multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multirulle

hej, jag har fick min första multirulle igår och när jag kastar med den så får jag alltid trassel på linan. något man kan göra åt det? Det är en rovex oberon lågprofils rulle. är ny med multirullar så vet inte vad alla bromsar heter eller vart dom sitter

Vet inte om denna rulle har magnetbroms? På vevsidan sitten en broms som är den mekaniska bromsen. Ha den inställd så att om du frikopplar spolen så skall betet sakta sjunka till marken. Skruva bort gavlarna så har du (om rullen inte har magnetbroms) en centrifugalbroms med vikter. Aktivera ALLA vikterna, dvs dessa ska vara utknäpppta! En nybörjare skall fiska med relativt tunga strömlinjeformade beten som är lättast att kasta. Gör mjuka kast och bry dig inte om kastlängderna till en början. Tar lång tid innan man behärskar en multirulle om man aldrig fiskat med en sådan innan! Ju duktigare man blir desto fler centrifugalbromsvikter kan man ha inaktiverade. Jag har alltid minst 3 vikter aktiva på en 6-stifts rulle! Sen kan du lätta på mekanisk broms åxå ju duktigare du blir! Har din rulle magnetbroms istället för centrifugalbroms så börjar du med mycket broms och lättar den allt eftersom du behärskar rullen!

Sedan använder man tummen som broms, men det kommer när man blivit van! Jag fiskar med nästan ingen mekanisk broms och bromsar kastet med tummen. Det är det absolut bästa sättet när man vill ha långa kast, iom att spolen fortsätter rotera med oförminskad hastighet när man inte har någon mekanisk broms!

Centrifugalbromsen bromsar spolen I KASTETS BÖRJAN, SAMT LITE UNDER KASTETS GÅNG
    Magnetbromsen bromar spolen I KASTETS BÖRJAN, SAMT UNDER KASTET
    Mekanisk broms bromsar spolen I KASTETS SLUTSKEDE, OCH LITE UNDER KASTETS GÅNG
    Senast ändrad av ArcticDreamer; 2015-06-28, 13:23.

Kommentera

Det ska/bör finnas en kastbroms på rullen som gör att inte spolen kan snurra fritt.
      Håll tummen mot spolen under utkastet och broms den helt innan betet slår i vattnet.
      Öva!
      Och skitfiske!
      Bara ett kast till..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 858 visningar