Hjälp med val av Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av Multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av Multirulle

Hej allihopa!
    Jag är lite smått sugen på att testa fisket med multirulle. Men eftersom jag inte har använt multi-rullar tidigare så vill jag ha lite hjälp om fördelar och nackdelar hos olika modeller. Är inte helt säker på vilka som skulle passa mitt fiske, som mest består av gädd-jakt. Skulle gärna vilja kombinera vanligt spinn med jerk, helt klart med olika spön men gärna med samma rulle.

De rullar jag kollat på hitills är Ambassadeur D6 och C3. Efter att ha spanat på forumet så verkar många vara positiva till C3:an. Däremot har jag inte hört så mycket om D6:an, hur kommer det sig?
    Jag tycker den verkar väldigt enkel att komma igång med iom den magnetiska kastbromsen(?), eller är det bara ett stort försäljningsargument från Abu:s sida?

Tack på förhand!
    \Emil

Fundera först över vad Du skall jaga för fiskar och om nylon eller flätlina skall användas.

Om nylon är valet så köp en 5500 CS Pro Rocket, kanonbra rätt ur kartongen.

Om flätlina är valet så blir det mer komplext.
    Gädda med stora wobblers- då är en 5500 C3 helt rätt.
    Öring eller "blandfiske" med beten 10gram och uppåt, då är en magnetbromsad klassisk Amb så som C4Mag, C5Mag eller Mag elite helt rätt.

D5/D6 funkar förvisso bra, men bärande delar av plast gör mig skeptisk.

De klassiska kan dessutom trimmas till höjder långt bortom vad massproducerade rullar förmår, med förmåga att bekvämt hantera flätlinor och beten från 7 gram och med kastlängder som slår haspelrullar.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Fundera först över vad Du skall jaga för fiskar och om nylon eller flätlina skall användas.

Om nylon är valet så köp en 5500 CS Pro Rocket, kanonbra rätt ur kartongen.

Om flätlina är valet så blir det mer komplext.
      Gädda med stora wobblers- då är en 5500 C3 helt rätt.
      Öring eller "blandfiske" med beten 10gram och uppåt, då är en magnetbromsad klassisk Amb så som C4Mag, C5Mag eller Mag elite helt rätt.

D5/D6 funkar förvisso bra, men bärande delar av plast gör mig skeptisk.

De klassiska kan dessutom trimmas till höjder långt bortom vad massproducerade rullar förmår, med förmåga att bekvämt hantera flätlinor och beten från 7 gram och med kastlängder som slår haspelrullar.
      Tack för ett utomordentligt svar!
      Plastdelar i D6:an verkar inte alls bra, den ska jag hålla mig borta från.
      Nu får jag bara tänka på vad som skulle passa mig. Vad är det för skillnad att köra flätlina gentemot nylon på multi?
      Är det precis som på haspel, bättre kontakt med betet eller finns det nått mer till det.

Kommentera

En fråga i samma område

Har funderat på att testa multirulle till matchmete & bottenmete samt lättare spinnfiske, det blir enbart nylon på spolen.
        Någon som har lite tips på lämpliga rullar ??
        Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
        www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Empo
          Tack för ett utomordentligt svar!
          Plastdelar i D6:an verkar inte alls bra, den ska jag hålla mig borta från.
          Nu får jag bara tänka på vad som skulle passa mig. Vad är det för skillnad att köra flätlina gentemot nylon på multi?
          Är det precis som på haspel, bättre kontakt med betet eller finns det nått mer till det.
          Att veva in med multi med flätlina på spolen ÄR direkt kontakt, helt oslagbart vid fiske efter exvis grov gädda.

Att kasta med multi är något av en ingenjörsmässig mardröm:
          En flätlina vars töjbarhet är nära noll, på en multirulle på ett 10fots spö med ett 25grams drag accelererar spolen från 0 – 20000 varv per minut på en eller ett par 100dels sekunder, med spöet som enda dämparen i hela systemet. Följderna av accelerationen och linansegenskaper under kastet försvårar saken ytterligare för systemet som skall hålla ordning på spolen.

Med nylonlina som är rena gummisnodden tar accelerationen ett par 10delar och allt går som en smekning.

Köp en rulle och prova!
          www.utreel.com

Kommentera

Oj oj det här var mycket intressant. Är så himla sugen på att testa på...
            Man får se vad julbudgeten tillåter, blir nog en C3:a om det går igenom.
            Tack för hjälpen!

Kommentera

Fiskarnas Redskapshandel har några rullar prissänkta.

Jag köpte en TGC 5001C där för 695.- där för en månad sedan. En trevlig vänstervevad rulle med samma innandöme som C3an bortsett från att den har ett bronslager + ett kullager i spolen. Låt dig inte avskräckas av glidlagret, jag har kört den helt utan kullager, kastar jättefint. Den kan jag rekommendera om de har den kvar.

Vad du än köper så tycker jag att du ska känna på de vänstervevade alternativen (förutsatt att du är högerhänt), de är otroligt mycket mer behagliga att stå och kasta med en hel dag jämfört med en högervevad.

Jag har hört att TGC har samma förstärkta IAR som 5601 JB, någon som kan bekräfta eller dementera? UT kanske t.o.m trycker på en sprängskiss på JB´n så man kan få veta vilket partnummer IARen har?

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
                Fiskarnas Redskapshandel har några rullar prissänkta.

Jag köpte en TGC 5001C där för 695.- där för en månad sedan. En trevlig vänstervevad rulle med samma innandöme som C3an bortsett från att den har ett bronslager + ett kullager i spolen. Låt dig inte avskräckas av glidlagret, jag har kört den helt utan kullager, kastar jättefint. Den kan jag rekommendera om de har den kvar.

Vad du än köper så tycker jag att du ska känna på de vänstervevade alternativen (förutsatt att du är högerhänt), de är otroligt mycket mer behagliga att stå och kasta med en hel dag jämfört med en högervevad.

Jag har hört att TGC har samma förstärkta IAR som 5601 JB, någon som kan bekräfta eller dementera? UT kanske t.o.m trycker på en sprängskiss på JB´n så man kan få veta vilket partnummer IARen har?
                Har alltid varit skeptisk till vänstervevade rullar, är helt inbiten på högervevade så jag vet inte om jag klarar att byta nu.

Kollade lite på ab fiskarnas erbjudanden igen och undrar vad det är för skillnad skillnad mellan Ambassadeur 6601 CB, Ambassadeur 5601 SS C3 och Ambassadeur 5600 C4 LE?
                Verkar vara väldigt lika varandra i modell, är det endast kullagren som skilljer?

Kommentera

Vänstervevat eller högervevat är bara en fråga om tycke och smak inte nåt annat. Som att köra högerstyrd eller vänsterstyrd bil, eller som att cykla med fotbroms eller endast handbromsar, allt annat är skitprat. Man väljer själv.

När det gäller lagringar är bussningar faktiskt helt OK, men känslan i kasten under nervösa förhållanden är bättre med kullager. Med keramhybrider, en lättad spole och avstämt kastbromssystem så vill Du inte se varken bronsbitarna eller standardlagren igen, men kostnaden blir en helt annan.
                  www.utreel.com

Kommentera

Självklart väljer man själv, något annat har jag inte skrivit heller.

Däremot tycker jag att man verkligen ska ge den vänstervevade rullen en chans, sätta den på ett spö i butiken och prova i lugn och ro. "Låtsaskasta", och veva precis som på riktigt. Jämföra!

Vänstervevade rullar tycker jag har störst fördel vid fiske med tjocka kläder och flytoveraller. När jag har fiskat med "vanliga" rullar har jag efter några timmars harvande fått förslitningasskador light, typ musarm, av att hela tiden flytta spöt långt ut från kroppen vid flytten av spöt till vänsterarmen. Dessutom är det ganska påfrestande att hålla ett spö i den svagare vänsterarmen en hel dag.

Nog pratat om det ämnet, det viktigaste är till slut att noga känna sig för och inte göra ett förhastat köp. Känn efter i butiken, det är gratis. Köp sedan en rulle som verkligen GILLAR, med lite daglig omsorg kommer Ambisen vara din vän långt efter det att haspelrullens linspridarsystem har tagit sin sista suck...!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 458 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13