Fluorcarbon tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbon tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluorcarbon tafs?

Tänkte höra lite, kör själv enbart med wire, men funderar lite på att testa typ:

Men det jag tvivlar på är, ja, gäddan har tänder. Hur lätt går en sån här av? Vill gärna inte ha en 10+ som lyckas bita av min tafs vid min båtkant och simma ner igen.

Den går inte av så lätt, men risken finns. Risk nog för att få mig att avstå

Kommentera

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg
      Tänkte höra lite, kör själv enbart med wire, men funderar lite på att testa typ:

Men det jag tvivlar på är, ja, gäddan har tänder. Hur lätt går en sån här av? Vill gärna inte ha en 10+ som lyckas bita av min tafs vid min båtkant och simma ner igen.
      Ja du Lunuz ! Du ställer en fråga som har ställts 1000 talet ggr här på Fs. Och du kommer inte heller att få något svar. Som i alla andra frågor fins dom som hävdar att dom tappat sin drömfisk och aldrig litar på detta. Och så vi andra som hävdar motsatsen. Och vem ska du tro på.

Men om du går in på avancerad sökning och skriver ordet "tafsmaterial" i rutan "tagg" så får du upp några 100 trådar som har behandlat frågan, där hittar du fler svar än du någonsin kan tänka ut frågor. Skriver du "nylontafs" i samma ruta hittar du trådar om nylon där även fluorcarbon avhandlas. Du hittar även några taggade trådar fluorcarbon, fluorocarbon.

Lycka till allt handlar till slut om vad man själv tror på.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Ja du Lunuz ! Du ställer en fråga som har ställts 1000 talet ggr här på Fs. Och du kommer inte heller att få något svar. Som i alla andra frågor fins dom som hävdar att dom tappat sin drömfisk och aldrig litar på detta. Och så vi andra som hävdar motsatsen. Och vem ska du tro på.

Men om du går in på avancerad sökning och skriver ordet "tafsmaterial" i rutan "tagg" så får du upp några 100 trådar som har behandlat frågan, där hittar du fler svar än du någonsin kan tänka ut frågor. Skriver du "nylontafs" i samma ruta hittar du trådar om nylon där även fluorcarbon avhandlas. Du hittar även några taggade trådar fluorcarbon, fluorocarbon.

Lycka till allt handlar till slut om vad man själv tror på.
        Allright allright.
        Ja man kan ju alltid testa, har ju som sagt aldrig känt på eller provat det.
        Kanske låter knepigt, men min wire till tafs, har ju coating. Brukar byta tafsen när den är krokig eller uppskavd i coatingen. När byter man en fluor? vad går man på?

Yes, jag vet att en sökfunktion finns, men tack

Kommentera

Lunuz.
          Köp "no kink" 60lbs & sluta fundera över det
          Bara ett kast till..

Kommentera

Jag har kört med Fluoro Carbon sen 2012 . http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=14541
            Har inte haft någon tafs som gått av.

Kommentera

@Lunuz

Kika över nån dag så ska jag knyta ihop en no kink tafs åt dig.
              Jag har bra lekanden & bra beteslås hemma.
              Då kan du testa den på vårgäddan
              Bara ett kast till..

Kommentera

Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
                @Lunuz

Kika över nån dag så ska jag knyta ihop en no kink tafs åt dig.
                Jag har bra lekanden & bra beteslås hemma.
                Då kan du testa den på vårgäddan
                På tok för långt! Bor inte du typ... tvärs över gatan?

Kommentera

Hahaha, jo
                  Bara ett kast till..

Kommentera

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg

Hej Lunuz;

Vid Göstrolling använder jag numera 1,5 meter 0,40 mm Berkley Trilene 100 % Fluorocarbon som tafs mellan varje wobbler och huvudlinan. Så fort jag har det minsta lilla hack på tafsen kapar jag tafslinan en bit.

Vid Gäddfiske, som jag också provat på några år, använder jag alltid ståltafs enligt nedan:

24:34. Tillverka dina egna gäddtafsar.Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 932 visningar