frågor gäddrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

frågor gäddrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Har samma dilemma. Jag fiskar med 2 st Revo Inshore.

Beast har för hög utväxling för mitt fiske.

Tatula 200HD kan mycket väl bli mitt nästa inköp.

Nån som har koll på nya Curadon, 201i? Är den lika rejäl som sina föregångare & är den ett alternativ i det här sammanhanget?
    Jag hade en 201i som jag sålde då jag inte tyckte den var bättre än de rullar jag hade för medeltungt gäddfiske.
    Den var dock väldigt liten i formatet men ändå riktigt stabil !

Curado "D" var enligt utsago kraftigare byggd än "E" och med nya "i" gick man tillbaka till det lite mer kraftigare stuket.
    Finns en hel del att läsa om i ämnet på bla tackletour där samtliga modeller har testats !

Ska även tillägga att Samtliga nämnda Curado och även Revo Inshore har fått mycket bra betyg på Tackletour !!

Kommentera

Har läst om dem på Tackletour, men va nyfiken på din upplevelse, då du har ett par gamla Curado att jämföra med.

Kanske en utmanare till Tatulan för min del?

Men du tyckte alltså att den va lik D? Är ju mycket lull lull på Daiwan. Den hypade linspridaren, magnetbroms osv...

Kommentera

Curado 301dsv är den skönaste rulle jag ägt/hållit i i alla fall, lär köpa en till snart.

Kommentera

201I var något mindre i formatet är 201D, den kändes helt enkelt lite nättare och smidigare. (lättare fiske kanske)
          Då jag använder 201D till medeltungt gäddfiske så gillade jag känslan mer i den då den verkligen känns robust!
          Kanske ska tillägga att enligt bla tackletour så är 201I riktigt stabil den med men jag tyckte inte den slog 201D i känslan så därav valde jag att behålla min 201D. (DHSV)
          Då det inte Jerkas så är jag övertygad om att den kommer hålla för mina beten upp till 90/100gr. (dvs medeltungt)

Skulle jag idag välja LP rulle till det tyngre gäddfisket så skulle jag alla dagar i veckan välja en 301D framför både Toro och Lexa !
          Synd att de inte tillverkas längre bara...

Kommentera

Är väldigt mycket Lexa till salu & bytes här på forumet nu. Åker ut typ en om dan. Kan inte låta bli att fundera varför?

Gillar greppet runt Lexan när man torrvevar den i butik, är ju lång & smal, så jag tycker den är smidig att hålla i trots att den är stor. Har dock väldigt begränsad erfarenhet av magnetbroms. Har den över huvud taget nån centrifugalbroms? Dessutom har jag begränsad erfarenhet av Daiwa över huvud taget (bara haspelrullar & SG47or, ingen hit...)

Har rensat hårt bland mina lågprofilare. Hade 6 st i höstas & nu återstår bara 2. Känns lite fattigt på rullfronten nu, så det blir nog att prova nåt nytt snart. Har dock lite svårt att bestämma mig.

Toro har jag haft 2 & de går bort pga klumpigheten. Beast går bort pga utväxlingen. Inshore har jag 2. Så Curado, Tatula eller Lexa får nog bli nästa till test
            Senast ändrad av Nils Jonas; 2015-05-07, 19:58.

Kommentera

Va en fråga som inte blev besvarad här. Sitter det nån centrifugalbroms i Lexan? Eller är det bara magnetbroms & mekanisk kastbroms?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                Va en fråga som inte blev besvarad här. Sitter det nån centrifugalbroms i Lexan? Eller är det bara magnetbroms & mekanisk kastbroms?
                Lexan har magnetbroms och mekanisk broms. Finns några få rullar som har både magnet- och centrifugalbroms i nån hybridlösning. Vanligtvis har man antingen eller, då de uppfyller samma syfte. Själv föredrar jag magnetbroms över centrifugalbroms, men man kan nog säga att det är en smaksak

Kommentera

frågor gäddrulle
                  Gäddrulle utan metallsmak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                    Lexan har magnetbroms och mekanisk broms. Finns några få rullar som har både magnet- och centrifugalbroms i nån hybridlösning. Vanligtvis har man antingen eller, då de uppfyller samma syfte. Själv föredrar jag magnetbroms över centrifugalbroms, men man kan nog säga att det är en smaksak
                    Låter bra. 3 olika bromssystem känns kladdigt. Är van att fiska med centrifugalbroms & tumme. Mekbromsen vrider jag alltid av. Inte kört magnetbroms, men får prova nu då, har en daiwa på väg.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Skulle jag idag välja LP rulle till det tyngre gäddfisket så skulle jag alla dagar i veckan välja en 301D framför både Toro och Lexa !
                      Synd att de inte tillverkas längre bara...
                      Då väljer du Curado 301E, vilket är samma rulle som 301D med några små förbättringar, som ett extra kullager, bättre material på linföraren och en annan färg såklart. Curado i 200 storlek har blivit mindre och mindre, vilket är inte så bra, tycker jag.

Skulle 301I komma nästa år, då känner jag att jag skulle vara tvungen att tjacka en sådan.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-05-18, 15:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 913 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13