Det ultimata gummi, tail o jerk spöt ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det ultimata gummi, tail o jerk spöt !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det ultimata gummi, tail o jerk spöt !

Tja !
    Jag söker ett spö som är det optimala till gummi, jerk, tails o liknande beten.
    Tror jag kommer och kasta max 200 gr., troligen inte ens det ...
    Man vill inte ha påk utan man vill ha känsla i spöt, lätt o känna hugg och pet så man inte missar mothugget, skönt o drilla och inte för långt..
    Tänkte mig ca 7 fot eller förslag, då jag är ganska ny på det här med gummi ...
    Har ett 5.7 fots jerk spö nu, o man kommer fan ingen vart när man kastar ut med det !!!!! Frusterande !!!!!!
    Fiskar alltid från båt ...
    Jakten på stor gäddan prioriteras
    Har en revo toro naci hs 51 rulle....
    Har verkligen vart o känt o klämt på olika spö och sökt i forum efter råd !
    Ni har säkert svarat på den här frågan 1000 gånger förut....
    Vore grymt tacksam för lite hjälp !!!!!!!
    Vore bra om ni nämde fördelarna med just det spö som ni gillar
    Senast ändrad av X3M Fish; 2014-10-27, 10:09.

Ursprungligen postat av X3M Fish Visa inlägg
    Tja !
    Jag söker ett spö som är det optimala till gummi, jerk, tails o liknande beten.
    Hej Gustav! Av att läsa vad andra tycker, tänker och har för erfarenheter av olika spön och till olika användning får man både bekräftelse på det man själv upplever och ibland aha-upplevelser av de spön man redan har. Små detaljer i egenskaperna man inte insett eller tänkt på att dom är där, små skillnader som plötsligt förklarar varför ett visst spö känns som det gör..

Ska bli intressant att se de svar du kommer att få. Även om jag kan ana vad 90% av dom kommer att innehålla

Att söka det Optimala spöt är något alla sportfiskare gör i hela sitt liv, och ingen har funnit det. För den enkla sanningen är att det ordet står för en illusion.

7 fot, 200 gram, lätt och inte en påk och ett spö som är skönt att drilla med, samt något som kastar bra (du nämner det lite subtilt genom beskrivning av de du har) ! I mina ögon är detta en påk, inte lätt och definitivt inte det bästa att varken kasta med eller drilla fisk på.

Mitt råd är att titta på spön i segmentet 7,6 till 8,6. du får lite mer spö att både kasta och drilla med vilket höjer båda dessa egenskaper avsevärt.

Jodå, jag har ett antal St Croix spön, men det finns många andra spön och märken att välja på.

Lycka till i ditt val

Måste lägga till en fråga: har du läst något ur de 63872 trådar om gäddspön som redan finns ? Att läsa lite ur dessa kan ge dig en hel del info och kunskap i frågan som denna tråd aldrig kan komma upp till. Om inte annat så hittar du svar å förklaringar som gör dig mer nyfiken och ger dig anledning att förfina dina önskemål.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-10-27, 11:04.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja, jag misstänker ett det kommer att bli ont om tips,då frågan har säkert kommit upp 1000 gånger minst!
      Kanske skrev lite luddigt i beskrivningen ovan, men jag är så jävla bakis efter efter fiske turen på Furan igår, hahaha !

Som du säger så är kanske en kastvikt på 200 gram för mkt . Men jag tog i där . Kommer kanske att kasta med vanliga gummin som väger, kanske max 120 gr ?
      Men man vill kunna jerka utan att spöt känns långt :/ . Är ju van vid min lilla 5.7" påk, hahaha !

Då jag är relativt ny på det här med gummi så vet jag inte riktigt hur jag ska ställa för krav på spöt :/ .
      Mest kört med tails, jerk, sliders ...
      Man kanske skulle överväga att titta på ett 7,6 spö då ?
      Känslan är det viktigaste av allt, tycker jag .
      Man vill inte missa hugg o det ska kännas som en dröm o drilla hem fisken

Lackade ur igår när jag fick det värsta hugget i mitt liv o hon släppte efter 15 sekunder !
      Släppte bara för att jag hade ett reservspö som jag hatar och allt gick åt helvete !
      Nytt spö önskas !

Har varit inne på ett St. Croix spö oxo...
      Men sen ser man att folk föreslår andra spön som SG osv.
      Då blir man osäker !

Tycker du om kort eller lång bakdel ?

Tack för svar

Kommentera

Jag säger St:Croix Downsizer , jag dänger beten upp till 160gr med mitt

Denna tråd är på nästan samma fråga

Kommentera

Ofan ...
          Fler som verkar gilla St croix spöna ...
          Ja, läste den tråden och de flesta verkade gilla Top n Tail varianten...

Självklart är ett spö en personlig uppfattning av vad som känns bäst för dem .
          Men det finns bra o det finns dåliga spö på marknaden .
          Skulle hellre betalt 6000 för ett spö som jag älskar än 2000 för ett spö som känns ok ...

St Croix verkar bra då många tipsar om spöt...
          Vad gör St Croix bättre än övriga tillverkare ?

Hmmm...

Kommentera

Glöm de jag sa om 7,6-8,6. Uppfattade inte att de va ett jerkspö du sökte. Läste bara "optimala spöt för gummi" slarvigt av mig.

Mycket beror på hur jerkar. Kör du bara klassiska piska vatten med spötioppen så är nog 7 fot det längsta. Men man kan jerk-fiska på många andra sätt. Själv använder jag aldrig mer mitt jerkspö (6,6) utan jerkfiskar med mina 7,3, 8, 8,6 och 9 fots spön. Men det är jag det. Det sämsta med korta spön är att man inte kan styra fisken och att man har väldigt lite spö att jobba med i vissa situationer.

Vad gör St Croix bättre än övriga tillverkare ?
            Ingenting eller man kan säga att dom lyckades lura mig, flera gånger dessutom, det gjorde dom bra.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har själv vart otroligt skeptisk mot att St. Croix skulle vara så mycket bättre än andra spön, behöver inte säga mer än att jag köpte ett och säljer av alla andra spön för gädda!

Köpte ett Lip Stick, alltså 7'9'' upp till 6 oz, verkar som det passar in på dig rätt bra då jag hade samma krav, alltså fiska lite allt möjligt!

Kan verkligen rekommendera St. Croix, jag köpte ett och fler kommer det bli!

Kommentera

Jo, jerk är ju en del av vad jag ska ha spöt till ...
                Men även gummi, tails o liknande bete .

Som du säger är det väl lika bra och lära sig jerka med lite längre spö då ...
                Då blir det ju lite mer som ett allround spö ...
                Sen kommer jag upp en del från vattnet när jag alltid fiskar från båt .

Vilket av St Croix spöna skulle du föredra ?
                Typ 7.3", downsizer, tnt, longranger ?

Kommentera

Ja, nu känns det som om det bästa alternativet är ett St Croix spö

7.9, Tramsgäddan ?
                  Känns det inte långt ?

Kommentera

Absolut inte, det är verkligen allround!

Kanske inte optimalt till jerkbait men då är det en renodlat jerkspö, vilket funkar men inte är optimalt till spinnfisket, enligt mig iallafall!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 357 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13