Shimano eller St.Croix? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano eller St.Croix?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
    Old Firehand. Jag är stamkund hos EL-GE och går oftast dit, stjärnås också då och då. Har lundgrens en butik i göteborg eller nära?
    Handlar absolut helst i butik då jag älskar atmosfären där och vyn av tusentals beten, spön och rullar överallt.

Mellberg, Ok jag funderar på exage i 4000stl, men jag får först kolla runt ang rullen också vilken som passar bäst ihop.

Barramundi, jag har inte köpt den än men ska antingen köpa Downsizer i haspel (om det finns) för exakt de specifikationer är jag ute efter, eller ett shimano speedmaster, försöker hitta och väga fördelar/nackdelar med de och vad som är bättre än den andra

Ursäkta för någon anledning har jag inte kunnat skriva i min egna tråd pga nått meddelandefel?
    Hej Julius Ståhl;

Jag har känt Lars-Gunnar Hansson (in memoriam), EL-GE Sportfiske AB sedan våren 1971 tills han allt för tidigt gick bort... Idag är det sonen Stefan Hansson som äger butiken.

Sonny Stjärnås arbetade både hos EL-GE Sportfiske och Adexa innan han startade sin egen butik Stjärnås Sportfiske.

Lundgrens Fiskredskap AB har butiken på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan, Stockholm... http://www.lundgrensfiske.com/ ... och är den fiskebutik som du kommer att gilla minst lika bra som de i Göteborg ...

"Lundgrens Fiskredskap AB grundades år 1892 av Gustaf och Elise Lundgren, tidigare anställda hos Leidesdorf AB. Då Leidesdorf hade tillverkning och försäljning av sportfiskeartiklar, beslöt sig makarna Lundgren för att istället satsa på tillverkning och försäljning av olika typer av fiskenät, mjärdar, ryssjor m.m, och man skapade sig snabbt ett rykte för hög kvalitet. Ett rykte som står sig än idag. Man sålde vid den tiden även div artiklar för jakt såsom gevär, ammunition m.m.

Då Stockholmsutställningen genomfördes år 1897, fanns Lundgrens representerade med stor monter. Hela utställningsmontern ligger numera nedmonterad i källaren på Nordiska Museet. Dock finns den välkända statyn från utställningsmontern, "fiskarpojken", i butiken, och kan beskådas i ett av skyltfönstren.

Efter Leidesdorfs flyttning från Gamla Stan till Regeringsgatan i Stockholms city, flyttades butiken från Myntgatan till nuvarande lokaler på Storkyrkobrinken 12 år 1900. (Detta gjorde att Lundgrens år 2000 firade 100 år på nuvarande adress). I samband med detta togs även tillverkningen av olika sportfiskeartiklar upp, och man skapade sig ett gott rykte Sverige runt för bästa möjliga kvalitet även inom detta område.

Någon gång på 50-talet upphörde man till många sportfiskares sorg med den egna dragtillverkningen då det inte längre var tillräckligt lönsamt. Detta berodde nog till stor del på att ett företag i Svängsta började leverera masstillverkade drag till ett mer överkommligt pris för gemene man. Samtidigt ökade även importen från utlandet i och med krigsslutet, vilket gjorde sitt till. Drag som t.ex "Lundgrens Specialdrag" och den fiskliga "Plåt-wobblern" gick därmed i graven.

Vid denna tid började den biologiska forskningen ta fart i Sverige, och Lundgrens började i samråd med dessa forskare utveckla lämpliga nät för forskningsändamål. Detta gjorde att Lundgrens idag har gjort sig kända världen över för kunskap och kvalitet inom området. Forskningssidan är numera hörnstenen i företagets nättillverkning då yrkesfisket har minskat kraftigt de senaste decennierna. Fortfarande tillverkas dock olika typer av nät för yrkes och binäringsfiske i liten skala, både av standard-typ såväl som olika specialnät enligt kundens önskemål.

Sportfiskeavdelningen på Lundgrens har vuxit kraftigt de senaste årtiondena, och idag är man ett modernt och växande företag med postorder och egen direktimport av olika produkter. Exempelvis har man ett av europas bredaste betessortiment, och den egendesignade spöserien, bl.a tillverkad hos RST i Tyskland, har rönt mycket gott rykte för egenskaper och slitstyrka bland sveriges sportfiskare.

Hos Lundgrens hittar du ofta olika artiklar du ej hittar hos andra, och det lönar sig ofta att fråga oss ifall det är något speciellt du letar efter."

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-11-24, 14:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    272 565 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13