UL eller vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL eller vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...red-combo.html

Denna kombo kommer nog räcka ganska långt, det är en bra allroundkombo med ett spö som fått riktigt bra kritik.

Kommentera

Jag kör det mesta borrefisket med ett Vendetta 5-20 gram spinnspö med en AMBA 1500 C. Har Catanakitet men i ul-storlek. Används endast för riktigt små jiggar... Jag skulle -om du föredrar haspel - satsa på något av de länkade Shimanokiten. Då har du lite mer spö för exempelvis Kopytojiggar med 10-15 grams skallar. Åtminstone med Yaseicombon.

Kommentera

Ursprungligen postat av timtimtim Visa inlägg
        Vilken shimano rulle i 1000 size?
        Jag skulle kolla på Stradic Ci4+ 1000 FA. Lätt och fin. Som billigare alternativ kanske en Exage.

Kommentera

Ursprungligen postat av pona Visa inlägg
          Jag skulle kolla på Stradic Ci4+ 1000 FA. Lätt och fin. Som billigare alternativ kanske en Exage.
          Stradic Ci4+ + spö för max 1500kr?

Kommentera

Skulle klättra upp ett steg över UL om jag bara hade ett kitt, man får rätt mycket extra flexibilitet om man går upp till en 15-20g kastvikt, då klarar man de flesta normal stora beten lämpliga för Borre och RB utan en betydande försämring av känslan och kastegenskaper med 4-5g spinnare.

Jag förstår att dropshotspön, upp till en 28g är populära som alround spön, och du kommer säkert bli nöjd med Doc. tipps om Yaswy red DS.

Om du vill gå lättare så har Dogger fint pris på Yasei Red Perch

Satsa på en rulle i 1000 storlek och 0.12 fireline, upp eller ner 0.2 fungerar om man vill finlira lite eller klara lite fler bottennapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Stradic Ci4+ + spö för max 1500kr?
              Missade budgeten. Stradic ci4+ går på närmare 2k tyvärr. Abu sorön STX 10 kanske kunde vara nått? Har en STX 20 och gillar den. Hade också en shimano sahara under många år å den fungerade fint.

Kommentera

Ingen har visst nämt D4, köpte nyss ett själv. Jag har inte fiskat med det men det känns lovande och har fått bra kritik. Finns även i 7 fot.

Yasei red Dropshot 240 köpte jag ett till sonen, det var lite långt för honom och jag gillade inte känslan i det. Provfiskade i ju för sig inte det heller.

Edit. Gick upp ett ljus nu!! Tim, du köpte väl yasei av mig?
                Edit2. Det var visst en annan Tim.
                Senast ändrad av KN; 2015-04-28, 15:38.

Kommentera

Hej!
                  jag lånar tråden litegrann, men är själv en nybliven fiskare sedan sensommaren förra året/höstas och har fiskat lite smått men jag har ingen stor erfarenhet av fiske som förstårligt.
                  Använder mig av ett 8" ABU Vendetta 10-30g spö tillsammans med stradic Ci4+ 2500fa rulle. Någon som har erfarenhet av spöt i jigg sammanhang? Har precis beställt lite mcrubber bass 8cm jiggar som jag tänkt testa men vet inte om detta spöt är bra för jiggfiske nu när jag läser era kommentarer kring haspelspön och "typiska" jiggspön som det tydligen skiljer på?
                  Ursäkta för lånet av tråd och lite off-topic

Kommentera

Niiko!

Bli inte nervös... Åsikterna om vad som är ett bra jiggspö skiljer sig åt och är förmodligen lika många som det finns användare här på forumet. Jag har jiggat med ett billigt Cardinalset, med Cardinal Ul och Shimano Ul, med ABU Vendetta trigger 5-20 gram med en förra generationens ProMax LP-rulle och nu med samma spö med en Amba 1500 C.
                    Och ärligt talat så fiskar jag mer med linan än med spöt om du förstår vad jag menar. Visst är en känslig topp bra när man ska se och känna borrarna, men ögat på linan reagerar fortare än känseln i handen. Och jag är rätt övertygad om att ditt spö inte kommer att kännas för styvt om det inte handlar om tusenbröder, men med tillräckligt mycket ryggrad för att kunna ta hem även en hyfsad gädda (vilket inte är någon ovanlig bifångst med 3-4 tums Kopyto)...
                    Skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av norrpan42 Visa inlägg
                      Någon jigg-fantom kan säkert komma in och specificera exakt vad som gör ett bra spö, men jag vill ha ett spö med känslig topp och mycket ryggrad, då kan jag styra bra och får bra kontakt med betet så jag känner vad som händer. Självklart kan man jigga med (nästan) vilket spö som helst men det blir roligare om man har rätt prylar.

jag kan lova dig att ett jiggspö inte gör dig besviken när du fightas med en borre, men det låter som att du behöver ett lite mer "allround" om du inte tänkt att enbart jigga. Gå till en välsorterad butik och be personalen om hjälp med att hitta ett spö som passar in i dina kriterier, känn också gärna lite på just ett jiggspö, typ dragon fishmaker, så får du se vad som menas.

Jag ska göra en dum grej och länka till en kombo som ja tror skulle funka utmärkt till abborrfisket för dig http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-catana-6

Om du vill bränna lite mer pengar så kolla på shimano Beastmaster 180L 3-14g, lägg därtill en rulle i shimano 1000-storlek eller motsvarande och du kommer ha galet kul.
                      Vaddå en dum grej..? Tycker det är ett utmärkt råd, även om jag själv skulle satsa på ett spö med lite högre klassning för att klara Kopyto med 10-15 grams skalle...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13