Storlek på haspel; USA dimensionsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på haspel; USA dimensionsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på haspel; USA dimensionsproblem

Nu har jag i princip bestämt mig för vilken haspelrulle jag ska köpa från Cabelas; Daiwa Theory:

Daiwa theory på cabelas

Mitt problem är: vilken storlek ska jag välja. Rullen ska primärt användas för gös jjiggning och havsöringsfiske.

Jag köper också en 1200 yards rulle med Tuff line 20 pounds som jag tänkte använda till rullen:

Tuff line på Cabelas

Linan är sagd att vara 6 lb monoline ekvivalent. Översätter man den angivna diametern på Tuff lines hemsida så är den 0.20 mm. Men enligt den svenska försäljningen är den 0,15 (även enligt fiske för allas test från 04, då den mättes upp till 0.16). Kan tänkte mig att det finns olika sätt att mäta diameter i Sverige och USA.

Storlekarna på rulle jag funderar över är:
    TH2000 110/8
    TH2500 170/8

Vilken ska jag välja. Några åsikter om rullvalet?

Tack på förhand!

Ingen som känt på en daiwa theory? Är det ingen som har en Daiwa 2000 eller 2500? Vet ingen om man kan lita på det amerikanska på "monolina ekvivalens talet"?

Kommentera

Har en prislista från BIOS framför mig. På Daiwa Capricorn, Laguna och Caprice är gäller linkapacitet för storlek 2000: 125m/0,25mm (nylon) och för 2500: 190m/0,25mm. Jag är nästan säkert på att det gäller även för Theory 2000 resp 2500 också. BIOS har sänkt pris för Theory så jag vet inte om du tjänar så mycket på att handla på Cabelas eller Basspro.

Kommentera

jag har en Daiwa Capricorn i strl 2000. Den är rätt liten o smidig - 125m/0,25mm

Jag har min strl. 2000 till abborrfiske. Motsvarar runt shimanos 2500 i storlek. Kanske lite mindre.
        Jag hade kört på 2500. Men den är större än shimanos 2500-rullar.
        /Lazinko

Kommentera

Köp rullen. Den är jätteskön. Känt på den hos Söderbutiken. Köp den minsta. Så länge den inte är UL går den bra till jiggning med lite större spö. Har Capricornen, modell 2500. Är kanon till lite halvtung jiggning..
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tack för hjälpen! Då var det beställt.

En Daiwa Theory 2000, 3 rullar tufline och några spookar (någon gång får jag nog ytbetesfisket att fungera... ).

Zonker. Beställningen är en domestic beställning i USA. Packetet flygs över av en privatperson. Frakten av rullen ingår i priset. 85$. Även om BIOS sänker priset från 1900kr så lär den fortfarande kosta mer än 650kr? Vad är det nya svenska priset?

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
              Tack för hjälpen! Då var det beställt.

En Daiwa Theory 2000, 3 rullar tufline och några spookar (någon gång får jag nog ytbetesfisket att fungera... ).

Zonker. Beställningen är en domestic beställning i USA. Packetet flygs över av en privatperson. Frakten av rullen ingår i priset. 85$. Även om BIOS sänker priset från 1900kr så lär den fortfarande kosta mer än 650kr? Vad är det nya svenska priset?
              Jag som importerar en hel del från USA åker på tull och moms. Du kanske kommer undan med det, men får ha med det i kalkylen i fall tullen gör stickprov. Har hört från tullen att de märkt en stor ökning på Internethandeln på varor från USA vilket föranleder till fler stickprov.

Om du åker på tull och moms blir ditt slut pris: 650kr + 100 kr (ca pris i frakt) + 3,5% (tullavg) = 776,25kr
              Sedan 776,25 + 25% moms = 970,31 kr.

Det nya ord. priset på Theory är 1195kr minus ev. rabatt = 1000 kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 846 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04