Vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tycker ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad tycker ni?

Tänkte ge mej på jerkfisket till våren!
    Men som inbiten wobbler fiskare så är den utrustningen lite klen för
    alla tunga jerkbeten!
    Har spanat runt lite blad spön och rullar och undrar om ni som har lite mer
    erfarenhet av jerkfisket kan ge lite synpunkter på det jag hittat ?

Har fastnat lite på ett BFT stiff spö!
    Och eftersom jag är en inbiten haspel lirare och aldrig gett mej på nån spinnrulle! Så jag vill gärna ha en som inte är alltför svår hanterlig!

Vad tror ni om
    Shimano citica 201B, Shimano cardiff 301 eller en Daiwa cygnus 100 ??

Eller ska jag titta på nån annan rulle??

/Nicke

hmm började själv med en abu garcia Ambassadeur TGC 5001 C
    mkt lätt använd rulle har funkat fint för mig har diverse multirullar nu men men man är lite prylbög kanske

Spöet har jag personligen ingen erfaranhet man har polare som rekomderar detta spö varmt

lycka till
    10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Kommentera

Ursprungligen postat av *Nicke*
      Tänkte ge mej på jerkfisket till våren!
      Men som inbiten wobbler fiskare så är den utrustningen lite klen för
      alla tunga jerkbeten!
      Har spanat runt lite blad spön och rullar och undrar om ni som har lite mer
      erfarenhet av jerkfisket kan ge lite synpunkter på det jag hittat ?

Har fastnat lite på ett BFT stiff spö!
      Och eftersom jag är en inbiten haspel lirare och aldrig gett mej på nån spinnrulle! Så jag vill gärna ha en som inte är alltför svår hanterlig!

Vad tror ni om
      Shimano citica 201B, Shimano cardiff 301 eller en Daiwa cygnus 100 ??

Eller ska jag titta på nån annan rulle??

/Nicke
      Citican har jag själv och tyckar att den är bra. Personligen så skulle jag inte köpa stiff-spöt, är så sällan som man kör med så tunga jerkar (i alla fall undertecknad) - Piglet II tror jag är bättre.
      Angående ambassadörerna 5001-modellerna så är det många som tycker att dom är bra. Själv så tycker jag dom är för stora, den åsikten delas även av några fiskepolare. Men det bästa är väl att du känner på utrustningen själv. Dels hur den känns när du bara håller i den (alternativt testar den om du kan göra det), men även hur du tror att den fungerar efter 6 timmars dängande.

Lycka till

/D

Kommentera

en c3 5501 eller shimano calcutta 251 är dom rullarna jag kan rekomendera främst calcuttan som jag har använt nu i två år och funkar fortfarande skitbra.
        Vad det gäller spön så har jag inte så stor koll men köp ett spö som täcker så många beteesvikter som möjligt och som du själv faller för.

Kommentera

Har fastnat för en 5501 c3 rulle!
          Men har inte riktigt bestämt vilket spö det blir än!

Kommentera

Ang. Jerkbaitgrejjerna.

Jag måste säga att jag hade en sån rulle som du har fastnat för... o jag personligen trivdes inte jättebra med den.... sen e det juh frågan om hur tungt fiske du ska bedriva samt enligt mig om du har små händer eller inte... då e juh en lågprofilrulle typ daiwas cygnus att föredra i annat fall så har jag jerkat mkt med vänstervevade EON-rullar i alla format o dom funkar bra....
            Till lite mindre jerkar.... men ska du gå på de tunga grejjerna så e nog Abus Ambassadeur jerk ett bättre val...

Kommentera

Då jag själv väljer spö kollar jag mycket på andra detaljer än bara viktrekommendationer. Spöt måste naturligtvis funka med de beten Du har i backen men annars spelar det väl ingen roll vad som står skrivet på spöt. Kolla hur spöet sitter i handen och känn efter. Mao håll i spöt och känn på balansen, skaver fingerkroken, känns materialet bra, osv, osv. Be att killarna i affären fästa en rulle(helst just den Du täcker fiska med) och pröva igen. Det ska kännas bra, balanserat och inte för tungt(inget vidare att stå och kasta ett 10-timmars pass om utrustningen är tung som f-n).

Själv kör jag med ett Piglet II och en Calcutta 251 och är väldigt nöjd. Tyckte ABU:s 5601 JB-rulle var på tok för tung. 251 håller naturligtvis inte i evighet, ett strå vassare är ifjol utkomna Calcutta 201 B som är konstruerad på samma sätt som JB (IAR+direktverkande backspärr)

Skitfiske på er.
              -Byfånen-

Kommentera

Fy på dem som gapar anonymt. Med i leken på riktigt från och med nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 862 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04