Angiven kastvikt vs vad spöet klarar egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angiven kastvikt vs vad spöet klarar egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angiven kastvikt vs vad spöet klarar egentligen?

Hej!

Ska köpa på mig en del nya beten och många av de beten jag vill köpa väger kring 110-125gr. Mitt spö, bft bandit 8'6 med angiven kastvikt på 25-90gr känns riktigt stabilt och jag undrar om det skulle klara de betena? Ngn som har erfarenhet?

Vill helst inte knäcka spöet, hur gör ni, kastar ni med tyngre beten än vad som är angivet? Och i så fall hur mycket tyngre vågar ni köra?

Over and out

//
    GG

Brukar bara se kastvikter på spön som riktlinjer, många gånger kan de vara grovt överklassade och likaså tvärtom. Sen är det ju väldigt personligt vad man tycker är bekvämt att kasta själv också.
    Men provar du lite lugnt med något bete som väger "för mycket" och sveper ut det försiktigt utan att kräma på allt för mycket skapar du dej själv snabbt en uppfattning om vad ditt spö klarar och vad du anser känns rimlig, då utan att löpa någon större risk att överbelasta spöt.

Kommentera

Är väl inte i första hand så att man knäcker spöet. Mer att klingan svampar till kastet när det blir för tungt, iaf inom rimliga gränser.

Kommentera

Kan förresten kapa ts ! Någon med erfarenhet av sportex styx ? Är dom spöna underklassade ang vikt på drag ? Är i samma situation där och har inte testat själv än.

Kommentera

Om du har klart för dig vad du håller på med och inte tar i för kung och fostervatten för att få ut betet lika långt som kompisen, så går det men det är inte roligt utan enbart en nödlösning. Du kommer ganska snart att skaffa dig ett spö som klarar de tyngre betena om du vill fiska seriöst med dem. I värsta fall har det klenare spöet utsatts för värre prov en det klarat, så du behöver ersätta även det.

Jag har försökt kasta Vestins klassiska jätte (ca 100g) med ett spö klassat upp till 40g. Det gick men inte kom jag särskilt långt.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 306 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist