässingplatta löst.
                Den är inte svår att byta ut om du är lite van vid att skruva och pilla. Ha sprängskissen till hands bara så löser du det..
                Lösa trimdelar och trimkit kan du köpa på sportfiskeboden täby, ring Micke där, han är riktigt grym på rullar!

Kommentera

Det är även rostfria drev i VC-pike om jag inte mins fel? Har för mig att det var de istället för mässing.
                  Dock försvinner ju så klart detta om man drevar om den.

Jag äger ingen JB men har en Lexa och en Pro Rocket utöver VC Pike som jag använder mycket. Är överlägset mest nöjd med Pike.
                  Senast ändrad av Tuff; 2014-09-18, 07:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
                    Jaha, bottenplattan är väl inte överdrivet svår att byta heller? Men om det bara är bottenplattan som skiljer jbn från vc pike så är det ju mycket värdare att köpa en jb. Tror att de blir en JB med något "budget trim" Länka gärna delar som behövs för att man ska få bättre kastegenskaper men som inte kostar skjortan
                    Gjorde följande med en av mina JB:s, bytte spole till en från en 2014 års C4(25% lättare enligt ABU) och bytte ut lagren i spolen till bussningar i oljebrons. Kalaset kostade ca 60€, antar att delarna är något billigare att köpa i Sverige. Spolen beställer du via någon ABU- handlare och oljebronsbussningarna hittar du på bla Sportfiskeboden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13