Det är haspel jag vill prata om, och det är framför allt bekvämlighet som gäller. Jag har ett antal haspelspön och har haft ett otal genom tiderna. Nu på senare år när jag har börjat "nöjeshandla" fiskeprylar (alltså jag har inte fått mer fisk efter jag började lätta på lädret men kanske mer kortvarig tillfredställelse) så har jag upptäckt hur obekväma olika spön/rullfästen är. Jag menar alltså att gängor vill man ju inte hålla i, heller inte i hårdplast. Många spön är utrustade med fina korkhandtag som man endast håller i under utkastet, mestadels håller du bara ena handen med förmodligen ett par/tre fingrar runt rullfoten. Det enda spöt jag har som faktiskt är rätt skönt att hålla i under invevning är mitt Berkley lightning vilket är ett relativt billigt spö. Även sonens Catana är rätt skönt även om det in är den värmande korken som man håller i men en ergonomisk utgröpning för tummen.
Frågan till forumet är då: varför är moderna rullfästen så obekväma att hålla i? Varför slösar man med fint material på delar man endast håller handen på 1/100 del av fisketiden?
Frågan till forumet är då: varför är moderna rullfästen så obekväma att hålla i? Varför slösar man med fint material på delar man endast håller handen på 1/100 del av fisketiden?
Kommentera