Jag har för mig att jag har läst någonstans att flätlina inte blir bra på plastpole. Vi snackar öppen haspel nu. Hur är det egentligen, funkar det? Om inte, vad är problemet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Haspel, flätlina på plastspole?
Collapse
X
-
Jag vet inte om flät på "plastspole" är bra men jag har aldrig upplevd som problem. Många Shimano rullar har spolar i "plast". Jag kör med citationstecken för att det är ingen plast i dem spolarna. ;-)
Det jag hörde var och tror på är att nylonlina på "plastspolar" kan orsaka problem efter att man fick en stor fisk. P.g.a. linans elasticitet, efter att man drillat en stor fisk, den kraft som bildas i linan kan spränga spolen. Man får spola av och spola tbx linan för att linan skulle tappa spänningen.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Det är egentligen ganska enkelt, flätlinan kan slira på spolen som den f.ö även kan göra på spolar i aluminium.
Nylonlina gör inte det i samma utsträckning därav kan man lägga några varv nylon i botten.
Eller ännu enklare, tejpa något varv med eltejp i botten så kommer inte flätlinan slira på spolen.
Har gjort så i många år och har aldrig haft något problem med slirande lina
(eller så har jag fått för små fiskar...)
Kommentera
-
Jag tänkte inte på det! :-( Jag trodde att alla visste det. Plus att fenomenet kan hända på alla spolar. Det är inget specifik för flät och "plastspolar". ;-)
Finns spolar som har ett "annorlunda" spår i botten där linan (nylon eller flät) kan få fäste och det snurrar inte. Jag brukar oxå bottna ändå med tejp eller några varv nylon oavsett typ av spole.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inläggTack alla! Snurr i linan kände jag till. Nu minns jag att jag trodde det var något med spolkanten och slitage på linan och /eller spolkant.
Men nu verkar det vara lugnt med den biten...
Hej Fiske-Yngling;
Du fick korrekta och mycket bra svar av både Leon och Henke W...
För spänt, dvs för hårt upplagd vanlig homogen nylonlina kan ställa till problem med plastspolen på en haspelrulle. Linan tenderar att expandera när den försöker återta sin ursprungliga, icke sträckta diameter. Då kan den homogena nylonlinan pressa ut gaveln (locket) på haspelrullspolen. Det här har hänt mig flera gånger på mina gamla, svensktillverkade ABU Cardinal 52 - 57 haspelrullar från förr... Tur att jag har sparat flera reservspolar till varje Cardinal-modell..
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2015-01-29, 14:14.
Kommentera
-
Tack! Gott att bli kallad yngling när man fyller 51 nästa gång!Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
Hej Fiske-Yngling;
Du fick korrekta och mycket bra svar av både Leon och Henke W...
För spänt, dvs för hårt upplagd vanlig homogen nylonlina kan ställa till problem med plastspolen på en haspelrulle. Linan tenderar att expandera när den försöker återta sin ursprungliga, icke sträckta diameter. Då kan den homogena nylonlinan pressa ut gaveln (locket) på haspelrullspolen. Det här har hänt mig flera gånger på mina gamla, svensktillverkade ABU Cardinal 52 - 57 haspelrullar från förr... Tur att jag har sparat flera reservspolar till varje Cardinal-modell..
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm
Old Firehand

Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
igår, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 264 visningar