Val av ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av ambassadeur

Tjena!
    Jag hade tänkt att övergå från haspel till en rund ambassadeur, mest för att jag vill ha en rulle som håller och som man kan mecka och pilla med!
    Det fiske jag vill använda rullen till är gäddfiske med beten mellan ~40-100 g vobbler och gummi.
    De alternativen som jag har tittat på är en JB eller C4. Observera att jag vill ha en rulle i 5000-storlek med tumtangent samt vänstervevat.

Det jag funderar på är hur blir kastlängden med en JB (som har bustningar) vid betesvikter runt 50 g? Samt hur fungerar C4:an vid fiske med tunga beten exempelvis gummi runt 100 g?

Är någon av dessa rullar ett alternativ eller har ni egna förslag?

tack på förhand!

Fiskekompisen kör med en 5601 C4 medan jag använder en UT-trimmad JB, men jag uppfattar inte några skillnader i vare sig kastlängd eller antalet fångade fiskar(beten från ca 30g till 100g+). Största skillnaden är att hans rulle skriker som en gris när man kastar jämfört med min JB. Om jag får välja så tar jag alla gånger oljebronsbussningarna framför kullager till alla mina Ambassadeurer.

Kan ju vara av intresse vad det är för spön vi har, kompisen har ett Savage jerkspö och jag har ett RST LF Shadow 6' 9'' The Ripper.
    Till tail- och gummifisket kör han med en Toro 51 ihop med ett SZ Trigger 8' 6'' medan jag även här har en trimmad JB, fast på ett 8' 3/4 - 3 oz St Croix Mojo Musky MH. Även här ser jag inga märkbara skillnader.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-10-14, 14:33.

Kommentera

Nu har jag ju inte riktigt möjlighet att ge jämförande råd då jag använder JB:n till jerk, med max kring hektot. För tyngre gummi och liknande har jag en TGC, vilket kan vara ett alternativ. Min C 4 sitter på ett spö med betesvikt upp till 40 gram, men jag skulle inte tveka att använda den heller upp till betesvikter runt hektot.
      MEN - skulle jag i dag inhandla en rulle för lite tyngre fiske så skulle det bli en JB av den gamla modellen. Jag kunde inte låta bli att köpa min TGC för några år sedan då XXL hade den för 750 spänn, men för 995:- hos Olssons fiske är JB:n det självklara valet. Du behöver inte fundera på om spollagringar, drev eller stativ ska hålla. Därmed inget ont om C 4, jag gillar verkligen min, men med kullagrad spole känns den mer lämpad för långa kast med lite lättare beten.
      Skitfiske
      Gösta

Edit: Det är klart att det skiljer i kastlängd mellan min JB och C 4:an, men det beror till största delen på att JB:n sitter på ett sexfots jerkspö och den andra på ett niofots spö för vikter mellan 15 och 40 gram. Skulle jag testa JB:n på det spöt är jag tämligen säker på att skillnaden skulle bli marginell och vid båtfiske helt försumbar...

Edit II: Jag slänger gladeligt Buster tvåor (35 g) och McMytailar (50 g) med mitt jerkkitt. Visst kommer jag någon meter längre med en 75 grams Buster eller Big McMy (78 g), men som sagt, även här är skillnaden försumbar vid båtfiske.

Edit III: Nu blir jag tjatig, men det känns nödvändigt att påpeka att spöet har väldigt stor inverkan på kastlängder och komfort vid vissa betesvikter. Klassning och längd är egentligen det mest avgörande för hur en combo ska funka. (Sedan är det självklart att en rulle i 6000-storlek inte blir en bra rulle för lätta beten även om den sitter på ett UL-spö...).
      Senast ändrad av Gösta; 2014-10-14, 14:29.

Kommentera

För beten 40g och uppåt är bussningar att föredra oavsett vilken du väljer. Spöt kommer vara en större begränsning för kastlängder än rullen. Båda rullarna är bra val.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ett bra alternativ är annars att man antingen köper en 2014 års C4 och monterar oljebronsbussningar i spolen, eller en JB som man sedan byter ut spolen på till en C4 spole med oljebronsbussningar. 2014 års C4 spole är eligt ABU 25% lättare än de äldre spolarna så med den och oljebronsbussningarna har man ett "trimkit" till en bråkdel av vad UT-satsen kostar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          273 934 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13