Spö och dess tillåtna betesvikt, fråga?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och dess tillåtna betesvikt, fråga?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och dess tillåtna betesvikt, fråga?!

Hej, jag har ett Savage Gear MPP 8 fot, som tar upp till 90g vikt på beten.
    Älskar spöet, trivs jättebra, alla jerkar väger under 90g jag kör med (busters, freestyler, tailbeten etc).

MEN, fick en McRubber av min polare med stingerkrokar och shallowskruv som jag vägde till att vara 95g, så... Kan man slänga på ett päronsänke på nosen där säg på 10g , så betet väger 105, utan att man liksom pajar spöet? Eller hur funkar det där?

kram po er

Det ska nog inte vara några större problem om du är lite försiktig!

MEN, garantin på spöt kan försvinna om du råkar knäcka det

Kommentera

de är väll bara pröva och se hur det laddar?

De flesta spön jag haft eller testat har varit underklassade, speciellt när man kommer lite högre i kastvikt, de flesta 80g-spöna kan jag lätt dänga typ 95-100 utan att det känns konstigt.

Har haft ett 15-35 spö en gång som var helt meningslöst att kasta något under 30g med, åt andra hållet så har jag haft ett 7-28 som knappt gick att köra över 20g, så det kan svänga åt båda hållen.

Kommentera

Den frågan kan inte besvaras generellt. Jag har ett Daiwaspö klassat upp till 56g som kastar 75g utan att jag behöver fega i utkastet.
        Ett Powershad som jag tryckt på med 120g, vid 140-150g så tror jag att jag måste fega lite, spöt känns så fast det är klassat till 180g.

Kände för några år sedan på ett SG spö 8' -150g som upplevdes markant mjukare än det Esox Lucius 8' -150g jag sedan köpte.

Min minnesbild av vad jag läst om SG spön här på FS så anser de flesta att SG-spöna vara sköna, prisvärda, de billigare lite långsammare, djupare men också överklassade,

Dvs de klarar inte max angiven kastvikt om man inte tar det lite lugnt och undviker full laddning i kasten. Kan säkert finnas en å annan av annan åsikt här
        Senast ändrad av anteman; 2015-05-31, 12:25.

Kommentera

Har exakt det spöt och tyckte McRubber (mellanstorleken, den vanliga) blev väldigt tung att kasta. Men jag tror spöt klarar det bra.

Kommentera

en ganska utbredd feltolkning av klassningen tydligen....det spann som anges t.ex 50-90 eller 7-21 gram är det spann där
            spöt fungerar optimalt....spöna kastar oftast godkänt bra både lite över och under gränsen dessutom tål dom det...och den handlare som inte byter ett spö för att man kastat med 10 gram för mycket i linänden vid spöbrott eller liknande tycker jag vi bojkottar direkt....för den handlaren är helt fel ute...

det handlar således inte om max och min tillåtna vikter utan om rekommenderade vikter för att spöt skall arbeta optimalt...
            Senast ändrad av byggarn; 2015-05-31, 17:49.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Goa svar allihopa, tack så väldans mycket, intressant med olika inputs. Kontaktade personligen SG och frågade dom direkt vad dom ansåg om detta, för att kasta ett drag som tex McRubber mellanstorlek med lite bly i nosen på shallowskruven, så draget når en vikt av cirkus 105 gram, skulle spöet klara utan några problem om man bara tog det lugnt och inte tog i för kung och fosterland

Kommentera

om man bara tog det lugnt och inte tog i för kung och fosterland
                Jäkla tur det hur skulle man annars kunna drilla fisk med det

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  ...det handlar således inte om max och min tillåtna vikter utan om rekommenderade vikter för att spöt skall arbeta optimalt...
                  Inte riktigt min erfarenhet från "skandinaviska" spön, ett spö som är optimalt med 7-21g torde få ett väldigt brett register då...
                  Många spön upplever jag som just överklassade, men det beror väl på hur man kastar och vad man upplever som "bekvämt" för spöt i fråga

Däremot stämmer det tydligen på många lite grövre spön från USA , t ex St Croix. Iaf om man ska tro det som sägs av flertalet som prövat och ordat om det här på FS.
                  Ett spö som uppges klara 90g men bara kan svepa en dryg 100 grammare har definitivt lämnat sin optimala zon för ganska länge sedan - tycker jag

Kommentera

visst kan man...men bör kanske inte jämföra "skandinaviska" massproducerade spöklingorna med just st.croix....eller andra "top notch" klingor,men du har rätt,det skiljer lite i klassning mellan Europa och US men kanske framförallt mellan olika tillverkare...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13