St. Croix klassning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St. Croix klassning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St. Croix klassning

Jag har läst gång på gång att St. Croix alltid underklassar kastvikten på deras spön.
    Min fråga är hur mycket?
    Deras premier musky är klassat till 3oz vilket är knappa 90gram.
    Vad skulle ni säga är den verkliga kastvikten på det spöt?

Vilket av alla deras premier spön tänker du på? Finns en hög med olika spön som är klassade till 3oz.

Jag ägde PM70MHF2 dvs 7 fot och tvådelat. Att kasta 140gr tycke jag inte var bekvämt då det är väldigt kort bakhandtag, men en 100-120gr kändes ok. Klingan klarar betydligt mer men bekvämt att kasta det var det då inte... Kan tillägga att det är det styvaste spöt jag ägt otroligt pinningt men roligt att fiska med då man kunde kasta istort sett allt med det.

Böt nyss ut det mot ett St Croix LT Downsizer vilket är ett mkt. trevligare spö på alla plan utom det estetiska då det i mina ögon är fult som stryk.
    Senast ändrad av Monkey; 2015-05-02, 12:13. Anledning: glömde halva inlägget

Kommentera

Jag tänkte framförallt på St Croix Premier PM66MHF (3oz) som både lundgrens och sportfiskeprylar säljer.
      Men även St Croix Premier PM70HF (6oz)
      Jag har lånat ett spö ett spö av en polare ett "Lamiglas lgm70h" - 5.4oz (180g), 7 fot, och är jäkligt nöjd med det spöt.

Kommentera

http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...ltmu86mhf.html det har jag å 115g är inga problem alls, har inte prövat tyngre förövrigt är st croix spö löjligt sköna

Kommentera

Den klassningen som står på St. Croix spön är "sweet spot" dvs där spöt fungerar som bäst. För att få en ungefärlig uppskattning av vad spöt faktiskt klarar att kasta, så brukar jag lägga på 50% och det brukar stämma ganska bra. Jag har ett Premier 7' (3oz) och det tyngsta jag kastat med det är en vanlig Bulldawg. Det går fint men man kastar ju lite lugnare med så tunga beten jämfört med beten runt 70-90 gram.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
            Den klassningen som står på St. Croix spön är "sweet spot" dvs där spöt fungerar som bäst. För att få en ungefärlig uppskattning av vad spöt faktiskt klarar att kasta, så brukar jag lägga på 50% och det brukar stämma ganska bra. Jag har ett Premier 7' (3oz) och det tyngsta jag kastat med det är en vanlig Bulldawg. Det går fint men man kastar ju lite lugnare med så tunga beten jämfört med beten runt 70-90 gram.
            Jag kan hålla med dig Jonas om kastvikten uppåt, men förstår ändå inte hur dom tänkt när spöt har klassats. Om nu Jänkarna menar att detta är "sweet spot" som avses borde det ju bara varit en uppgift som tex 3 oz. Spöna är ju märkta typ 3/4 - 3 oz. Och skulle det innebära att "sweet spot" är från ca 25-90 gram?

Mina 3/4-3 oz klassade spön anser jag inte har nån "sweet spot" för 25 gram. Inte ens för 50 gram. Kan dock hålla med dig om att 90 gram som är deras övre markering är nära "sweet spot" och att spöt kastar 120-130 gram utan problem

Men skitsamma, det är relativt ointressant vad som står på spöt. Det är ju bara ett riktmärke för blindköp. Känn på spöt, provfiska om möjligt och tycker man att klingan känns kanon för tex 100 gram så är ju inte spöt varken bättre eller sämre bara för att tillverkaren skrivit 50 eller 150 gram som max.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Absolut jag håller med dig, den nedre gränsen fattar jag inte hur de har satt. De har ett alldeles för brett viktspann på sina grövre spön. Jag tycker att det brukar stämma bättre på de lättare varianterna.

Dock tycker jag att man kan börja ladda ganska bra redan från 50-60 gram med en 3oz klinga.
              Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Tycker det beror på betet/vädret ofta. En fladdrig 40grams jigg/spinnerbait är värre att kasta än en kompakt wobbler med samma vikt. Då man inte kan nyttja spöt på samma sätt vid kastet, ladda fullt ut går ju men konsekvenserna är inte alltid lika roliga...

Kastteknik med lättare beten (25gr) kontra tyngre (85gr) kan till och med jag luska ut på egenhand. Men vill du inte röra din rulle/anpassa teknik så går det ju alltid att ha ett eller två extra spön i båten så det bara är att byta istället för att tackla om. Samma gäller om du vill öka kastvikten från den angivna då kanske du skall tänka på annan rulle/lina än om du håller dig till det angivna viktspannet.

Så tänker jag på det hela med spön/rullar/lina och vilken form av beten du har tänkt att dänga.

Sorry för OT.
                Senast ändrad av Monkey; 2015-05-03, 16:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 846 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04