Trä vs plast?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trä vs plast?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trä vs plast?!

Sitter och funder lite på varför man väljer att fiska med handgjorda träbeten?! Är det för att dom fångar mer och större fisk? Är det för att dom är finare att titta på? Fiskar verklig handgjorda beten bättre än massproducerade plast beten?

Mina lådor är fyllda med träbeten men frågan är om inte det beror mer på att dom lockar mina ögon mer än fiskens?! Förmodligen!

Hur ser ni på saken?

Min åsikt i frågan är nog att dom fina handgjorda betena är mer för fiskarens ögon än fiskens. Men vem vet....
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Jag skulle knappast tro att träbeten fiskar bättre än sina motsvarigheter i plast. Som du säger är det nog mer för fiskarens skull, att man kanske hellre fiskar med ett hantverk istället för något massproducerat.

Personligen kör jag dock till 90% med plast men det är ju en prisfråga! Vann jag drömvinsten så skulle jag absolut kunna tänka mig stödja den svenska betesbyggarkåren mer..

Kommentera

På 90 talet gjordes plastbeten som dagens träbeten dvs med rätt vikt och rätt gång.
      Sen kom vinstintresset in och tillverkningen flyttades till Asien. Ett bra exempel är Zalt som är rent skräp idag. Medans dom gamla säljs för över 1000 lappen på tradera.
      Köper du ett träbete för 400 kr så borde det hålla högre kvalitet än masstillverkade plastbeten.

Kommentera

Många beten i min Arsenal har ingen motsvarighet i plast. Men annars gillar jag trä just för själva känslan i beten.

Kommentera

Jag tror att man fiskar bäst med ett bete som man känner väl och tror på. Vad det är spelar nog ingen större roll. Sen är det en pris vs kvalitets fråga.

Jag fiskar just nu bäst med mina egna träbeten, förra året var det ett jenzza bete som gick bäst, året innan det ett av stampes plastbeten.

Kompisen fiskar mest samma big bandit som sr ut som det varit igenom tredje världskriget, och jag kan inte säga att jag får fler eller större fiskar när vi fiskar från samma båt.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det Anders säger, tror jag också på och har inget mer att tillföra :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              På 90 talet gjordes plastbeten som dagens träbeten dvs med rätt vikt och rätt gång.
              Sen kom vinstintresset in och tillverkningen flyttades till Asien. Ett bra exempel är Zalt som är rent skräp idag. Medans dom gamla säljs för över 1000 lappen på tradera.
              Köper du ett träbete för 400 kr så borde det hålla högre kvalitet än masstillverkade plastbeten.
              Det resonemanget tycker inte jag riktigt håller för då skulle inte beten som buster jerk m.m. fånga några fiskar alls, vilket det uppenbarligen gör. visst finns det beten som var bättre förr, kvalitetsmässigt, men visst handgjorda beten håller längre och ja dom håller högre kvalité. Men fångar dom mer fisk?
              Senast ändrad av grynning; 2015-04-05, 21:44.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Det betet med mest tid i vattnet fångar mest fisk svårare än så är det nog inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 846 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04