Spöbygge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbygge

Det är många av oss som pular med egna jerk/Wobbler.
    Men hur är det med spöbyggen.
    Ni som vet något, tipsa om för o nackdelar,priser,inköpställen mm.

Wobblersnidarn

Bra tråd!

Jag skullel vilja ha tag i en spöklinga för ett bra jiggspö! För flugspön är nog Elgeco i Göteborg den bästa! Han hittar det mesta man söker!

Kommentera

Om du funderar på flugspön ta äben en titt på Capricorn som väl har det mesta i kling väg samt Lennart Bergkvist för klingor från Scott, Winston och Thomas & Thomas..

Kommentera

Spöbygge

Jag för min del skulle bygga ett spinnspö.
        Flugfiske har jag inte prövatpå.
        Men det kommer väl det med.

Kommentera

Angående spöbygge:
          Några fiskekompisar fick ideén att ordna en kort spöbygge-kurs nu under våren. Nu gäller det ju att då skaffa bra klingor till kursen. Hade personligen ett enastående tillfälle att inskaffa ett Sjösländan-spö (HM 12") för spinnfluga ca. 2 år tillbaka. Helt enastående spö och därför fick jag ideén att försöka skaffa deras klingor(spinn samt jerk) för kursen. Har nån här nå´n aning om ifall det ännu säljes dessa klingor/byggserier nånstans?
          Med Google kom det ju fram sidorna för Flyfisherman.nu, men tyvärr endast deras gamla sidor som daterats 12.02.2002 känner till separata klingor samt byggserier. Nya sidorna känner inte till spöbygge numera!
          Skall skriva till Flyfisherman också, men upskattar stort all info...

Kommentera

Jag bygger i stort bara havs/båt spön. Men kikat på klingor till lite av varje,Går du in på http://shop.mudhole.com finns det nästan oändligt med klingor att välja på,kollar man på bl.a steelhead blanks finns det nog mycke användbara grejor. Det finns intressanta klingor i kategorin spinningblanks och castingblanks också. Men det är svårt att veta vad man får om man inte kännt på grejorna. Jag har köpt mycke på chansning, ibland blir det kanon och ibland blir det sisådär men det brukar bli bra i slutändan när man fiskat med klingan och fattat vad den passar till.Kolla på vad som skrivs om actionen och kastvikterna så får man lite hum om vad det handlar om.Fast amerikanerna verkar gilla topp action mer än vi i Sverige.http://www.cabelas.com/products/Ccat410034.jsp har också mycket att välja på .Och är ni några stycken så blir det inte så dyrt med frakten.Hittar ni något bra så vidarebefordra det gärna och säg vad ni tycker klingan passar till.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Vad gör jag för fel när inte länkarna funkar.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Lämna utrymme runt länkarna då funkar det.
                Import av spöklingor är mycket dyrt om det rör enskilda klingor, det är oversize och flygs endast av UPS (United Parcel Service) dyrt dyrt
                MEN sätter ett gäng ihop en tub av ett tiotal klingor av något dyrare fabrikat kan det bli en bra affär i alla fall finns flera i USA att handla av, en mycket bra är Anglers Workshop i staten Washington sage loomis lamiglas osv allt i tillbehör.
                Mudhole i Florida är också mycket bra har det mesta.
                Dock märkesklingor är inte direkt billiga där heller men naturligtvis billigare än här och det ganska avsevärt.
                Steelhead spön bör man vara försiktig med, dessa har i de flesta fall en långsam seg aktion, i mitt tycke inte alls lämpligt för wobblerfiske då jag föredrar snabb topp aktion bättre grejor hemma till bra pris exv berkley spön
                Steelhead spön är avsedda för drivande botten mete i älv och där passar de bra kör med sånt själv i norsk älv men aldrig annars
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jeps;
                  Problemet med beställningarna från USA, tex. Mudhole är just den dyra frakten, somTamTam påpekar. Flera företag meddelar redan på hemsidorna att de inte ens säljer spön till internationella klienter.

Här i Finland ryker tullen ännu på med 8% tull på hela summan (inkl. frakt). Därefter kommer ju ännu 22% moms på hela kakan. Som ni förstår, kan det bli dyra klingor. Sen om det ännu visar sig att de inte motsvarar ändamålet...#%¤¤#!!!!
                  Man har ju redan över ett dussin spön i hörnet från tidigare...
                  Personligen har jag intresse endast för klingor till exakta ändamål Heavy jerk,havsöring). Dessutom är syftet att hitta nåt extraläckert, alltså ingen dussinvara.
                  Under en annan topic här på forumet påstod nån att han beställt Sjösländan-klingor från Flyfisherman ännu. Skickade dem mail om saken och väntar ivrigt på svar...återkommer med mer info, hoppeligen

Kommentera

Jag byggde mitt första spö med Sjösländan-klinga som funkar kanon (beställde via www.wittlock.se) samt små-delar från Mudhole (bra service, kostade inte speciellt mycket). Beställde lite extra rull-fästen m.m. samtidigt... till nästa spöbygge, blev billigare så. Verkligen kul att bygga spö, fast nästa gång blir det något grövre tråd till spöringarna så går den biten snabbare (blir lätt lite drygt att linda efter några timmar).
                    www.mag.nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist