Haspelspö St.Croix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö St.Croix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelspö St.Croix

Hej fiskevänner!
    Jag är i tagen att köpa ett nytt haspespö. Jag har tänkt att använda det till gummi, bustrar och lättare spinnerbaits. Vikt upp till ca 80 gr.

Jag har är sugen på ett St.Croix Avid Series HF 9 fot från Söder. Är det någon som har erfarenhet av detta spö??

Jag tar tacksamt emot lite tankar kring det spöt då det blivit ett par felköp den senaste tiden när det gäller haspel. Jag vill att det ska vara rappt och lätt.
    /Buster Jerk

Jag har ett Avid till Hö fiske men pga för mycket Gädda i huvet så har jag ingen super erfarenhet av spöt då det fiskas för lite. På spöt sitter en curado 201E7, spöt är upp till 1 oz (28g) men hanterar 40-45 gram om man vill. Kan bara ge positiva ord. Det är ett för kastvikten styvt spö med rapp klinga och skickar iväg 10-15 gram så det sjunger om det. Spöt är lätt och behagligt. Spöt känns mer gediget än vad mina legend spön till gäddfisket gör.

är 80 gram max du ska kasta så borde 2 oz variant räcka gott eller vad hade du tänkt?
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är 2 oz varianten jag har tänkt. Tror att det passar ypperligt för det fiske jag har tänkt. Det får nog bli att beställa ett imorgon Jag kör St.Croix i spinn och är ruggigt nöjd. Är det ngn mer som har erfarenhet av spöt så tar jag tacksamt emot det.

Kommentera

Jag har ett St Croix Avid 8,6 haspel, klassat upp till 2 oz. Köpte det nyligen enbart för att jag tyckte Söderjiggen Jr va för fjuttig för att fiska med multirulle & spinnspö. Väger in på 40 gr med 10 gr skalle & stinger. Har en ide om att jag vill kunna fiska dessa jiggar bottennära, med en lätt & smidig haspelutrustning. Har parat ihop spöt med en Shimano strl 2500 & 0.20 tracerbraid.

Spöt är snabbt & lätt. Känns påkostat, med ett väldigt fint rullfäste & gott om öglor. Finns tillräckligt med ryggrad för gäddfiske. Tycker att det gjorde sig väldigt bra med 40 g shadjigg, men jag föredrar min spinnutrustning till tyngre beten. För min del har det oxå mycket att göra med hur man fiskar hem betet. Valde haspel denna gång, endast pga att jag ville åt mer traditionellt jiggfiske. Att bara veva hem en större jigg i mellanvattnet, eller fiska buster jerk gör jag hellre med multirulle/spinnspö/jerkspö.

Går säkert att svepa iväg tyngre beten. Men det har inte varit aktuellt för min del. Bakhandtaget är som vanligt kort, men det stör mig mindre på ett haspelspö än på ett spinnspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        273 968 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13