Bandit Tail - gör jag fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bandit Tail - gör jag fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bandit Tail - gör jag fel?

God kväll!

Jag har införskaffat mig två Bandit tails, varav en paddle och en klassisk. Dock undrar jag hur dessa är tänkta att fiskas (det framgår inte riktigt hos butikerna!). Jag är ingen mästare på jerkfiske då jag väldigt nyligen börjat med denna typ av fiske, men jag får Salmo Slidern och SG Deviatorn att gå riktigt bra iallafall.

Är Bandit tailen tänkt att jerkas? Jag får inte riktigt till någon side to sidegång alls, och den tycks mig röra sig ytterst lite vid vanlig inspinning. Ska man jerka den med små snabba ryck eller större långsamma?
    Jag tänker att om den inte har någon vidare gång kan man väl lika gärna använda renodlade tailbeten med ännu mer tail action... Alternativt typ en McMy som kan jerkas med en tail som det lilla extra.

Gör jag fel eller är det ett ganska mediokert bete?

Ps. Har testat med andra svansar och andra paddlar (ex. Svartzonkerpaddlar)

Tailbeten bruka inte ha så mycke gång utan de e tailen som står för rörelserna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Frågan är ju hur Bandit tailen skall fiskas. Det sägs hos diverse butiker att det är ett jerkbete på ett eller annat sätt, men jag lyckas inte riktigt.

Jag vet att tails innebär mindre gång och jag förväntar mig inte rörelse a la Salmo Slider. Läs min fråga igen

Kommentera

En tail i rumpan på ett jerkbete brukar hämma gången en del. Big Bandit svänger inte ut lika mycket som den kortare Buster jerk och definitivt inte lika mycket som Salmo Slider. Har inte provat Bandit tail men utgår från att den har en relativt liten rörelse vid jerkande, lite belly flash antar jag men det är nog svårt att få den att svänga ut särskilt mycket. Detta behöver inte alls vara dåligt. Kolla på vanliga "klump-tailar", inte mycket rörelse där utöver svansen...
        Ffa i kallt vatten kan du nog ha en dräpare.
        Är det shallow-varianten du har hade jag gjort så här: Vikta den så att den är helt svävande med den tafs du använder, cwc power dots är grymma till detta. Kasta ut betet, ta några hårda jerk så att det blir lite liv i luckan och gör därefter ett spinnstopp. Vänta. Betet står ju där du parkerat det i vattnet. Vänta lite till. Gör ett kort jerk eller två. Vänta igen. Tänk inte spinnstopp, tänk spinnpaus eller kanske till och med spinnsemester. Vi snackar betänketid för gäddan. Några jerk igen och ny paus. Ta en kopp kaffe men var väldigt uppmärksam på linan. När det brakar till i spöt gör du mothugg. Hala in, posera med fångsten och släpp tillbaka. Repeat.
        Nyckeln är perfekt avvägning så att betet verkligen svävar och tålamod i spinnstoppen.
        Nu när det är varmare i vattnet tror jag betet funkar jättebra att bara veva hem lite knyckigt. Ungefär som vilken klumptail eller Gummibete som helst.
        Skitfiske!

Kommentera

Det låter inte helt orimligt. Tusen tack!

Anledningen till varför jag frågar är egentligen för att jag inte vet vilket typ av bete det är (och följaktligen när det passar bäst att användas). Dess gång är varken superyvig tail à Wolf Tail och heller inte jerkig tail à zonkers McMy. Men med ditt tips tror jag att jag har hittat en användningsområde för detta bete. Stort tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 354 svar
          270 551 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13