Skillnad mellan Ambassadeur 7000i CS Pro Rocket och 7000CS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad mellan Ambassadeur 7000i CS Pro Rocket och 7000CS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnad mellan Ambassadeur 7000i CS Pro Rocket och 7000CS

Hej,

Ny här på FS, har följt denna sajt ett tag och tycker den är fantastisk!

Skulle bli mycket glad ifall någon kunde ge mig en förklaring till min frågeställning.

Har varit på jakt ett tag efter Ambassadeur 7000i Pro Rocket, men rullen tycks vara slut överallt, och som det verkar tillverkas den inte längre.

Blev rekommenderad av en säljare att köpa 7000CS istället med motiveringen att det är en nyare rulle som börjat tillverkas efter 7000i Pro Rocket. Med bakgrund till detta så menade säljaren på att den är bättre och mer utvecklad. Någon ren teknisk förklaring/innebörd till att den skulle vara mer utvecklad än 7000i CS Pro Rocket fick jag dock inte.

Jag köpte rullen. Haft väldigt svårt (i princip omöjligt) i efterhand att hitta någon info överhuvudtaget om denna rulle på nätet. Jag undrar nu helt enkelt; stämmer säljarens tes om att 7000CS är en mer utvecklad rulle efter föregångaren 7000i CS Pro Rocket? Isåfall vilka är skillnaderna? I samma veva undrar jag vilket år 7000i CS Pro Rocket började tillverkas, samt när 7000CS gjorde det. Hoppas det finns någon som mäktar med att svara. Är sannerligen en Ambassadeur fantast (med en stor samling!) men har aldrig fördjupat mig i de tekniska/mekaniska skillnaderna, förrän nu!

Vänligen
    Konstantin

Blir lite förvirrad av din fråga... Har säljaren sagt att 7000i CS Pro Rocket inte tillverkas längre? Eller varför tror du det? Kollade i nya Napp&Nytt och där står den med... Vore märkligt om man ger ut en alldeles ny katalog där man tar upp modeller som inte tillverkas längre...
    Har du kollat runt på nätet?

Edit: Kolla med ABU i Svängsta om du är tveksam. De brukar vara bra att svara om du mejlar.
    Senast ändrad av Gösta; 2015-04-20, 20:52.

Kommentera

Hej Gösta,

Precis så sade säljaren; att den utgått och inte tillverkas längre. Dessutom är det stört omöjligt att finna någon återförsäljare som har den på lager. Jag skall definitivt höra mig för till ABU för att få frågan utredd.

Det som dock var min primära fråga gällde skillnaden mellan en 7000i CS Pro Rocket och en 7000 CS, då säljarens förklaring (som jag nämnde om i mitt ursprungsinlägg) ställde mig lite tveksam.

Mvh
      Konstantin

Kommentera

Precis så sade säljaren; att den utgått och inte tillverkas längre.
        Finns i dom flesta nätbutikerna även som uppgraderad modell för 2015 däremot hittar jag ingen 7000 som heter CS.

Jag har aldrig sett någon rulle som heter 7000 Pro Rocket bara 7000 CS Pro Rocket kanske är så att du och säljaren pratar om samma rulle och bara missuppfattar varandra ?
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-04-21, 14:02.

Kommentera

Fanns ju, som Jörgen nämner, en 7000 CS Pro Rocket - men den var föregångaren till CSi. Tillverkades väl inte i Kina, i-rullar är producerade i typ Kina mig veterligen - så om du fått tag i en gammal hederlig CS utan i skulle jag nog mest gratulera.
          Å andra sidan är ABU lite halv-känt för sin förmåga att ta fram förvirrande modellbeteckningar, så det som var sant igår behöver inte nödvändigtvis vara det idag
          En ledtråd är att kolla rullfotsnumret så bör man kunna utläsa åldern, och på nyare rullar även tillverkningsland.
          Jag har i min arsenal en av vardera, har tänkt jag skulle skruva isär och fota nån gång.
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jörgen & Mooki, Tack för era svar! De nätbutiker som jag varit i kontakt med har inte haft den kvar trots att den funnits som annonsvara på nätet. Beställde den nyligen från Olssons men deras hemsida var inte uppdaterad mot varulagret så det blev ingen rulle. Nu har de ändrat status på sidan och förklarar den slutsåld.

Det rådde heller ingen missuppfattning mellan mig och säljaren på Söders, då jag var mycket tydlig med att det var en 7000i CS Pro Rocket jag var på jakt efter, och ja Jörgen, rullen jag fått tag på är en 7000CS utan i, så det var trevligt att höra att det inte verkar vara ett nedköp i relation till vad jag var ute efter.

Skall som sagt höra mig för till ABU och försöka få svar på min ursprungsfråga beträffande skillnaderna på dessa rullar.

Återigen, tack för era svar.

Mvh
            Konstantin

Kommentera

Kan du lägga in ett fota av undersidan på rullen där "tillverkningsnumret" står så går det säkert att åldersbestämma rullen rätt hyggligt. Annars brukar ABU ha rätt bra koll, och de är i regel väldigt hjälpsamma.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):

Kommentera

Click image for larger version

Name:	7000CS....jpg
Views:	1
Size:	719,6 KB
ID:	1777611Click image for larger version

Name:	7000CS..jpg
Size:	752,1 KB
ID:	1777612Click image for larger version

Name:	7000CS.jpg
Size:	757,5 KB
ID:	1777613

Hej Mooki!

Här är rullen, finns inget stansat nummer i undersidan, dock ett mycket litet runt klistermärke med texten: "Made in China - 00G14AO" Går det att utröna något om tillverkningsår?

Mvh
                Konstantin

Kommentera

00G14AO
                  Borde bli:
                  00 = Revision, dvs inga förändringar i konstruktionen sedan den lanserades.
                  G = Tillverkningsmånad, G=7:de bokstaven=Juli
                  14 = Tillverkningsår, 2014
                  AO = Tillverkningsland, vet tyvärr inte vad AO betyder, antar att det är nåt lågprisland eller del av Kina kanske...?

Tyvärr är det inte en "gammal goding", det verkar som att de skippat "i" nu i Kina-rullarna. Aldrig får man vara helt nöjd och tro att man äntligen fått någorlunda ordning på deras modellbeteckningar

Kan med lite tur gå att hitta sprängskisser så man kan jämför i-modellen med den du har om du vill veta skillnaderna dem emellan, sitter lite dumt till just nu och kan inte gräva så mycket.

Kommentera

AO = Tillverkningsland
                    Om AO är landsförkortning vilket jag också misstänker är rullen gjord i Angola.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-04-27, 13:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04