Är detta en duglig låda att dra ut med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta en duglig låda att dra ut med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta en duglig låda att dra ut med?

Hej på er!

Ska ut i skärgården och fiska imorgon! OMG OMG! Kommer söka både gädda och abborre från båt... Men abborren är jag redan riggad för. Det jag aldrig riktigt luskat ut är huruvida mina vobblers är redo för gäddan ute i skärgården. Jag har fiskat i detta vatten förut, men inte jättemycket, och har mest dragit strömming där.

Vattnet är Ällmorafjärden. http://kartor.eniro.se/?q=%C3%A4llmorafj%C3%A4rden

Följande fiske kommer utföras:
    * Kast mot vass - ca 3m djup
    * Söka såna där "stup" på kanske 6-10 m djup

Dessa vobblers har jag... Fyndade rejält på Tradera och drog bland annat in dessa i udda sortering. Hehe.

Är detta bra färger och åsådär? Vissa flyter... andra inte... tror jag.

Jag har även lite ABU skeddrag, vassdrag osv... Har även lite 40cm volfram-tafsar och sådär. Så på den biten är jag riggad redan.

Hoppas ni kan ge lite tips!

/ O

Absolut gångbart, kanske inget jag själv skulle valt, men vi är alla olika och du måste tro på det du har. Om du har eller kan skaffa så kan ett svävande Zalt 14 - 19 cm med sin sävliga gång vara ett bra kompliment även Zam, ZaltZ och ZalTail är bra beten för det sävliga fisket och de finns billigt på Dogger. ZaltZ är av jerktypen men funkar utmärkt att spinna hem med lite ryckig och varierande invevning.

Senast ändrad av Exxet; 2014-10-23, 09:44.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tusen tack Zalt verkar ju roliga ja! Tack för det tipset!

Ser ni några kända namn bland betena på bilden?

Kommentera

Fångar fisk gör de säkert, dina wobblers, och färgerna verkar gångbara. Däremot ser de ut att vara något svårkastade i vind. 8 meter per sekund är prognosen. Fast du har ju garderat med skeddrag. Själv skulle jag möjligen komplettera med några 25-30 grams jighuvuden med lämpliga kroppar.

Kommentera

Aaaah, jag förstår... Ja det ska ju blåsa lite. Det har blåst sydlig vind i flera dagar, så vi kommer kasta mot vassen och branterna som står i sydligt läge.

Mycket bra tips lausvik! Tack!

I arsenalen har jag faktiskt 6" relaxjiggar med stora hövven + krok. Ett felköp i början av mina jigginköp. Visste inte hur stora dom var. Men nu kommer dom till användning!

Kommentera

Ursprungligen postat av oskars Visa inlägg
            Ser ni några kända namn bland betena på bilden?
            Jag tänker Yo Zuri när jag ser dem (men det är ju modeller som många tillverkare - med eller utan kända namn - har eller har haft på sina program).

Kommentera

Stora gummibeten är aldrig fel, kom bara ihåg att sätta på en stingertafs med någon lämplig krok på.

Kommentera

Säger som lausvik, komplettera med nåra jiggar så håller du nere budgeten lite.
                Tradera är för övrigt ett utmärkt ställe att fynda på.

Kommentera

Åhå åhå åhå, har införskaffat stingertafs nu Perfekt till mina 6" jiggar! Tack för det tipset!

Jag har inga poppers... men är det okej att köra med flytande vobblers istället? Veva in dom lättsamt så dom inte dyker så djupt?

Kommentera

Det är nog lite för kallt i vattnet för poppers nu, så det kvittar. Poppers är mer ett typiskt sommarbete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13