Rullolja, vilken ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullolja, vilken ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullolja, vilken ska jag välja?

Jag är väl medveten om att detta knappast är någon jätteviktig fråga men vill ogärna köpa fel.
    Har tänkt att inhandla en ny rulle och då även tänkt att köpa lite rullolja för att underhålla rullen.
    Kikade på Doggers, där jag ska köpa övriga grejer, och de har tre stycken olika rulloljor. Den från Okuma känns lite väl exklusiv men de två från ABU för 69 respektive 79 kr är överkomligt. Problemet är att jag inte vet vilken som är bäst/jag bör välja.
    Den ena heter Rocket Oil (http://www.dogger.se/ovrigt/rullolja/rocket-oil) och är enbart en tub med specialolja medan den andra är ett kombipack (http://www.dogger.se/ovrigt/rullolja...fett-kombipack) med både rullfett och rullolja. Vilken av dessa två anser ni är bäst? Eller är båda två värdelösa och bör jag istället sikta mig in på någon annan?

Rullen jag ska köpa är Shimano Stradic CI4+.

På en haspel spelar det ingen roll de e mest fett man använder. På en multirulle är det ju olja på högfartsidan o fett på lågfart.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kollade på en video på YouTube, denna: https://www.youtube.com/watch?v=oUydV9VrDZU
      Killen oljade både "maintenance-porten" (tror jag det hette) och lintrissan. Frågan är ju dock då om det var rullfett eller olja. Låter ju onekligen som olja men i och med ditt inlägg Jimmy så blev jag lite tveksam.

Kommentera

Hittade Shimano Bantam Oil på Ebay, tror ni det kan funka?
        I och med att den är ganska billig så blir jag lite tveksam till om den gör jobbet så att säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jompii Visa inlägg
          Hittade Shimano Bantam Oil på Ebay, tror ni det kan funka?
          I och med att den är ganska billig så blir jag lite tveksam till om den gör jobbet så att säga.
          Kontakta Sportfiskeboden så får du det bästa

Kommentera

Jo själva lintrissan behöver en droppe olja emellanåt o likaså smörjporten. Men personligen föredrar jag fett på dreven istället för olja. O har man fettat in dreven o sen oljar dom så kommer man lösa upp fettet

Kommentera

Gillar inte för mycket fett på dreven, Det blir sååå trögt att veva då.
              Antingen lite tjockare olja eller väldigt tunt fett(liquid grease) och väldigt lite.

Kommentera

Ingen viktig fråga ? Häller du vad som helst för olja i en bil ? Kolla på livesändningen med Micke från sportfiskeboden så kan du snappa upp ett och annat ang både olja o fett och varför man har vad vart !

Med vänlig hälsning,

Kommentera

Nu är det ju en viss skillnad på varvtal,belastning o arbetstemp om vi ska jämföra en motor med en haspelrulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 826 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04