Spö till texas rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till texas rigg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till texas rigg

Hej

Suger lite lätt på om jag behöver ett spö till texas/carolinafisket
    Har nån erfarenhet av shimano compre bass eller shimano crucial?
    Hur funkar ett dropshotspö till detta fisket?

Jag har fiskat med ett crucial bass mh fast under sommaren. Helnöjd. Andra gillar det inte. Smaken är som baken tydligen...

Kommentera

Jag kör med ett savage gear finezze 4-18g de e 6.8' långt med toppig auktion o bra ryggrad. Tycker det funkar utmärkt men nu letar jag efter ett spö som klarar lite tyngre vikter runt 25-30g för att hålla bottenkontakten även när de e lite vind. Har märkt att när de blåser så behöver jag ha minst 14g vikt för att ha vettig kontakt med botten. Förutom de så e ja helnöjd o har fiskat alla möjliga beten som wobbler,spinnare,jerk,jigg o spookar
      Senast ändrad av jimmy85; 2015-09-07, 16:41.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kör med Crucial MHB 7,3 & till Carolina fisket & till det känns det perfekt , har inge negativt att säga om det .

Kommentera

Letar också efter ett nytt spö till abborrfisket med jigg och texasrigg. Hade tidigare ett

(7-28g 200mh)

Men tyckte det var lite för styvt då jag mest fiskar i åar med 7-10g skallar. Annars var det det absolut bästa spö jag någonsin ägt, helt otrolig känsla i det och grymt att kasta 12+g med.

Så jag tar gärna emot förslag på snäppet lättare spön, gärna 5-18/20g och 7-7.4 fot.
          Har en budget runt 1500kr
          Senast ändrad av Nanger; 2015-09-07, 19:09.
          PBn:
          Abborre: 1.28kg
          Gädda: 7.6kg
          Havsöring: 3.2kg
          Regnbåge: 3.68kg
          Bäcköring: 980g
          Insjööring 1.8kg

Kommentera

Gunki shigeki!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nanger Visa inlägg
              Letar också efter ett nytt spö till abborrfisket med jigg och texasrigg. Hade tidigare ett

(7-28g 200mh)

Men tyckte det var lite för styvt då jag mest fiskar i åar med 7-10g skallar. Annars var det det absolut bästa spö jag någonsin ägt, helt otrolig känsla i det och grymt att kasta 12+g med.

Så jag tar gärna emot förslag på snäppet lättare spön, gärna 5-18/20g och 7-7.4 fot.
              Har en budget runt 1500kr
              Har ingen erfarenhet av just det spöt, men eftersom crucial nämnts i tråden så kan jag inte rekommendera det till dig om du vill ha ett spö som inte är styvt. Crucial är styvt, jag älskar det, andra hatar det.

Kommentera

Den där fråga är inte så lätt att svara på.
                För Texas och liknande tekniker funkar spöna med MH ryggrad och snabb aktion bäst.
                Problemet är att många MH spön tenderar att bli lite för styva för att fiska abborre med. Vissa fiskare är nöjda med det andra fiskare tycker att dessa MH spöna är lite för styva. Personligen föredrar jag St Croix Medium ryggrad till abborre [Det motsvarar "nästan" MH ryggrad i andra spötillverkarens ögon]. Anledning till att jag väljer Medium ryggrad är [ som andra har redan påpekat i tråden ] storlek på beten jag fiskar med och även mångsidighet. Med mångsidighet menar jag att jag vill kunna byta till spinnare/crankbaitfiske utan att behöva byta abborreset.

Med detta sagt, så gå till din närmaste fiskebutik och försök hitta ett spö som du känner dig komfortabel med och strunta i dessa snurriga benämningar som Texasrigspö eller Dropshotspö.

//T

Kommentera

Texasrigspö eller Dropshotspö.
                  Sådana spö finns/behövs inte.

Ytterligare är ett försök från tillverkare/grossister att sälja på oss fullständigt onödiga prylar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 283 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13