BFT Roots eller Volatile Pike? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Roots eller Volatile Pike?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • BFT Roots eller Volatile Pike?

    Kommer idag att beställa ett nytt spö för spinnfiske med gummibeten mellan 70-130 gram, främst runt 100 gram, för gädda. Jag har extrem beslutsångest och har sökt både forum och Google X antal gånger, men känner ändå att jag fortfarande vill ha lite mer kött på benen. Vilket av spöna hade ni valt, och varför? Prissättningen är i princip identisk. Det som talar för volatile-serien i mina ögon är främst att den är nyare. Å andra sidan har jag inte läst något negativt om roots någonstans, men sett att vissa klagar på rullfästet på volatilespöna. Dessutom känns det som om kastvikten på volatile är onödigt hög - upp till 220 gram kommer jag ändå aldrig kasta beten som väger. Kan tillägga att det är 9fotsmodellerna av respektive spö som är aktuella, dvs. BFT roots 9' H -150 g. vs ABU volatile 9' 50-220. Vad hade ni valt?
    Skitfiske på er/ Perchman

  • #2
    BFT roots! Ett väldigt lätt spö som är riktigt kul att drilla fisk på. Jag tycker volatile spöna känns tunga och klumpiga och särskilt 9 fotarn upp till 220 g som väger hela 314 g! Så jag skulle välja roots spöt alla dagar i veckan

    Kommentera


    • #3
      Helt klart Roots! Känns genuinare på alla sätt & vis.

      Kommentera


      • #4
        Det finns ju lite ett lägre klassat Volatile om man kan tänka sig 8' istället?

        Jag har inte fiskat med de kralligare Volatile-spöna men jag har kört en hel del med lillebror Volatile 50-90g 7'9" senaste tiden och tycker de är verkligen ett kanonspö för pengarna. Jag har även ett 9' Roots som jag använder väldigt sällan om jag jämför med mina andra spön, inte för att de är dåligt utan de handlar nog mest om att det är ett ganska långt spö och jag föredrar 7-8fot, samt att man ofta står och dänger lite tyngre beten än jag föredrar. De tyngsta jag langar med spöt är nog Alien eel, annars blir de mest McRubber, Eastfield Wingman, Nemesis och Söderjiggen och detta klarar det ju galant! Men det lovar jag att Volatile också kommer göra! (Även mitt lilla Volatile klarar ju dessa beten egentligen, även om det är på gränsen i vissa fall)

        Jag upplever inte alls rullfästet på Volatile som något problem! Det skulle dock kunna vara det om man föredrar att fatta sitt spö framför rullen då det trots allt är ett glapp mellan handtaget och klingan. Jag kan tänka mig att detta glapp kan komma att påverka livslängden av fästet (om man håller mycket där) eftersom gängorna hamnar en hel del under tryck då.

        I dagsläget är jag så pass förälskad i Volatile att jag antagligen hade valt ett sådant. Upplever att aktionen i Roots är djupare, mer gammeldags, det kan vara något att överväga på lite kralligare spön! (Roligare drill!)
        Senast ändrad av Tuff; 2015-05-15, 09:46.

        Kommentera


        • #5
          Finns även flera daiwa spön 9ft upp till 150gram så fler val har du om det är intressant. Åk till en butik och kolla på spöna. Har butiks viftat med roots och Volatile spöna men inget av dem gav någon wow känsla.

          Kommentera


          • #6
            Om vi nu ska ge dig värre beslutsångest än du redan har & börja föreslå en massa andra spön?

            I så fall säger jag att ett Lundgrens LF/RST Chopper är väldigt mycket spö för 1200 spänn!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
              BFT roots! Ett väldigt lätt spö som är riktigt kul att drilla fisk på. Jag tycker volatile spöna känns tunga och klumpiga och särskilt 9 fotarn upp till 220 g som väger hela 314 g! Så jag skulle välja roots spöt alla dagar i veckan
              Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
              Helt klart Roots! Känns genuinare på alla sätt & vis.
              Ursprungligen postat av Tuff Visa inlägg
              Det finns ju lite ett lägre klassat Volatile om man kan tänka sig 8' istället?

              Jag har inte fiskat med de kralligare Volatile-spöna men jag har kört en hel del med lillebror Volatile 50-90g 7'9" senaste tiden och tycker de är verkligen ett kanonspö för pengarna. Jag har även ett 9' Roots som jag använder väldigt sällan om jag jämför med mina andra spön, inte för att de är dåligt utan de handlar nog mest om att det är ett ganska långt spö och jag föredrar 7-8fot, samt att man ofta står och dänger lite tyngre beten än jag föredrar. De tyngsta jag langar med spöt är nog Alien eel, annars blir de mest McRubber, Eastfield Wingman, Nemesis och Söderjiggen och detta klarar det ju galant! Men det lovar jag att Volatile också kommer göra! (Även mitt lilla Volatile klarar ju dessa beten egentligen, även om det är på gränsen i vissa fall)

              Jag upplever inte alls rullfästet på Volatile som något problem! Det skulle dock kunna vara det om man föredrar att fatta sitt spö framför rullen då det trots allt är ett glapp mellan handtaget och klingan. Jag kan tänka mig att detta glapp kan komma att påverka livslängden av fästet (om man håller mycket där) eftersom gängorna hamnar en hel del under tryck då.

              I dagsläget är jag så pass förälskad i Volatile att jag antagligen hade valt ett sådant. Upplever att aktionen i Roots är djupare, mer gammeldags, det kan vara något att överväga på lite kralligare spön! (Roligare drill!)
              Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
              Finns även flera daiwa spön 9ft upp till 150gram så fler val har du om det är intressant. Åk till en butik och kolla på spöna. Har butiks viftat med roots och Volatile spöna men inget av dem gav någon wow känsla.
              Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
              Om vi nu ska ge dig värre beslutsångest än du redan har & börja föreslå en massa andra spön?

              I så fall säger jag att ett Lundgrens LF/RST Chopper är väldigt mycket spö för 1200 spänn!
              Vill tacka er alla för hjälpen - det blev Roots-spöt till slut! Ska försöka komma ihåg att återkomma med respons här när jag provfiskat, vilket förhoppningsvis blir på tisdag!
              Skitfiske på er/ Perchman

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 873 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 372 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 072 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X