Min första lågprofil! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första lågprofil!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min första lågprofil!

Jag kommer nu till vårfisket att införskaffa en lågprofil men då det är min första rulle av detta slag så vill jag gärna ha lite råd, tips och tankar kring val av rulle.

Situationen ligger till så att min budget knappast kan överstiga 2500kr.
    Det mitt fiske framför allt riktar sej till är gäddfiske och jag vill inte bli överraskad av en större fisk och veta att rullen är till för småborrar..
    Betesvikten kan ligga mellan 20 till 60/70gram, vobler eller jigg, inga jerkbaits.

Som exempel av vad jag är ute efter, och kanske införskaffar om passande, ligger mitt intresse starkt lutande åt en Revo Torro MGX eller Lexa 300. Mycket för att jag har ganska små händer och eftersträvar lite smidighet...

Svar tas emot med oerhörd tacksamhet.
    H// david

Skaffa en rulle i 300/5000 storlek så en lexa 300 eller kanske en sådan där ny Beast rulle som tydligen skall palla mkt.

Kommentera

Små händer? Jag har storlek 9 på handskar och har inga problem att palma mina runda ambor! Tvålkoppar är för vertikalfiske... Vad du behöver är en Pro Rocket, en C 4 eller mera budget, en TGC. Då får du en rulle tillverkad vid AB Urfabriken i Svängsta och inte en tillverkad i Asien som bara fått låna namnet...

Edit: Sorry! Det här var väl inget svar du ville ha, men icke desto mindre min ärliga uppfattning...
      Skitfiske
      Senast ändrad av Gösta; 2015-04-10, 16:45.

Kommentera

För dom vikter du nämner så kan Shimano chronarch 201E passa eller varför inte en Daiwa Tatula 200, och som nämnts ovan så är nog Abu's Revo Beast en bra rulle till ditt viktspann!!
        Även nya Shimano curado 201i borde passa bra

Lycka till med ditt val av rulle!!
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Daiwa tatula HD 200 skulle jag kika närmare på. Liten och lätt.

Kommentera

Vad jag förstått av ditt inlägg du är ute efter en LP.Ok.
            Här på FS får inte mycket hjälp när det gäller vilken LP smaken är som baken alla har sina favoriter och de tror att just deras rulle är best.Vad jag ville komma fram är att alla rullar i den angivna prisklassen är generellt bra rullar men som en liten vägvisare skulle jag rekommendera att du gärna går in på Tackle Tour där har de testat en massa lågprofilare sedan efter att du valt din favorit rulle (bestämt dig) gör lite research här på FS .

Kommentera

För de betesvikter du nämner är lexan onödigt stor, beasten, tatulan & curadon ganska optimala men oxå dubbelt så dyra som en beg Revo Inshore som absolut gör jobbet med dom kastvikterna. Rätt beg Revo Inshore för en tusing är mitt tips. Själv köpte jag 3 såna istället för en ny, flashigare rulle. Dom kostade mig totalt 2500 & alla 3 funkar bra & har hittills stått pall.

Kommentera

Du kommer iofs även undan med runt 1000 för en fin beg curado 200. Ett minst lika bra val...

Kommentera

Revo Torro MGX eller Lexa 300.
                  MGX är för liten den är gjord för riktigt lätta beten, dom andra 2 har linkapacitet ungefär som en rund 5000 och ett bra val om dom flesta av dina beten ligger från 40 gr och uppåt.

Om du mest fiskar med beten under 40 gr bör du nog gå ner ett snäpp i storlek och köra någon av dom förslagen du fått ovan i 200 storlek.

Glöm inte heller rådet du fick om en rund svensktillverkad Ambassadeur pro rocket istället för Asienrullarna framförallt om du kör många beten över 40 gr.

Kommentera

I det viktintervallet du anger så använder jag en Abu Revo Winch. Och jag är väldigt nöjd med den. Stabil kastare, mjuk, gedigen och för mitt fiske, rätt utväxling. Rekommenderar att du tar en titt på den.
                    Kan erkänna att det var ett felköp över nätet. Trodde det var en Toro Winch jag köpte, ämnat för jerk och var rätt besviken när jag öppnade paketet. Men jag blev rätt snabbt kär i den rullen och den är en trotjänare i min arsenal.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04