Jerkklinga/jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkklinga/jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkklinga/jerkspö?

Är ute efter en bra klinga till ett jerkspö bygge. Och skulle behöva lite tips. Är ute efter en lättare klinga mellan 35-75g. En 3oz Daiwa Powermesh hade varit perfekt men med kronans kraftiga försvagning mot pundet blir det ganska dyrt och Daiwa vägrar att bara sälja klingor. Lite surt att betala för ett färdigt spö som man sen vill bygga om.
    Musky klingor finns men min erfarenhet är att de oftast är sjukt underklassade och ofta väldigt tjocka och klumpiga i uppbyggnaden.
    Spöt kommer bli 6,6 fot när det är färdigt så tyvärr går swimbait klingorna bort som är för långa och blir nog inte bra att kapa till rätt längd.
    Den enda tillverkaren som jag hittat som har lämpliga klingor är CTS. Då får du visserligen en av världens absolut bästa klingor men de kostar en slant och det tar sin lilla tid innan man får dem. Då kan man tidigast få någon klinga i höst.
    Vore tacksam för tips. Även färdiga spön kan vara intressanta så vet ni något med bra komponenter och klinga så ta gärna med det.

Kolla med RST. Vet att de ibland reat ut klingor till bland annat LF tailchaser för struntpengar. Jag älskar RST-klingorna!

Kommentera

St:Croix Swimbait klinga skulle jag vilja bygga en Jerkpinne på , lyssna med Gary på Truecustom rod om det är något som skulle passa att kapas

Kommentera

De spöbyggarna jag pratar med har samtliga sagt att ca 10cm är inga problem att kapa. Men kapa ner en klinga en fot eller mer blir nog inte bra. Kan nog bli en rätt speciell aktion på en sådan kraftigt kapad swimbait klinga.

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        St:Croix Swimbait klinga skulle jag vilja bygga en Jerkpinne på , lyssna med Gary på Truecustom rod om det är något som skulle passa att kapas

http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...poklingor.html

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          De spöbyggarna jag pratar med har samtliga sagt att ca 10cm är inga problem att kapa. Men kapa ner en klinga en fot eller mer blir nog inte bra. Kan nog bli en rätt speciell aktion på en sådan kraftigt kapad swimbait klinga.
          Swimbait är 7,1 och kan du kapa 10cm (4tum) då är du ner på 6,7 fot ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Swimbait är 7,1 och kan du kapa 10cm (4tum) då är du ner på 6,7 fot ;-)
            Ja om det stämmer att den är 7,1 fot så kan det verkligen vara något.
            Men den är inte 7 fot och 11 tum? De flesta swimbait brukar ligga närmare 8 fot. Den heter ju 7,11.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Ja om det stämmer att den är 7,1 fot så kan det verkligen vara något.
              Men den är inte 7 fot och 11 tum? De flesta swimbait brukar ligga närmare 8 fot. Den heter ju 7,11.
              Tjena, nästan.
              7'10", dvs 7 fot och 10 tum.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Tjena, nästan.
                7'10", dvs 7 fot och 10 tum.
                Det var vad jag misstänkte. Som sagt att hitta en lämplig klinga är inte helt lätt.
                Bassklingorna slutar på ca 50g. Swimbait är för långa och musky klingorna är för tok för tuffa.
                Spannet mellan 40-80g med en längd på ca 6-7fot verkar inte existera i usa.
                Få se nu när daiwa ska öppna eget i Sverige om man kan få tag på ett powermesh till en hyfsad peng. Annars få det bli ett cts igen..

Kommentera

Vill du ha ett jerkspö i enligt traditionell svensk definition dvs snabbt och med toppaktion är 3oz Powermesh kanske inte heller helt optimalt. Set har helt annan karaktär jmf med 6oz och en djupare och långsammare aktion. Det passar för mig bättre till wobblers eller twitchbaits där jag önskar ett spö som absorberar mer.

Kommentera

Jag vet att det inte har den tuffaste aktionen. Men jag kommer även köra vobbler och sked med det så det är bara bra.
                    Testat det och tycker det fungerar fint.
                    Men eftersom jag vill ha det byggt på ett annat sätt så är det lite tråkigt att köpa ett färdigt spö som man river direkt. Hade daiwa gått med på att sälja lösa klingor så hade det inte varit något att tveka på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 296 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13