Frågor ang utrustning & lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang utrustning & lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang utrustning & lina

Började fiska förra sommaren och började då med ett spö från biltema för ca 100-200 kr. Ingen höjdare.
    Efter någon vecka ökade fiskesuget och bestämde mig för att köpa något lite mer rejält. Blev ett Phazer Set 7 för 900 kr. Hade/Har dock inte någon större koll på hur pass bra det är och vad det klarar av respektive inte klarar av. Dvs är det bra för jigg, poppers, spinnare, klarar det enbart av lite mindre fiskar (dvs bör undvika 5 kg+ gäddor) etc. Så jag tänkte därför kolla med er lite mer rutinerade/experter vad ni tycker om detta. Kollar på mycket fiskevideos och många säger t.ex att ska man jigga, poppers etc så bör spöt vara ganska styft, är mitt det?
    Är det ett bra spö? Något som är sämre och bör bytas ut? Vad funkar det bra till etc..Allt är intressant
    Jag fiskar ganska mycket men på en ganska "casual-nivå". Dvs inga 10 kg gäddor utan det är mest abborrar och mindre gäddor. Blivit mycket spinnare och wobblers då det är smidigt men har tänkt att ge mig in på poppers och andra ytbeten.

Fiskespöt: http://www.olssonsfiske.se/premium-d...-7-12-27gs20fd

Jag var i Ullared strax innan jul och köpte en FireLine 0,17 mm, 10,2 kg då den linan jag har på just nu (som satt på när jag köpte spöt) börjar bli kort. Satte ett ex antal drag i början och då gick det åt mycket lina.
    Tror ni den linan som jag köpte funkar eller bör man satsa på någon annan? Vilken är den bästa linan för ganska casual overall fiske? Svartzonkers? Tipsa gärna också om en enkel och bra knut som en nybörjare utan några knytskills klarar av och som är till flätadlina.

Tack!

Spöt fungerar säkert jätte bra.

Det där med lina kommer är en smaksak som allt annat. Finns bra tester att läsa angående linor på http://www.paulusjustfishing.com/4linereview.htm

Personligen så gillar jag Uni-knot (Duncan), tycker den är enkel att knyta och den håller bra.
    The Uni Knot initially forms an adjustable loop. When finally tightened, the Uni knot binds and becomes fixed in proportion to the degree of tightening.

Kommentera

Visst bör ett spö till poppers inte vara för mjukt i toppen men fiskar du med små poppers så klarar du dig ändå.

När det kommer till jigg finns flera "skolor". Vissa vill känna hugget och jiggens gång och föredrar ett rakt igenom styvare spö. Andra föredrar att se nappen och jiggens gång på spötoppen och väljer då ett spö med mjuk topp.

Bry dig mindre om vad folk tycker och använd det du har. Testa lite olika beten med ditt spö och se om du kan få bra gång på betena och om du får till mothuggen.

Fireline är en utmärkt lina till haspelrulle. Tjocklek 0,12-0,17 mm borde vara lagom till ditt set så du är helt rätt på det.

Rullen har ju en broms så teoretiskt sett går ju inte ett spö sönder om bromsen inte är för hårt inställd. Det tar bara lite längre tid att landa storfisken på klenare prylar.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-02-03, 00:56.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för svaren, uppskattas!

Tack för tipset/länken till knuten Thuma! Såg intressant/bra ut och inte alltför svår. Får ta och öva lite och testa den under nästa fiskesession.

Sir Fish-a-lot: När du skriver "små poppers", hur stora syftar du då på? 6-7 cm?
        Jigg är det jag har haft störst problem med. Antar att det handlar mer om brist på teknik än utrustningen.

Mjo, är medveten om att så länge jag är nöjd så är allt frid och fröjd. Problemet är att min första säsong inte gick alltför bra. Kanske iofs ganska väntat då jag aldrig tidigare fiskat. Drog upp tre mindre gäddor på kast samt ett ex antal mini-abborrar på mete (räknas dock knappt då de låg på ca 10-15 cm).
        Det största problemet var egentligen inte att fisken uteblev utan att dragen försvann ett efter ett. I två av tre 'bassjöar" som jag brukar fiska frekvent i gick jag ca 2-3 drag minus under varje fiskesession. 9/10 gånger så fastnade draget i någon lina/skit i vattnet och tafsen + draget tackade för sig. Snappade dock upp ett tips i någon video om att man bör dra spöt rakt bakåt och pilla lite med bromsen när drag fastnar vilket har hjälpt ett par gånger.
        Jag förstår att man får räkna med att det ryker drag lite då och då men det sker lite väl ofta. Jag misstänker att det har och göra med att knuten jag gör är för dålig, vad tror ni? Några tips på hur man kan undvika att linan går av?

Jag har även två ytterligare frågor (det är mycket nu). Gäller att passa på nu när jag har eran uppmärksamhet

Det första jag undrar över är hur man bör göra när man ska byta lina. Nu behöver jag nog inte byta lina på minst ett par månader men det kan ju vara bra att veta. Bör man åka till en fiskeaffär och be dom byta/sätta på ny lina eller funkar det lika bra att göra det själv?
        Jag har satt på ny lina ett par gånger på metspö/100kr-spö och då har jag gjort så att jag gjort en knut och sedan bara "vevat in linan". Den blir dock inte alls lika kompakt och fin som när de gör det i fiskeaffären med maskin.
        Är det viktigt att linan är "paketerad" bra eller funkar det lika bra att göra det själv?

Det andra jag undrar över är hur pass viktig tafsen är. Och då menar jag inte hur pass viktigt det är att ha tafs (kör alltid tafs pga gäddor i vattnet) utan hur pass viktigt det är att ha en bra tafs?
        I början så köpte jag tafsar på Jula från Abu Garica (http://goo.gl/XPOQx7) men då jag gjorde av med ca 2-5 stycken varje fisketur så blev det lite dyrt :P Jag köpte då istället ett 60 pack tafsar på Ebay för 35 kr (dessa http://goo.gl/khsbGx).
        Att dessa inte är särskilt bra förstår jag men hur pass stor roll spelar det? Kan det vara så att tafsarna är en stor anledning till att linan/dragen går av? Om så är fallet, kan ni då tipsa om några hyfsat billiga tafsar som är bra

Kommentera

Kör du flätlina är det Palomarknuten som gäller:

The Palomar Knot is a simple knot for attaching a line to a hook, or a fly to a leader or tippet. The Palomar Knot is regarded as one of the strongest and most reliable fishing knots.

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

När det gäller knutar så använder jag, och tipsar jag alltid om; grinnerknuten. Det är "nästan" den enda knuten man behöver kunna och i de flesta avseenden också bland dom allra bästa knutarna. Gör man den till en vana kan man göra den med förbundna ögon till slut.

Det går även att använda den som skarvknut mellan 2 linor och den kallas då för dubbel grinnerknut. Fördelen med dubbel grinnerknut är bland annat att man inte behöver dra ändarna igenom knuten vilket gör att man kan göra den med beten osv redan fastknutna.

Kommentera

När det gäller haspelrullar och man ska spola på lina själv är det viktigaste att man "hasplar" av linan från spolen du köpt. Alltså att du håller gaveln på den rulle lina du köpt mot rullen. Inte så linan rullar av. Lättast att be någon kompis hålla i rullen med lina med en penna eller nåt, hålla lite motstånd på linan medans du vevar in, annars är det lätt att linan blir slapp på spolen. Knuten i botten är också viktig så intE all lina börjar slira på spolen. När det gägäller tafs gör jag alla själv, lättast och billigast. Flourcarbon, ett bra lekande och ett staylock beteslås. Kolla vilken hemsida som helst efter "krok o småplock"
              Färdig tafs från vissa märken har en tendens att va skit

Kommentera

Ursprungligen postat av Heartliquid Visa inlägg
                Sir Fish-a-lot: När du skriver "små poppers", hur stora syftar du då på? 6-7 cm?
                Jigg är det jag har haft störst problem med. Antar att det handlar mer om brist på teknik än utrustningen.
                Den storleken på poppers ska inte vara problematiskt att fiska med ett all-round-spö.
                Jag antar att spöet du har inte har överdrivet mjuk topp.

När det kommer till att du förlorar mycket beten kan du ju testa carolina- eller texas-riggen. Då sitter krokspetsen i jiggkroppen och du fastnar inte så mycket. Men det forutsätter maskjiggar och off-setkrokar.

Off-setkrokar passar också till s.k. flukes.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-02-03, 15:04.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  När det gäller knutar så använder jag, och tipsar jag alltid om; grinnerknuten. Det är "nästan" den enda knuten man behöver kunna och i de flesta avseenden också bland dom allra bästa knutarna. Gör man den till en vana kan man göra den med förbundna ögon till slut.

Det går även att använda den som skarvknut mellan 2 linor och den kallas då för dubbel grinnerknut. Fördelen med dubbel grinnerknut är bland annat att man inte behöver dra ändarna igenom knuten vilket gör att man kan göra den med beten osv redan fastknutna.
                  Tjääna
                  Kan bara hålla med!
                  Grinner är knuten som gäller om du frågar mig. En sak jag alltid gör är att slå knuten med dubbel lina. Jag tycker knuten blir ännu starkare då.
                  På dom igen
                  Bb

Kommentera

Flätlina => Palomarknut

Nanofil => Dubbel Palomarknut

Mono/FC => Scaffolfd knot

/S
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2015-02-03, 14:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 512 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13