Rullfästen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullfästen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullfästen

Det är haspel jag vill prata om, och det är framför allt bekvämlighet som gäller. Jag har ett antal haspelspön och har haft ett otal genom tiderna. Nu på senare år när jag har börjat "nöjeshandla" fiskeprylar (alltså jag har inte fått mer fisk efter jag började lätta på lädret men kanske mer kortvarig tillfredställelse) så har jag upptäckt hur obekväma olika spön/rullfästen är. Jag menar alltså att gängor vill man ju inte hålla i, heller inte i hårdplast. Många spön är utrustade med fina korkhandtag som man endast håller i under utkastet, mestadels håller du bara ena handen med förmodligen ett par/tre fingrar runt rullfoten. Det enda spöt jag har som faktiskt är rätt skönt att hålla i under invevning är mitt Berkley lightning vilket är ett relativt billigt spö. Även sonens Catana är rätt skönt även om det in är den värmande korken som man håller i men en ergonomisk utgröpning för tummen.

Frågan till forumet är då: varför är moderna rullfästen så obekväma att hålla i? Varför slösar man med fint material på delar man endast håller handen på 1/100 del av fisketiden?

Bra fråga som jag själv har undrat över. Att betala 2-3000 kr för ett spö med fin kork när du som sagt håller i hårdplast är för mig obegripligt. Detta är en av anledningarna att jag föredrar multirulle. Klämde på ett BFT Microguide haspelspö med ett bulligare rullfäste vilket känns helt ok att hålla i. Svartzonker har även kommit med haspelspö med samma rullfäste men med annat material i fästet.

Kommentera

Jo jag har all skräck exempel på detta med, värst jag hade var nog Berkley Skeletor samt nuvarande Veritas ... kallt.

Bästa spöet i Haspel är nog Westins 3776 vilket köptes mest för kalla dagar efter HÖ, visst det är ett bra spö med

Kommentera

De mest primitiva rullfästena sitter på mina två dyraste (RST M3 resp M5) spön... Amerikanska Lew´s hade på sjuttiotalet spön där rullfästet (och rullfoten) var helt dolt under det konstläder greppet var klätt med. En rätt elegant lösning. Värst var ABU:s skjutbara "Allround".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 834 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04