Nytt abborreset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt abborreset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt abborreset

Tjena,

Sett att det finns liknande trådar tidigare men de har lite tid på nacken och nya prylar har säkert kommit.
    Jag fiskar till 90% abborre och är i behov av ny utrustning, spö och rulle. Fiskar främst dropshot men jigg o vobbler samt klassiska spinnare förekommer också.
    Tänker mig i prisklassen 2000-3000 kronor totalt. Givetvis okej om billigare
    Jag vill ha ett spö 7- max 8 fot, kastvikt max 28 gram med bra ryggrad. Rulle har jag inga egentliga preferenser på mer än att det är haspel jag söker.

Jag har kollat lite på https://www.ofc.nu/sg-bushwhacker-xl...144-c-235.aspx tillsammans med en Sorön STX 20 rulle.

men även detta, då många säger det är fantastiskt: http://shop.fiskeoutdoor.com/spon/ha...-210-m-ml.html

Är de värt alla extra pengar etc.. Fiskar mycket och vill ha schysta grejer.

Tack på förhand

MVH Adam

Jag gillar mitt shigeki 210 men inte för det priset då hade det blivit ett St croix LT. Men kolla i europa där är gunki spöna realistiskt prissatta. Tror ja gav runt 1500 inlusive frakt för mitt. Och köp dig en haspel från shimano direkt så slipper du köpa en till rulle senare...

Kommentera

Monkey kanske har rätt vad gäller Shimano. Men min STX20 funkar prima efter ett halvår ivf. Kompisens Sienna lämnade in häromveckan bara något år gammal. Iofs billiga rullar.

Har dock en gammal Cardinal från ABU som är helt fantastisk och som jag använder fortfarande. Funkar lika bra idag som för tjugo år sedan. Så allt därifrån är inte dret.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Jag köpte BFT Walker 7fot 20gr och Shimano Aernos 1000 för någon månad sedan, har nu 100+ fisketimmar med grejerna och är riktigt nöjd.
        Inte drillat några enorma fiskar men abborrar runt 500gr och gäddor upp till 4kg utan problem, bra ryggrad i spöt och bra broms på rullen, går lätt att stå emot en pigg gädda runt 4kg.
        Kör med 0.12 fireline.

Tror spöt kostade runt 900 och rullen runt 1500kr.
        Rekommenderas varmt.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Har aldrig haft en rulle som inte pallade ett halvår men Sienna är också billiga men inte så billig. Har haft nyare och dyrare abu samt Penn(pflueger) rullar som fick pisk av en billigare Shimano aernos på all punkter utom utseendet då shimanos mål verkar vara att tillverka de fulaste haspel rullarna som finns.

Sorön stx är en äldre rulle som håller på och fasas ut, SG bushwacker xlnt har också flera år på nacken så äldre trådar behöver du inte vara rädd för om du inte vill ha det absolut nyaste. Utvecklingen går inte så fort framåt det som var bra grejer för 2år sedan troligen fortfarande är bra.

Tror dock inte de nyare abu rullarna has samma kvalite som förr.

Och nej du kan naturligtvis få bra hasplar från de flesta tillverkare men med just Abu/Pure fishing/Jarden så känns det som om man får lägga mer pengar än om man vill ha en bra Shimano haspel.

Här har du en annan tråd med liknande frågeställning och den är så pass ny att allt är aktuellt.

Kommentera

Okej, tack för svaren... ingen som har erfarenhet av bushwhacker spöt? ryggrad på de osv? när jag kollade igår såg jag även denna rullen: http://www.pecheur.com/en/se/buy-sal...fv-116600.html (hittade även spöt här för 1500 kr). Är de bara mög då? Håller med att en shimano kanske håller längre, men ibland känns de som man betalar mycket för märket också.

Mvh Adam

Kommentera

Hej

Jag köpte mig ett shigeki i början av sommaren och är grymt nöjd.
              Funkar ypperligt till jiggfisket(kör oftast 15g skallar och 4" jiggar) känner botten väldigt bra, trevligt att drilla med, klarar gäddor på 3-4 kg utan problem.
              Parade ihop mitt med en stradic c14+. Suverän kombo som kostade ca 3000kr inkl frakt från Tyskland.
              Det enda negativa med spöet är isåfall att det är odelat( nåväl delat vid handtaget)

Kommentera

Dragon fishmaker 230cm 7-21 g, enligt mig det perfekta borrespöt och det är inga fantasipriser heller..

Kommentera

Tips på vart man får tag i ett Gunki Shigeki S 7-21gr i europa? Finns ju mängder med butiker men eftersom jag inte har handlat speciellt mycket fiskeprylar utomlands så tar jag gärna emot tips på mer etablerade säljare

Kommentera

Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
                    Tips på vart man får tag i ett Gunki Shigeki S 7-21gr i europa? Finns ju mängder med butiker men eftersom jag inte har handlat speciellt mycket fiskeprylar utomlands så tar jag gärna emot tips på mer etablerade säljare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 092 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13