Spölängd vs kastförmåga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängd vs kastförmåga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spölängd vs kastförmåga

Hej!
    Har nu surfat runt en del i sökfunktionen och hittat en del matnyttigt för mitt val av nytt spö. Men det är en sak jag funderat på som jag inte hittat något svar på. Egentligen tror jag mig veta svaret av egen erfarenhet, men parametrarna är ändå lite olika mot vad jag är van.
    De spön jag ska försöka få känna lite på när jag är vid Söders sportfiske nästa gång är båda klassade för kastvikten 40-100 gram. Men det skiljer 1,5 fot (45 cm) på dem. Priset är detsamma för båda i stort sett. En knapp tusenlapp och mer ska det mycket till för att jag ska betalaSpöt ska fylla ett hål (och en överbliven Amba) mellan mitt Vendetta 9 fot 15-40 gram och ett SG Mpp 8 fot upp till 160 gram.
    Som ni ser är jag ingen konnässör och har hellre fler spön och rullar än dyrare grejer. Så förslag om St Croix, Edge och liknande avböjes å det bestämdaste. Spöna jag reflekterar över är SG Butch ligh XLNT 2 6,9 fot och ABU Veritas 8,2 fot.
    Jag fiskar uteslutande från båt, så det korta spöt känns bekvämt men frågan är om det längre spöt kastar bättre? Min erfarenhet är att ett längre spö kastar bättre, men då har jag inte provat med exakt samma kastvikter...

Frågan är om du behöver kasta längre? Är du inte nöjd med dina kastlänger?
    [Du kan alltid byta till en riktig fiskerulle istället, Nu är det min tur ]

Skämt åsido, att fiska med ett längre spö, när man fiskar från båt, blir alltid lite jobbigare, men knappast omöjligt.
    Vill man kasta längre, då ska man välja ett lika långt spö fast snabbare i aktion, som hjälper till att accelerera spolen till max snabbare. Det jag har märkt är att längre spön tenderar att blir tyngre, så att öka på längden hela tiden kommer inte att hjälpa "i längden", utan efter en viss spölängd blir det tvärtom, det kan bli tom kortare kastlängder istället. Så att öka spölängd med en fot eller två från 6,9 fot kommer det att hjälpa till med att öka dina kastlänger och utan att ha testat Veritas spöt, då tycker jag att med det spöt borde du komma ut något längre med dina beten

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-24, 20:00.

Kommentera

Jag håller med föregående skribent, det längre av de två torde ge några meter extra utan att ha prövat dem. Har du känt på dem?
      Gör det annars. (Doh! Det hade du ju inte ser jag nu!)

Jag har viftat en sekund med ABU spöt och på FS har jag läst också andra mena att Veritas 8,2 spinn 40-100g är väldigt stumt och styvt en "pinne" som någon sade. Jag misstänker att SG spöt är märkbart mjukare om än snabbt det också - detta ur minnet om vad andra sagt om det senare, ta det för detta. Minns jag rätt så skiljer sig också deras sweetspot ganska mycket åt.
      Senast ändrad av anteman; 2015-02-24, 18:41.

Kommentera

Ja,ja. Kastlängden är väl inte enbart avgörande. Det är väl känslan i spöt också som betyder något. Ska som sagt försöka känna på båda på Söders om en knapp månad. En sak jag kom att tänka på nu är väl att jag kanske kan lära mig jerka med ett sjufotsspö, även om jag sagt att jag aldrig vill ha längre jerkspö än mitt Buster Stiff. Då skulle jag ju kunna använda SG-spöt till lättare jerk också... Och göra två flugor på smällen.

Vill inte ha ett pinnigt spö. Och det är inte hela världen om det är något överklassat. Har ju andra spön att s a s fylla på med uppåt.

För övrigt kan jag meddela hr Tonyex att jag senaste tiden införskaffat tre RIKTIGA fiskerullar som blivit så populära i cykelväxlarnas hemland att de till och från tillverkasi Svängsta och exporteras dit s a s på begäran och en av dem väntar på visst trim inför sommarens abborrfiske...

Kommentera

SG Butch ligh XLNT 2 6,9 fot och ABU Veritas 8,2 fot.
          Nästan omöjligt att ge ett korrekt svar om du jämför 2 olika spö med olika egenskaper.

jag kör med riktiga långkastare till kustfisket och skulle tippa på att en fot ger 2-3 meter längre kast under förutsättning att det bara är längden som skiljer.

Sen som nämnt tidigare blir spö över vissa längder tunga att kasta med vilket resulterar i trötta armar och kortare kast och hemlängtan.
          För min personliga del går gränsen vid 11 fot (från land) allt över det blir jobbigt.

Kommentera

Jag fiskar i stort sett bara från båt. Och är inte i behov av några långkastare. Det var snarare så att jag undrade hur längden påverkar egenskaperna i stort med samma betesvikter.
            Har i och för sig gjort ett experiment själv i somras i samband med en debatt här om vertikalspönas kastduglighet och kom fram till att mitt sexfots vertikalspö kastade i stort sett lika bra och långt som mitt 7,2 fots abborrspö. Betesvikterna är i stort sett identiska för båda spöna...
            Så det lutar nog mot det kortare spöt, bland annat av anledningen jag nämnde i förra posten. Men - besöket på Söders får avgöra. Och jag är inte rädd för längden hos Veritasspöt. Kör ju redan med ett niofotsspö till vissa beten.

Kommentera

När det gäller känslan i spöt, då har det att göra med bättre materialen och framför allt mer avancerade tillverkningsmetoder. Man kan grovt säga att kvalitén ligger snarare i vävens tunnhet och täthet snarare än materialet (!). Detta har en vän till mig sagt som hade bra insyn i hur spötillverkning fungerar.

Det är inte lätt det här, men jag ska försöka förklara. Uppbyggnaden och fibrernas vinklar i varje varv väv som rullas på påverkar spöts egenskaperna betydligt mer än materialet. De billigaste spöna läggs bara i 90 graders läggning av varje varv. Dyra spön tar längre tid att tillverka. Dyrare spönas vävar läggs enligt förutbestämda vinklar o.s.v. Så det är tiden och byggsättet det som ligger i grunden för att det blir ett bra spö i slutändan.

Med andra ord, även om det står 100 % grafit , då kan det betyda i verkligheten 70% grafit och 30% klister. Vi konsumenter vet inget om det där ....

Det jag har lärt mig är att dyrare spön är bättre på alla punkter än billigare spön, förutom priset såklart, även om man kan köpa ett "skitspö" dyrt oxå.

//T

PS: Nu får du sluta skoja om fiskerullarnas popularitet i Asien ....
              Senast ändrad av tonyex; 2015-02-24, 20:01.

Kommentera

Ja en får tacke för lektionen... Tror säkert att dyrare spön är "bättre" än billigare, men jag lutar åt ett av de spön jag nämnt och förhoppningen är att få så mycket som möjligt för pengarna..!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Hej!
                  Har nu surfat runt en del i sökfunktionen och hittat en del matnyttigt för mitt val av nytt spö. Men det är en sak jag funderat på som jag inte hittat något svar på. Egentligen tror jag mig veta svaret av egen erfarenhet, men parametrarna är ändå lite olika mot vad jag är van.
                  De spön jag ska försöka få känna lite på när jag är vid Söders sportfiske nästa gång är båda klassade för kastvikten 40-100 gram. Men det skiljer 1,5 fot (45 cm) på dem. Priset är detsamma för båda i stort sett. En knapp tusenlapp och mer ska det mycket till för att jag ska betalaSpöt ska fylla ett hål (och en överbliven Amba) mellan mitt Vendetta 9 fot 15-40 gram och ett SG Mpp 8 fot upp till 160 gram.
                  Som ni ser är jag ingen konnässör och har hellre fler spön och rullar än dyrare grejer. Så förslag om St Croix, Edge och liknande avböjes å det bestämdaste. Spöna jag reflekterar över är SG Butch ligh XLNT 2 6,9 fot och ABU Veritas 8,2 fot.
                  Jag fiskar uteslutande från båt, så det korta spöt känns bekvämt men frågan är om det längre spöt kastar bättre? Min erfarenhet är att ett längre spö kastar bättre, men då har jag inte provat med exakt samma kastvikter...
                  Spölängd vs kastförmåga

Hej Stefan;

Under förutsättning att du som skicklig och tränad kastare använder samma rulle, lina och bete bör du kunna kasta längre med det spö som är längst och spänstigast av dina testade spön..

Sedan finns det säkerligen andra kastare som kastar både kortare och längre med samma utrustning som du...

Utan att nämna något speciellt fabrikat kastar jag gärna med 9 - 11 fot långa spön vid spinnfiske från båt och 11 - 13 fot långa spön vid spinnfiske från land.

Go for the Best!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Hehe, jag menade aldrig att du skulle köpa ett dyrare spöt istället för dom två du föreslog i första inlägget ... Se mitt inlägg #7 är som en fördjupning av ditt #4

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 933 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist