Klassning av Yasei Pike XH - spöbrott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av Yasei Pike XH - spöbrott

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassning av Yasei Pike XH - spöbrott

Köpte ett Yasei Pike XH i helgen, och packade bilen idag för en fisketripp.
    Väl framme kastade jag några kasst med en McMio (60g) och spöt kastade jäkligt bra.
    Därefter bytte jag till en McHybrid (98g) och var allmänt på bra humör, men vad händer? mitt i andra kasstet så smäller det till och spöt går av!! jag tog inte heller i nämnvärt mycket. Bara att packa ihop och åka hem.

Det är klassat 40-120g, men jag tror inte riktigt det ställer in i verkligheten. Har läst andra här på forumet som tycks ställa sig samma fråga. Är detta spö otroligt överklassat?

Kändes nästan för perfekt att ett så lätt och smidigt spö skulle klara 120g beten. Det blir att åka in med det imorgon, och det lär inte bli ett nytt Yasei i alla fall.
    Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Snarare produktions fel eller en tidigare skada. Hur spöt laddar när du ökar kastvikten är ju en annan femma men att det bara går tvärt av vid kast har inte med klassningen att göra i detta fall skulle jag tro.

Kommentera

Jag har fiskat med just det spöt under någon månads tid (lånespö) och då ganska intensivt.

Kastade så mycket som runt 135g (Big McRubber med 2st 3/0 och wire samt 10g päronbly och även om det kanske inte var optimalt så klarade spöt ändå av det så överklassat skulle jag inte kalla det, jag tycker nog det är väldigt rättvist klassat faktiskt!

Om du gillade spöt lika mycket som jag gjorde så tycker jag att du ska ge det en andra chans för det låter onekligen som ett fabrikationsfel mer än något annat. Oerhört smärt och smidigt spö, grymt skönt på alla sätt. Skulle kunna tänka mig ett på nytt faktiskt.

Kommentera

Tack för era svar och åsikter.
        Var inne på butiken idag och kände på några spön, men hittade inget som jag kändes helt ok med, så jag beslutade mig för att ge Yasei en ny chans, så de beställde ett nytt åt mig.

Även de som jobbade där sa att det var ett typisk produktionsfel, då spöt gick av precis vid en limning.
        Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Kommentera

Ett vist beslut tycker jag. Hoppas nästa håller måttet.

Kommentera

Också av denna anledning butiken bör testa spöt innan det lämnar butiken. Håll i toppen och pressa det ordentligt. Dom flesta problem upptäcks då direkt.

Kommentera

Jag har haspelversionen och tycker det är överklassat. Max. 100g. Annars ett lätt och fint spö.

Kommentera

Jag provade spot på en fiske tur in några timmar och tycker också att det är överklassat. Därför valde jag bort det men håller med om att det känns smidigt och ett bra alternative upp till 100g.

Kommentera

Ursprungligen postat av DreamCatchFishing Visa inlägg
                  Köpte ett Yasei Pike XH i helgen, och packade bilen idag för en fisketripp.
                  Väl framme kastade jag några kasst med en McMio (60g) och spöt kastade jäkligt bra.
                  Därefter bytte jag till en McHybrid (98g) och var allmänt på bra humör, men vad händer? mitt i andra kasstet så smäller det till och spöt går av!! jag tog inte heller i nämnvärt mycket. Bara att packa ihop och åka hem.

Det är klassat 40-120g, men jag tror inte riktigt det ställer in i verkligheten. Har läst andra här på forumet som tycks ställa sig samma fråga. Är detta spö otroligt överklassat?

Kändes nästan för perfekt att ett så lätt och smidigt spö skulle klara 120g beten. Det blir att åka in med det imorgon, och det lär inte bli ett nytt Yasei i alla fall.
                  Hej Roine;

Det låter som om spöt har blivit skadat under transporten till dig, eller så har det skadats tidigare. En slagskada kan vara svår att upptäcka innan man testat spöt....
                  Lämna, eller skicka in spöt där du köpte det för garantiutbyte....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Hämtade mitt nya Yasei igår och stack genast ned till älven för att provkasta med det.
                    Använde samma McHybrid som knäckte det förra, och denna gång gick det bättre. Spöt höll i alla fall för trycket. Upplever dock fortfarande att det är överklassat. Med 100g bete så känns det som att klingan bottnar, det dunkar liksom till i spöt när man kastar, så jag kommer nog aldrig att gå över 100g med detta spö.

I övrig gillar jag det skarpt. Ett kanon spö om man fiskar mycket med beten som olika spinnerbaits, McMio, mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 295 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist