Westin W8 Powercast-T 8'6" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W8 Powercast-T 8'6"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
    Jag kan garentera att du blir nöjd med ett w8. Alla komponenter håller högsta kvalitet och känslan i spöt är utom denna värld. Jag personligen har svårt att fiska med andra spön efter jag införskaffade ett w8.
    Det kan med andra ord bli ännu dyrare
    Bara ett kast till...

Kommentera

Har fiskat med W8 ett tag nu å är grymt nöjd, fin känsla å löjligt lätt. Har för närvarande en Calcutta 301d på men det kommer att hamna på W6 jerken då jag går och väntar på att en beast ska dimpa ner hos den lokala handlarn istället. Tror det kommer bli en grym kombo, och framförallt lätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
        Det handlar ju inte om vilket spö som klarar landa en stor fisk för det klarar ett ABU för 500kr. Allt handlar om känsla och kvalite
        En dubbel tia är dock en stor jädra spinnare som flyttar rejält med vatten har ingenting med fisken
        att göra. Just vid stora spinnare har jag märkt att en mjukare topp men ända kraft i klingan har en stor betydelse för hur länge man orkar fiska dessa +en rulle som inte är toksnabb.

Edit: Lade in en jämförelse så det blir lättare att förstå storleken och kraften i bladen. Så på bilden har vi en MM SuperGirl , reflex 7gr en dubbel 8a och till sist en buster jerk.

Click image for larger version

Name:	dubbeltia.jpg
Views:	1
Size:	589,4 KB
ID:	1779641
        Senast ändrad av Monkey; 2015-10-28, 17:46.

Kommentera

Jag säger som Stampe, du lär inte bli missnöjd med ett W8.

Jag köpte ett W8 Powercast på El-Ge för 2699:-, ibland har man tur och snubblar in första dagen på rea.

Har hittills bara fått gädda upp till 4kg på det, men det är lätt och rappt. Kvalité in i minsta detalj, trevligt att vila ögonen på, och jag kan utan vidare dänga "halvtunga" beten en hel dag utan att bli ledsen i ryggen. Halvtunga ser jag som 50-110 gram. Över 110 väljer jag gärna ett kortare spö.

Mitt Westin W3 som jag använde innan, och var nöjd med, får nu agera bänkvärmare, W8 känns lite styvare men ändå följsammare.

Mitt W8 är bestyckat med en Daiwa Lexa 300HL med 0,32 gul Power Pro.
          Senast ändrad av Låg_Profil; 2015-12-17, 10:43.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har klämt av ett 10 tal pass nu med w8:an.
            Kan väl sammanfattas så här, sällan har jag haft så dåligt fiske som ändå har varit en fröjd
            Har på dessa pass drillat sammanlagt 5 fiskar, 2 med en calcutta 301D å 3 med Revo Beast setat på spöt.

Det är ett sjukt lätt spö med mycket känsla i. Å nej, man dänger inte 200g beten på löpande band med detta spö.
            Skulle säja att swetspot ligger runt 110g, det går att kasta både tyngre och lättare utan problem men klassningen stämmer nog ganska bra skulle jag säja, möjligen lite lite överklassat.

Började med en Calcutta 301 på spöt å det var inga konstigheter, men det var när Beasten kom på som det vart riktigt intressant.
            Vilken kombo, det är som dom var skapta för varandra, 471g med lina å tafs vägde det in på, i en mycket bra balans, vilket lär väl anses som tämligen lätt i sammanhanget. Lär här även slå ett slag för Beasten som rulle, helt fantastiskt fin i både broms och känsla å kastar väldigt stabilt utan tillstymmelse till nervös känsla.

Kan även jag tillägga att jag kom över detta spö för halva priset när Hedemora fiske och fritid hade 50% på samtliga spön (tror dom fortfarande har det)

Sammanfattningsvis kan jag inte annat än varmt rekommendera detta spö om man är inbiten fiskare och kör 3-4 pass i veckan, och detta oberoende om man väljer LP eller rund rulle.
            Senast ändrad av Bärj; 2015-11-10, 01:21.

Kommentera

Visst är det härligt med rea Bärg!

Kommentera

Smyger in en fråga om nämnda spöserie här.
                Enligt Westin har spöna ringar av fabrikatet Fuji SiC LN. Då serien kallas LN oavsett material undrar jag följande:
                Är ringarna av typen TLN med solid titanfot eller vanliga LN med fot av stål?

Kommentera

Titanringarna som heter T-LNxx verkar vara blanka medan jag har sett rostfria och titan i rätt färg och form som heter något helt annat. Fujiringar på Westin W8 är för mig en djungel ända sedan du ställde frågan.

De som stämmer bäst överens i färg och form tycker jag är dessa stålringar, LNSG:

Enklast är nog att maila Fairpoint och fråga.

Då spöt är väldigt lätt, rappt och dyrt så hoppas jag att titan är monterat. Annars så kommer jag under vintern att damma av min spölindarmaskin och byta till titan.

Om det är rostfritt nu så ska det bli jävligt intressant att känna med lättare titanringar och tunnare lack.

På de spön jag byggt själv har jag använt titanringar och Flexcoat Lite-lack. Lätta och rappa är bara förnamnet.

Kommentera

Jag tänkte också att titanringar borde användas på ett såpass dyrt och, enligt reklamen, avancerat spö.

LN är som jag förstår det en serie, precis som KR, och säger inget om materialet vilket är väldigt intressant
                    att få information om innan man köper ett spö för 5 000.

Tittade på någon vertikalversion av W8 och där såg ytan på ringfötterna ut som titan men polerat stål och polerad titan är ju inte så lätt att skilja åt på en halvdåligt upplöst bild.

Click image for larger version

Name:	JapanNyttJuni01f.jpg
Views:	1
Size:	293,4 KB
ID:	1779755
                    Här en bild jag tagit på en av mina Fuji KR TRVTG5, Ti/Torzite. Jag tycker det är svårt att skilja den från spöringar i andra serier och material med blotta ögat.

Kommentera

För den slanten spöt betingar så vore andra ringar än titan nästan pinsamt! Ett "värstingspö" utan värstingringar klingar falskt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 572 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40